ΓΔ: 2030.46 0.17% Τζίρος: 467.41 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
SDIT Geniki Grammateia Ypodomon Peiraios

Έρχονται νέα έργα ΣΔΙΤ 3,5 δισ. σε υγεία, φοιτητικές εστίες και απορρίμματα

Σε εξέλιξη ΣΔΙΤ ύψους 3,5 δισ. ευρώ, με έργα σε υγεία, παιδεία, υποδομές και ύδρευση να προχωρούν. Όριο το 0,25% του ΑΕΠ. Χρηματοδότηση και γραφειοκρατία επιβραδύνουν τις εξελίξεις.

Με τον πήχη για τα ανταποδοτικά ΣΔΙΤ να έχει τεθεί στο 0,25% του εγχώριου ΑΕΠ σε ετήσια βάση, ποσοστό που θα κατευθύνεται στις πληρωμές διαθεσιμότητας, 21 διαγωνισμοί συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα σχεδόν 3,5 δισ. ευρώ βρίσκονται σε εξέλιξη. 

Καθώς η πρόοδος των διαγωνισμών ΣΔΙΤ στη χώρα ακολουθεί το μότο «κάλλιο αργά, παρά ποτέ», περίπου πέντε συμπράξεις φαίνεται πως πλησιάζουν στις υπογραφές.

Εντός του καλοκαιριού ξεκίνησαν δύο νέοι διαγωνισμοί. Η πιο πρόσφατη προκήρυξη ήταν για το ΣΔΙΤ διαχείρισης απορριμμάτων Κω και Καλύμνου, προϋπολογισμού 136,47 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έδωσε μια δεκαπενθήμερη παράταση για την υποβολή ενδιαφέροντος στις 16 Οκτωβρίου. 

Τα πρώτα της βήματα κάνει και η διαγωνιστική διαδικασία για το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», ύψους 434,68 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για το οποίο οι προσφορές έχουν ορισθεί για την 30η Σεπτεμβρίου.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται ακόμα μία προκήρυξη κτηριακού ΣΔΙΤ, που αφορά μάλιστα την ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, επιφάνειας 30.000 τ.μ., που θα περιλαμβάνουν 1.100 χώρους διαμονής φοιτητών. Στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή του Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Φυλής. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 79,6 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Το εργαλείο των ΣΔΙΤ δεν είναι όμως ανεξάντλητο. Έχει «ταβάνι» λόγω των πληρωμών διαθεσιμότητας που δεσμεύεται να πληρώνει το δημόσιο στον ιδιωτικό φορέα που αναλαμβάνει την πολυετή λειτουργία και συντήρηση του έργου. Αυτό το ανώτατο όριο είναι στο 0,25% του ΑΕΠ, που αντιστοιχεί σε περίπου 600 εκατ.

Πρόσφατα, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και ΟικονομικώνΝίκος Παπαθανάσης, έκανε λόγο για έναν στόχο, που, με μία σωστή δημοσιονομική πολιτική, θα επιτευχθεί με τα τρέχοντα έργα ως το 2030. Άρα, όσο βελτιώνεται η οικονομία και αυξάνεται το ΑΕΠ, θα γίνει εφικτή η προσθήκη και νέων έργων ΣΔΙΤ. 

Χρόνια αναμονής

Παράλληλα, λόγω της πολυπλοκότητας των συμπράξεων ως προς τη χρηματοδοτική δομή, που επισύρει και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες με τις τράπεζες, αλλά και της ανάγκης εξασφάλισης πόρων για τη συμβολή του δημοσίου, πολλοί διαγωνισμοί ΣΔΙΤ κινούνται με τον αραμπά ή και βαλτώνουν για καιρό. 

Το πρώτο δεκαπενθήμερο του φθινοπώρου, έκαναν ένα βήμα μπροστά τα δύο μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας. 

Τρία χρόνια μετά την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών, οι άξονες «Δράμα – Αμφίπολη» και «Θεσσαλονίκη – Έδεσσα», συνολικού προϋπολογισμού 693,41 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), μπήκαν στην τελική ευθεία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. Μετά από σειρά παρατάσεων, στη διπλή κούρσα συμμετέχουν οι: ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ένωση ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- Metlen. 

Για δεσμευτικές προσφορές βαδίζει και ο διαγωνισμός του για το ΣΔΙΤ των φοιτητικών εστιών Δυτικής Μακεδονίας, ύψους 105,34 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με τη συμμετοχή των ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Intrakat (όμιλος AKTOR), ΑΤΕΣΕ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Metlen. 

Σε αναμονή είναι η υπογραφή με την AKTOR για τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Θράκης, προϋπολογισμού 130,69 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), καθώς και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ύψους 116,6 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Χαρακτηριστικό των καθυστερήσεων είναι ότι και οι δύο διαγωνισμοί ξεκίνησαν το 2020.

