ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: ΑΠΕ

Τέλος στους περιορισμούς για τα «γέρικα» δεξαμενόπλοια

Αίρονται οι ηλικιακοί περιορισμοί και άλλες προϋποθέσεις ασφάλειας που είχαν επιβληθεί στα μικρά δεξαμενόπλοια μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη».

Αντιδράσεις στην αγορά, αλλά και στην αντιπολίτευση προκαλεί ρύθμιση του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη με την οποία αίρονται οι ηλικιακοί περιορισμοί και άλλες προϋποθέσεις ασφαλείας στα μικρά δεξαμενόπλοια, που είχαν επιβληθεί μετά τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», στις 10 Σεπτεμβρίου 2017.

Μετά την περιβαλλοντική καταστροφή που συνόδευσε τη βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ», η τότε κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε αυστηροποίηση του πλαισίου για τα μικρά δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται για τον ανεφοδιασμό των πλοίων.

Κυρίως γιατί μια μικρή μερίδα επιχειρήσεων του κλάδου αξιοποιούσε τα κενά του θεσμικού πλαισίου, δηλαδή τα ελαστικά όρια ηλικίας στα δεξαμενόπλοια, ώστε να αγοράζουν απαρχαιωμένα πλοία από την υπόλοιπη Ευρώπη όπου εφαρμόζονται αυστηρότεροι κανονισμοί. Στην πραγματικότητα οι αετονύχηδες έπαιρναν κοψοχρονιά «μπάριζες», όπως αποκαλούνται τα συγκεκριμένα μικρά δεξαμενόπλοια, που αποσύρονταν σε άλλες χώρες και τις κυκλοφορούσαν στις ελληνικές θάλασσες.

Η ρύθμιση του υπουργού Ναυτιλίας πιθανώς συνδέεται με τα επιχειρήματα συγκεκριμένων εταιρειών περί απώλειας θέσεων εργασίας εξαιτίας των αυστηρών κανονισμών που επιβλήθηκαν μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Όμως, ο τέως αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός επισημαίνει πως η βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ανέδειξε «τα σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στη μεταφορά καυσίμων και πετρέλευσης των πλοίων αλλά και τα κρυφά σημεία της λαθρεμπορίας καυσίμων. Τότε με τον νόμο 4504/2017 (Άρθρα 108 και 116) εισήχθηκαν οι ρυθμίσεις που μείωναν το όριο ηλικίας των πλοίων ανεφοδιασμού» αλλά και η «υποχρέωση να είναι δυπύθμενα». Επιπλέον ορίζονταν πως «η πετρέλευση στο εξής θα επιτρέπεται μόνο εφόσον το στίγμα των πλοίων έχει γνωστοποιηθεί, εκ των προτέρων, στα τελωνεία».

Με τη ρύθμιση του κ. Πλακιωτάκη «καταργήθηκε η διάταξη που προέβλεπε ότι από 1/1/2022 δεν μπορούν να διακινούν καύσιμα πλοία που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 30 ετών, ενώ τροποποιήθηκε, επίσης, η πρόβλεψη ότι από 1/1/2022 όλα τα πλοία που είναι κάτω από 600 dwt και διακινούν όλων των ειδών τα καύσιμα οφείλουν να είναι δυπύθμενα. Αντ΄ αυτού, η κυβέρνηση ψήφισε ρύθμιση που περιγράφει ότι πλοία που διακινούν ελαφριά (βενζινοειδή) και μεσαία (diesel) καύσιμα, μπορούν να συνεχίσουν κανονικά την πετρέλευση».

Ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως «χωρίς την ανωτέρω υποχρέωση ασφαλείας, ανοίγει τεράστιο παράθυρο στην εμφάνιση μελλοντικών περιβαλλοντικών θαλάσσιων βομβών, στον κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και φυσικά στο εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων, αφού τα συγκεκριμένα πλοία αποτελούν την πλειοψηφία του στόλου και ο έλεγχος του είδους τους καυσίμου, εν πλω, καθίσταται πολύ δύσκολος, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα πλοία να καταλήξουν χωρίς να είναι διπύθμενα να κουβαλάνε και πάλι όλων των ειδών τα καύσιμα».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.