Σε επίκαιρη επερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρίστο Δήμα προχώρησε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, αναδεικνύοντας το οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική και την επιδείνωση των συνθηκών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ).
Όπως επισημαίνεται στην επερώτηση, η κατάσταση στους δρόμους της πρωτεύουσας έχει λάβει διαστάσεις καθημερινού εφιάλτη για εκατομμύρια πολίτες, με χαμένες ώρες στην κίνηση, μειωμένη παραγωγικότητα και σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.
Το κυκλοφοριακό χάος αποδίδεται σε έξι χρόνια κυβερνητικής αδράνειας, έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και αποσπασματικές αποφάσεις, παρά τις εξαγγελίες περί «βιώσιμης αστικής κινητικότητας».
Τα στοιχεία που παρατίθενται είναι αποκαλυπτικά: μέσα στο 2024, ο μέσος οδηγός στην Αθήνα έχασε 111 ώρες στην κίνηση, ενώ το 2023 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 104 ώρες και το 2022 μόλις 78 ώρες. Η μέση ταχύτητα στο κέντρο της πόλης δεν ξεπερνά τα 22,5 χλμ./ώρα, ενώ για να διανυθούν 10 χλμ. απαιτούνται σχεδόν 30 λεπτά.
Η οικονομική ζημιά από το κυκλοφοριακό εκτιμάται ότι φτάνει τα 200 εκατ. ευρώ ετησίως, με βασικές αρτηρίες όπως ο Κηφισός και η Αττική Οδός να καταγράφουν εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα καθημερινά. Στον Κηφισό, οι χαμένες ώρες αυξήθηκαν κατά 85% μεταξύ 2018 και 2023, φτάνοντας τα 6,5 εκατ. ώρες ετησίως.
Στην επερώτηση τονίζεται η διαρκής υποβάθμιση των ΜΜΜ, με μείωση δρομολογίων, συχνές βλάβες, μεγάλες αναμονές και σημαντικές ελλείψεις προσωπικού. Το 2024 χάθηκαν πάνω από 500.000 δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, κυρίως λόγω έλλειψης οδηγών. Ο αριθμός των οδηγών μειώθηκε από 3.421 το 2018 σε 2.707 το 2024.
Παράλληλα, οι επιβιβάσεις στις γραμμές του Μετρό και του Τραμ αυξήθηκαν το 2024, ωστόσο τα εκτελεσθέντα δρομολόγια μειώθηκαν σημαντικά, δημιουργώντας συνθήκες «σαρδελοποίησης» για τους επιβάτες. Ενδεικτικά, στη Γραμμή 1 του Μετρό, ενώ οι επιβιβάσεις αυξήθηκαν κατά 7,9%, τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 5,2%.
Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται στις Γραμμές 2 και 3, καθώς και στο Τραμ.
Η κατάσταση αυτή αποτρέπει τους πολίτες από τη χρήση των ΜΜΜ, ενισχύοντας τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου και επιδεινώνοντας περαιτέρω το κυκλοφοριακό.
Το ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι, παρά τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού για νέα πολιτική αστικής κινητικότητας, δεν έχει παρουσιαστεί κανένα συγκεκριμένο σχέδιο ή χρονοδιάγραμμα υλοποίησης παρεμβάσεων.
Αντίθετα, όπως σημειώνεται, η κυβέρνηση μεταθέτει τις ευθύνες στην Περιφέρεια και τους Δήμους, ενώ η διοίκηση του ΟΑΣΑ περιορίζεται σε ανακοινώσεις για την έναρξη εκπόνησης νέου στρατηγικού σχεδίου μεταφορών.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ θέτει στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών σειρά ερωτημάτων σχετικά με:
- Την απουσία στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού για το κυκλοφοριακό στην Αττική
- Την ανάγκη αναβάθμισης των ΜΜΜ και κάλυψης των ελλείψεων προσωπικού
- Τα μέτρα για τη μείωση των καθυστερήσεων και τη βελτίωση της αξιοπιστίας των δημόσιων συγκοινωνιών
- Την έλλειψη κινήτρων για τη χρήση των ΜΜΜ και την αποτυχία εφαρμογής πολιτικών αποσυμφόρησης
- Την απουσία συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για παρεμβάσεις στους οδικούς άξονες
Σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού απαιτεί ολοκληρωμένο σχεδιασμό, ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών και πραγματική πολιτική βούληση. Η σημερινή κατάσταση, όπως υπογραμμίζεται, υπονομεύει την οικονομία, το περιβάλλον και την κοινωνική συνοχή, καθιστώντας επιτακτική την άμεση ανάληψη δράσης.