ΓΔ: 2048.33 -0.82% Τζίρος: 175.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:41:36
Καλάθι τροφίμων πληθωρισμός
Φώτο: Shutterstock

Κόστος και ασφάλεια τροφίμων επηρεάζουν περισσότερο τις επιλογές των Ελλήνων

Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου 2025 δείχνει ότι το 67% των Ελλήνων επιλέγει τρόφιμα με βάση το κόστος και το 61% την ασφάλεια, ενώ το 98% δηλώνει αυξημένο ενδιαφέρον για ζητήματα που σχετίζονται με την ποιότητα και την προστασία της διατροφής.

Το κόστος (67%) και η ασφάλεια των τροφίμων (61%) αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που διαμορφώνουν τις επιλογές των καταναλωτών στην αγορά τροφίμων στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα ευρήματα του Ειδικού Ευρωβαρόμετρου 2025 για την ασφάλεια των τροφίμων στην ΕΕ, που έδωσε στη δημοσιότητα ο ΕΦΕΤ

Αντίστοιχα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το κόστος (60%) και η γεύση (51%) αναδεικνύονται ως οι κύριες προτεραιότητες των καταναλωτών.

Η έρευνα, η οποία βασίστηκε σε δια ζώσης συνεντεύξεις με 26.370 πολίτες σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση το διάστημα 26 Μαρτίου έως 22 Απριλίου 2025, αποτυπώνει τις στάσεις και τις ανησυχίες των Ευρωπαίων αναφορικά με την ασφάλεια των τροφίμων. 

Παράλληλα, εξετάζει τις πηγές πληροφόρησης που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές και τον βαθμό εμπιστοσύνης που δείχνουν προς αυτές. 

Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) διεξάγει τη συγκεκριμένη έρευνα ανά τριετία, με τα αποτελέσματα να απεικονίζουν τον μέσο όρο των 27 κρατών μελών της ΕΕ. Ωστόσο, καταγράφονται σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις χώρες και σε επιμέρους κοινωνικο-δημογραφικές ομάδες, όπως ηλικία, εκπαίδευση και εισόδημα.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το ποσοστό των Ευρωπαίων που δηλώνουν ενημερωμένοι για το σύστημα ασφάλειας τροφίμων της ΕΕ έχει αυξηθεί κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2022. 

Όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι έχουν ακούσει για ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια των τροφίμων, με τα πρόσθετα τροφίμων (71%) και τα φυτοφάρμακα (67%) να αποτελούν τις πιο αναγνωρίσιμες θεματικές. 

Σημαντική αύξηση σημειώνεται και στην ευαισθητοποίηση γύρω από τις ασθένειες των ζώων (65%), τα μικροπλαστικά στα τρόφιμα (63%) και τις τροφικές δηλητηριάσεις (62%).

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της EFSA, Nikolaus Kriz, ανέφερε πως «τα νέα στοιχεία για την ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με την ασφάλεια των τροφίμων στην ΕΕ είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά για την EFSA και πολλούς εταίρους μας σε όλη την Ευρώπη»

Επίσης, η Barbara Gallani, επικεφαλής επικοινωνίας και συνεργασιών στην EFSA, τόνισε πως «είναι θετικό το γεγονός ότι τόσοι πολλοί άνθρωποι στην ΕΕ έχουν εμπιστοσύνη στην ασφάλεια των τροφίμων τους».

Τα αναλυτικά αποτελέσματα του Ευρωβαρόμετρου συνοδεύονται από ξεχωριστές εκθέσεις για κάθε κράτος μέλος της ΕΕ.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις των Ελλήνων συμμετεχόντων στην έρευνα, το κόστος των τροφίμων παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις (67%), ακολουθούμενο από την ασφάλεια των τροφίμων (61%) και τη γεύση (57%). 

Σε σύγκριση με το Ευρωβαρόμετρο του 2022, παρατηρείται μετατόπιση, καθώς τότε η περιεκτικότητα σε θρεπτικές ουσίες ήταν ο τρίτος βασικός παράγοντας. Παρ' όλα αυτά, η περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά (44%) και η προέλευση των προϊόντων (41%) εξακολουθούν να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στις επιλογές των καταναλωτών.

Η ευαισθησία των Ελλήνων σε θέματα ασφάλειας τροφίμων είναι ιδιαίτερα υψηλή, καθώς το 98% των ερωτηθέντων εμφανίζεται να ενδιαφέρεται για την ασφάλεια των τροφίμων, έναντι 72% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Τα ζητήματα που απασχολούν περισσότερο τους Έλληνες καταναλωτές περιλαμβάνουν τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων στα τρόφιμα (62%), τα πρόσθετα σε τρόφιμα ή ποτά (54%), τις τροφικές δηλητηριάσεις από μολυσμένα προϊόντα (43%), καθώς και τα κατάλοιπα αντιβιοτικών, ορμονών ή στεροειδών στο κρέας (42%).

Επιπλέον, σχεδόν ένας στους δύο καταναλωτές (49%) δηλώνει ότι ενδιαφέρεται εξίσου τόσο για την υγιεινή διατροφή όσο και για τους κινδύνους που σχετίζονται με τα τρόφιμα.

Όσον αφορά τις πηγές ενημέρωσης, η τηλεόραση παραμένει το βασικό μέσο πληροφόρησης για τους κινδύνους στα τρόφιμα (62%), ενώ ακολουθούν οι συζητήσεις με συγγενείς, φίλους, γείτονες ή συναδέλφους (60%), το διαδίκτυο (53%), και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή άλλα ιστολόγια (50%).

Σε ό,τι αφορά την εμπιστοσύνη σε φορείς πληροφόρησης, σχεδόν 9 στους 10 Έλληνες καταναλωτές εμπιστεύονται τους γιατρούς (89%) και τους πανεπιστημιακούς ή επιστήμονες δημόσιων οργανισμών (87%) για ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια των τροφίμων.

Η έρευνα υπογραμμίζει τον κομβικό ρόλο του ΕΦΕΤ στην διασφάλιση της ασφάλειας των τροφίμων στην Ελλάδα, καθώς και στη διαρκή ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού, μέσω της υλοποίησης σημαντικού ελεγκτικού έργου στην τροφική αλυσίδα και της παροχής έγκυρης πληροφόρησης.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