ΓΔ: 2053.58 1.44% Τζίρος: 255.22 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04

Διαιτησία επιδιώκει ο ΟΣΕ για να «ξεμπλοκάρει» η υπογειοποίηση στα Σεπόλια

Ο ΟΣΕ προτείνει διαιτησία για τη διαφορά των 8,5 εκατ. ευρώ, καθώς το έργο υπογειοποίησης στα Σεπόλια κινδυνεύει με νέο εκτροχιασμό από κόστος, καθυστερήσεις και τεχνικά εμπόδια.

Να αποφύγει τις δικαστικές αίθουσες που μπορούν να οδηγήσουν σε πλήρη εκτροχιασμό το έργο της υπογειοποίησης του σιδηροδρόμου στα Σεπόλια, επιχειρεί ο νέος ΟΣΕ

Διαφορά ύψους σχεδόν 8,5 εκατ. ευρώ με τον ανάδοχο προτείνεται να παραπεμφθεί σε διαιτησία, ενώ εκτιμήσεις φέρνουν το κόστος ολοκλήρωσης να προσθέτει στον ήδη αλμυρό λογαριασμό ακόμα και 46 εκατ. ευρώ παραπάνω.

Έχοντας επίσημο ορίζοντα τον Φεβρουάριο του 2028, μετά από σειρά παρατάσεων, καθώς έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2023, το έργο μπαίνει σε νέες περιπέτειες. 

Παρότι εδώ και 24 χρόνια το Συμβούλιο της Επικρατείας - ΣτΕ έχει αποφανθεί ότι η υπογειοποίηση των γραμμών του τρένου πρέπει να γίνει για να απαλλάξει την περιοχή από τον κίνδυνο των ισόπεδων διαβάσεων, όπου σημειώνονται συχνά ατυχήματα ή και παρασύρσεις πεζών με τραγική κατάληξη, ο ορίζοντας δυστυχώς παραμένει θολός.

Στη δύσκολη εξίσωση των εμποδίων που ταλαιπωρούν το έργο -κακός σχεδιασμός, τεχνικές προκλήσεις, αρχαιολογικά- προστίθεται και το κόστος. Αυτό έχει ήδη πλαφονάρει, αφού στα 66,58 εκατ. ευρώ της αρχικής σύμβασης έχουν προστεθεί 32,86 εκατ. από τις δύο συμπληρωματικές συμβάσεις (2021 και 2023), αγγίζοντας δηλαδή την επιτρεπόμενη αύξηση του 50%. 

Για να ολοκληρωθεί, όμως, θα ζητηθεί το τεφτέρι να γράψει ένα επιπλέον ποσό ως και 46 εκατ. ευρώ, μέρος του οποίου αποτελεί και η διαφορά των 8,5 εκατ. ευρώ. Αυτή αφορά προβλήματα που οφείλονται κυρίως σε τρίτους παράγοντες, όπως πχ. η ύπαρξη στη διαδρομή του έργου κεντρικού αποχετευτικού αγωγού της ΕΥΔΑΠ που δεν είχε ληφθεί καν υπόψιν, αλλά και αρχαιολογικά. 

Οι επακόλουθες καθυστερήσεις, όμως, εκτινάσσουν και το πραγματικό κόστος, αφού οι τιμές των υλικών έχουν πάρει την ανιούσα, σε σχέση με το 2018 οπότε υπεγράφη η σύμβαση με έκπτωση 45,71%. 

Καθώς το έργο προχωράει από την πρώτη ημέρα με πολλές καθυστερήσεις, εν μέσω πολλαπλών εμποδίων, το διοικητικό συμβούλιο της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ» ή πιο απλά του νέου ΟΣΕ αποφάσισε στη συνεδρίαση της 6ης Νοεμβρίου να εισηγηθεί στον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, την αποδοχή της πρότασης της αναδόχου κοινοπραξίας Intrakat (νυν Aktor)-Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ για προσφυγή στη διαδικασία της διαιτησίας. 

Ως προϋπόθεση τίθεται ότι «η ανάδοχος κοινοπραξίας θα παραιτηθεί από την ασκηθείσα προσφυγή, πριν από την πρώτη συζήτηση ενώπιον του Διαιτητικού Δικαστηρίου».

Τα σύννεφα παραμένουν

Η κατασκευή του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Αθηνών ως τις Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση στην περιοχή των Σεπολίων, έχει σκοντάψει εξαρχής σε ντόμινο προβλημάτων. 

Σήμερα, βασικό εμπόδιο αποτελεί η διαμάχη μεταξύ των υπηρεσιών της πρώην ΕΡΓΟΣΕ, που πλέον αποτελούν κομμάτι της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», και της Ελληνικό Μετρό, καθώς η δεύτερη θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως, ώστε η σιδηροδρομική σήραγγα να περάσει κάτω από εκείνη του μετρό.

Σημαντικές τρικλοποδιές έβαλε και η λανθασμένη χαρτογράφηση των δικτύων κοινής ωφέλειας, που προκάλεσε από την πρώτη ημέρα του έργου τετράμηνη καθυστέρηση. 

Το αποκορύφωμα όμως ήταν ο «κρυμμένος» κεντρικός αποχετευτικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ, που βρίσκεται ακριβώς κάτω από τη σήραγγα, όμως οι τεχνικές προκλήσεις δεν είχαν ληφθεί υπόψιν. Έτσι απαιτήθηκε αυτές να προβλεφθούν στη νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. 

Σε συνδυασμό, δε, με τις αναθεωρημένες περιβαλλοντικές απαιτήσεις της Ε.Ε. απαιτήθηκε από τον ανάδοχο να αλλάξει την αρχική μέθοδο εκσκαφής και τον μηχανολογικό του εξοπλισμό. 

Όλα αυτά οδήγησαν σε επιπλέον φυσικό αντικείμενο και κόστος, που για να καλυφθεί υπεγράφη στα τέλη του 2021 η 1η συμπληρωματική σύμβαση, κόστους 23,86 εκατ. ευρώ (χωρίς αναθεώρηση και ΦΠΑ). Εν συνεχεία, χρειάστηκε και 2η συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 9 εκατ. ευρώ, για την κάλυψη του επιπλέον κόστους αποκατάστασης του αγωγού της ΕΥΔΑΠ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σιδηροδρομικές γραμμές ανατολή
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σιδηρόδρομος: Τρέχει και δεν φτάνει η κυβέρνηση για έργα 1,8 δισ. ευρώ

Στην ειδική μονάδα ωρίμανσης έργων του Υπερταμείου περνά η επιτάχυνση των έργων αναβάθμισης του δικτύου και ολοκλήρωσης των συστημάτων ασφαλείας, ενόψει της νέας συμφωνίας με τους Ιταλούς.