Σε φάση υποχώρησης εισέρχονται τα ναύλα στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η υπερπροσφορά χωρητικότητας από νέες παραδόσεις πλοίων, η επιβράδυνση της ζήτησης και η αβεβαιότητα γύρω από τις δασμολογικές πολιτικές των ΗΠΑ ασκούν πιέσεις στις τιμές.
Αναλυτές εκτιμούν ότι οι ναύλοι θα συνεχίσουν να μειώνονται και την επόμενη εβδομάδα, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς περιορίζουν τη διαθέσιμη χωρητικότητα λόγω της αναμενόμενης μείωσης της ζήτησης ενόψει των διακοπών της Χρυσής Εβδομάδας στην Κίνα, όταν τα εργοστάσια θα παραμείνουν κλειστά για οκτώ ημέρες από την 1η Οκτωβρίου.
Παρά το γεγονός ότι η αγορά έχει προσαρμοστεί στις εκτροπές των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας τη Διώρυγα του Σουέζ λόγω των κινδύνων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν δυσμενές ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης, που οδηγεί σε συνεχή πτώση των ναύλων.
Το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα προς τη Βόρεια Ευρώπη έχει υποχωρήσει στο χαμηλότερο επίπεδο από τότε που ξεκίνησαν οι εκτροπές λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, πριν από σχεδόν δύο χρόνια.
Σύμφωνα με τον Δείκτη Drewry World Container Index, που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, η τιμή spot για ένα κοντέινερ 40 ποδιών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ διαμορφώθηκε στα 1.735 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, το χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023.
Η αβεβαιότητα σχετικά με τις δασμολογικές πολιτικές των ΗΠΑ έχει προκαλέσει διακυμάνσεις στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων το 2024. Ωστόσο, η τιμή spot από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχει μειωθεί για οκτώ συνεχόμενες εβδομάδες, καθώς η χωρητικότητα υπερβαίνει τη ζήτηση.
Η τελευταία τιμή της Drewry για μεταφορές από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες διαμορφώθηκε στα 2.311 δολάρια για ένα κοντέινερ 40 ποδιών, επίσης στο χαμηλότερο επίπεδο από τα μέσα Δεκεμβρίου 2023.
Ο δείκτης Drewry World Container Index (WCI) υποχώρησε κατά 8% στα 1.761 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών, σημειώνοντας τη 15η συνεχόμενη εβδομάδα πτώσης. Οι τιμές στις βασικές διαδρομές Ασία-Βόρεια Αμερική και Ασία-Ευρώπη ακολουθούν πτωτική πορεία.
Οι τιμές spot από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες υποχώρησαν κατά 10% στα 2.311 δολάρια, ενώ προς τη Νέα Υόρκη μειώθηκαν κατά 8% στα 3.278 δολάρια ανά κοντέινερ 40 ποδιών.
Στην Ασία-Ευρώπη, οι τιμές spot σημείωσαν πτώση 9% (1.735 δολάρια στη διαδρομή Σαγκάη-Ρότερνταμ) και 7% (1.990 δολάρια στη διαδρομή Σαγκάη-Γένοβα).
Το Container Forecaster της Drewry προβλέπει ότι η αυξανόμενη χωρητικότητα από νέες παραδόσεις πλοίων, σε συνδυασμό με τη βραδύτερη άνοδο της ζήτησης, θα αποδυναμώσει περαιτέρω την ισορροπία της αγοράς, ενισχύοντας τις πιέσεις στις τιμές ναύλων spot.
Σταθερή παρουσία της COSCO Shipping στις ΗΠΑ παρά τα νέα τέλη
Ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος COSCO Shipping Port διατηρεί τη δέσμευσή του για παρουσία στην αγορά των ΗΠΑ, παρά τα νέα λιμενικά τέλη που προτίθεται να επιβάλει η αμερικανική πλευρά σε πλοία κινεζικής κατασκευής και ιδιοκτησίας, με στόχο τον περιορισμό της επιρροής του Πεκίνου στη ναυτιλία.
Σύμφωνα με αναλυτές, η στάση αυτή ενδέχεται να κοστίσει στον κινεζικό όμιλο πάνω από 1 δισ. δολάρια σε διάστημα έξι μηνών. Παράλληλα, μπορεί να οδηγήσει σε πόλεμο τιμών, καθώς οι μη κινεζικοί ανταγωνιστές ενδέχεται να αποφύγουν τις χρεώσεις σε ένα περιβάλλον μειωμένης ζήτησης στις ΗΠΑ.
Η άρνηση της COSCO Shipping να αποδεχθεί τα νέα τέλη λιμένων που επιβάλλουν οι ΗΠΑ θα μπορούσε να προκαλέσει προληπτικό πόλεμο τιμών στο διατλαντικό εμπόριο, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Linerlytica.
Το σχόλιο αυτό ακολούθησε την απόφαση της Orient Overseas (International) Ltd, μιας από τις δύο εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της COSCO, να διατηρήσει τις υπηρεσίες της στην αγορά των ΗΠΑ, παρά το επιπλέον κόστος των δασμών.
Όπως ανακοίνωσε ο Εκπρόσωπος Εμπορίου των ΗΠΑ (USTR), τα νέα τέλη που απευθύνονται σε κινεζικούς φορείς εκμετάλλευσης και ιδιοκτήτες πλοίων θα τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου 2025.