ΓΔ: 1970.41 -0.76% Τζίρος: 179.10 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Ράφια σούπερ μάρκετ
Πτώση 0,35% στις τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Ιούνιο

Πώς θα «ξεσκονίσουν» οι ελεγκτές τα κέρδη των ισχυρών βιομηχανιών

Τα περιθώρια κέρδους πρέπει να «παγώσουν» στα επίπεδα της 31ης Δεκεμβρίου 2021. Η ΔΙΜΕΑ θα λάβει υπόψη τις πραγματικές τιμές που διαμορφώνονται με βάση τις προσφορές και όχι τους τιμοκαταλόγους.

Με έκδηλη ανησυχία αναμένει ο επιχειρηματικός κόσμος και ιδιαίτερα παραγωγοί και εισαγωγείς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, την υπουργική απόφαση του κ. Κώστα Σκρέκα, με την οποία θα καθορίζονται οι «κανόνες παιχνιδιού» για τους ελέγχους από τη ΔΙΜΕΑ σχετικά με τα περιθώρια κέρδους, οι οποίοι μπορούν να οδηγήσουν ακόμη και σε πρόστιμα έως 1 εκατ. ευρώ.

Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης μιλώντας προς το BD έλεγαν ότι ως την Παρασκευή –ίσως και αύριο Πέμπτη– το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο οποίο είναι ενσωματωμένη η ρύθμιση που αφορά την επιμήκυνση του «καλαθιού του νοικοκυριού» και του ελέγχου των περιθωρίων κέρδους των επιχειρήσεων, θα έχει ψηφιστεί. Και το αργότερο ως την Τρίτη θα είναι έτοιμη η υπουργική απόφαση, την οποία και θα υπογράψει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας.

Οι ίδιες πηγές έλεγαν πως για τον προσδιορισμό των περιθωρίων κέρδους θα λαμβάνονται υπόψη και οι προσφορές των επιχειρήσεων, δηλαδή οι τελικές τιμές πώλησης και όχι οι τιμές τιμοκαταλόγου. Αυτό θα γίνεται σαφές και στην υπουργική απόφαση.

Σε αλλεπάλληλες επικοινωνίες που είχε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) με παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης είχε μεταφέρει την ανησυχία του επιχειρηματικού κόσμου για το συγκεκριμένο θέμα, υπογραμμίζοντας ότι επί της ουσίας οι αναγραφόμενες τιμές στους τιμοκαταλόγους που εκδίδουν οι επιχειρήσεις προς το λιανεμπόριο δίνουν ψευδή εικόνα για το επίπεδο των τιμών, διότι οι συνεχείς προσφορές που γίνονται στη διάρκεια του χρόνου διαμορφώνουν διαφορετική μέση τιμή από αυτή που αναγράφεται στον τιμοκατάλογο μιας επιχείρησης.

Αυτό όμως που φοβούνται περισσότερο οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι πως ο έλεγχος των περιθωρίων κέρδους σ΄ αυτές είναι δυνατός, αλλά δεν θα συμβεί το ίδιο στις θυγατρικές των πολυεθνικών ομίλων, που ενδεχομένως τα προϊόντα τους μπορούν να τιμολογούνται στο εξωτερικό.

Από την άλλη πλευρά, πηγές της αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζουν το θέμα συνολικά έλεγαν προς το BD ότι κατ΄ αρχήν είναι ευνοϊκό το γεγονός πως τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων δεν θα είναι «κλειδωμένα» στα επίπεδα της 1ης Σεπτεμβρίου όπως η αρχική ρύθμιση καθόριζε. Σύμφωνα με αυτή που κατατέθηκε στη Βουλή αναφέρονται τα περιθώρια κέρδους «ως τις 31 Δεκεμβρίου του 2021».

Αυτό σημαίνει –επεσήμαναν– ότι «νομιμοποιείται» ένα ποσοστό ανατιμήσεων για την περίοδο από τον Σεπτέμβριο ές το τέλος του 2021 και είναι δυνατόν μία επιχείρηση να υποστηρίξει έναντι της ΔΙΜΕΑ ένα ευρύτερο φάσμα απαντήσεων στη διάρκεια του ελέγχου. Από την άλλη πλευρά –όπως εξηγούσαν– θεωρούν πως ο πληθωρισμός τροφίμων, όπως τον διαμορφώνει η ΕΛΣΤΑΤ, είναι πλασματικός, διότι η Στατιστική Αρχή δεν λαμβάνει υπόψη της τις συνεχείς εβδομαδιαίες ή δεκαπενθήμερες προσφορές, παρά μόνο τις προσφορές που έχουν διάρκεια άνω του ενός μηνός.

Σ΄αυτό βέβαια –σημειώνουν– δεν ευθύνεται η ΕΛΣΤΑΤ, αλλά πρόκειται για το κεντρικό υπόδειγμα της Eurostat με βάση το οποίο μετράται ο πληθωρισμός στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα, έλεγαν πως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη δεν υπάρχει αυτό το μπαράζ των προσφορών που εκδηλώνεται στην Ελλάδα ή την Ισπανία. Αυτό όμως εμφανίζει μία ψευδή εικόνα για την εξέλιξη του πληθωρισμού, αφού οι προσφορές διαμορφώνουν χαμηλότερες τιμές.

Επ' αυτού, οι ίδιες πηγές είπαν προς το BD ότι κατ΄επανάληψη στο παρελθόν πρότειναν στη διοίκηση της ΕΛΣΤΑΤ να της παρέχουν οι ίδιοι οι θεσμικοί φορείς της αγοράς τις έρευνες της Nielsen και της Iri, διότι εκεί φαίνονται οι τιμές τις οποίες πληρώνει ο καταναλωτής στο ταμείο. Αυτό όμως δεν έγινε δεκτό διότι πρόκειται για ιδιωτικούς οργανισμούς.      

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έφυγε το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, έρχεται ανταγωνισμός στα ράφια

Ένταση του ανταγωνισμού στα σούπερ μάρκετ περιμένουν οι παράγοντες της αγοράς από σήμερα, καθώς καταργείται το πλαφόν στα κέρδη και απελευθερώνεται η τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τριπλάσια αύξηση πωλήσεων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ από την Ευρώπη

Παρότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν αισθάνονται πλούσιοι, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στη χώρα αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2025 κατά 4,9% σε ετήσια βάση, τρεις φορές περισσότερο από τον μέσο όρο στην Ευρώπη, που ήταν μόλις 1,6%.
businessdaily-Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΒΕΠ: Οι 9 τάσεις που θα χαρακτηρίσουν την ευρωπαϊκή αγορά λιανικού εμπορίου

Η λιανική αγορά στο τομέα των τροφίμων στην ΕΕ-27 καταγράφει συνεχή αύξηση στις πωλήσεις, παρά τις οικονομικές δυσκολίες και την ψυχολογική αβεβαιότητα που προκάλεσαν τα αμερικανικά τελωνειακά μέτρα ύψους 20%.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καίνε» πάλι τους καταναλωτές τα τρόφιμα, σωτήρια η μείωση στο ελαιόλαδο

Σημαντικές ανατιμήσεις σε πολλές, βασικές κατηγορίες καταγράφονται τον Μάρτιο και ο πληθωρισμός θα είχε ξεφύγει πάλι, αν δεν υπήρχε η μεγάλη μείωση τιμών στο λάδι. Μεγάλες αυξήσεις από το 2010, δεν καλύφθηκαν από την αύξηση μισθών.