Στην περίπτωση του ΣΔΙΤ για τη νέα στέγη της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, στα συνήθη εμπόδια ήρθαν να προστεθούν και οι ανατροπές στον νέο ΝΟΚ, που επιβάλλουν ορισμένες αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου. Ανάδοχος είναι επίσης ο όμιλος AKTOR μαζί με τη REDEX (50-50) -αν και η παραμονή της δεύτερης στο πρότζεκτ δεν έχει ξεκαθαρίσει. 

Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 139,59 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Στην πρόσφατη ενημέρωση αναλυτών, πάντως, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, εξέφρασε την πεποίθηση ότι η επίδραση του νέου ΝΟΚ δεν είναι μεγάλη και σύντομα θα προχωρήσει η υπογραφή. 

Από το 2021 κρατεί και ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ για τη μεγάλη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων δυτικού τομέα της Κεντρικής Μακεδονίας, που έχει ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΤΙΤΑΝ, ύψους 250,7 εκατ. ευρώ  (με ΦΠΑ). Εκκρεμούν οι υπογραφές. 

Οι νεότερες δημοπρατήσεις

Ένα έργο ΣΔΙΤ που φαίνεται πως θα οδεύσει σύντομα σε υπογραφές αφορά τα 5 νέα αστυνομικά μέγαρα σε Πάτρα, τη Λευκάδα, την Καρδίτσα, την Βέροια και την Αλεξανδρούπολη. Ο διαγωνισμός που διεξάγουν οι Κτηριακές Υποδομές έχει μπει σε φάση οριστικοποίησης των εγγράφων, με προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 70,43 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). 

Μεταξύ των πιο πρόσφατων διαγωνισμών, στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου βρίσκεται το ΣΔΙΤ για το νέο κυβερνητικό πάρκο «Ανδρέας Λεντάκης» στην ΠΥΡΚΑΛ, κόστους 522 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Συμμετέχουν οι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Metlen – AKTOR. 

Τις διαδικασίες τρέχει η ειδική μονάδα ωρίμανσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας (PPF) του Υπερταμείου, όπως αντίστοιχα για το ΣΔΙΤ μετεγκατάστασης των φυλακών Κορυδαλλού στον Ασπρόπυργο. Το έργο, προϋπολογισμού 765 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), διεκδικούν οι: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Metlen. Είναι επίσης στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Επιτάχυναν λόγω λειψυδρίας

Οι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ που επιτάχυναν το τελευταίο διάστημα προκειμένου να φτάσουν σε συμβασιοποίηση, λόγω της τεράστιας πίεσης που ασκεί η ανομβρία για καλύτερη διαχείριση των υδάτινων πόρων, εντάσσονται στο πρόγραμμα ΥΔΩΡ 2.0. Πρόκειται εξάλλου για έργα που θα τρέξουν με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, οπότε τα χρονικά περιθώρια στενεύουν ως τον Ιούνιο του 2026.

Μετά τις υπογραφές για τα αρδευτικά έργα στον ποταμό Νέστο με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα δίκτυα Υπέρειας Λάρισας και Ορφανών Καρδίτσας με το σχήμα Metlen – Μεσόγειος και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων άρδευσης στον Ταυρωπό με το σχήμα ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ, μένουν ακόμη δύο συμβασιοποιήσιες για να κλείσει ο κύκλος. 

Πρόκειται για το Φράγμα Μιναγιώτικο, προϋπολογισμού 145,08 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με ανάδοχο το σχήμα Metlen – AKTOR – Μεσόγειος και το «διπλό» έργο για τη Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων και το Φράγμα Αγίου Ιωάννη στο Λασίθι, κόστους 69,31 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Παπαθανάσης
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παπαθανάσης: Έργο ΣΔΙΤ για κατασκευή φοιτητικών εστιών σε Δ. Μακεδονία

Ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης θα επιλεγεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου και θα αναλάβει για διάστημα 30 ετών τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση, καθώς και υπηρεσίες ασφάλειας/φύλαξης και καθαριότητας των εστιών.
Kostis Xatzidakis, Kostis Hatzidakis, Ypourgeio Oikonomikon
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Τι φοβούνται στην οδό Νίκης, δάνεια υπό το μηδέν και η καθυστέρηση στον ΒΟΑΚ

Οι πολεμικές συγκρούσεις και οι επιπτώσεις στον πληθωρισμό, η αρνητική πιστωτική επέκταση στην Ευρώπη, υπερπλεόνασμα – φάντασμα, το βιβλίο του Τσάρλς Νταλάρα, μάχη ΗΠΑ – Ρωσίας για το LNG και το σχόλιο Έλον Μασκ για την Ελλάδα.