Σημαντικές αλλαγές δρομολογούνται στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, με την έναρξη του προγράμματος αποξήλωσης του δικτύου των τρόλεϊ και τη σταδιακή αντικατάστασή τους από νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Όπως τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στόχος είναι ένα πιο καθαρό, ασφαλές και αξιόπιστο σύστημα μετακινήσεων για την πρωτεύουσα.
Το πρόγραμμα αποξήλωσης ξεκινά από τον Πειραιά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 18 μήνες. Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, το λειτουργικό κόστος των τρόλεϊ είναι υπερδιπλάσιο από εκείνο των ηλεκτρικών λεωφορείων νέας γενιάς, ενώ το εναέριο δίκτυο των 143 χιλιομέτρων δεν προσφέρει πλέον περιβαλλοντικό όφελος. Αντιθέτως, επιβαρύνει το οδικό δίκτυο και αυξάνει το λειτουργικό κόστος, καθώς για κάθε χιλιόμετρο με τρόλεϊ το Δημόσιο πληρώνει περίπου 5,5 ευρώ, έναντι 2,5 ευρώ για τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών περιλαμβάνει την προμήθεια νέων συρμών και την ανάταξη παλαιότερων στο μετρό, αντικατάσταση σιδηροτροχιάς στις γραμμές 2 και 3, αυξημένη συχνότητα δρομολογίων, ανακαίνιση συρμών της γραμμής 1, καθώς και ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Στις αρχές του 2026, αναμένεται να κυκλοφορούν 1.000 νέα οχήματα στους δρόμους της Αθήνας, ενώ θα πραγματοποιηθούν προσλήψεις οδηγών για την ενίσχυση της εξυπηρέτησης.
Σε ερώτηση για τη συμφωνία Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας σχετικά με τον Διάδρομο Μαύρης Θάλασσας-Αιγαίου, ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε ότι η Ελλάδα βγαίνει από την απομόνωση του σιδηροδρόμου. Η συμφωνία αυτή δημιουργεί έναν άξονα που ενώνει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα και την Κεντρική Ευρώπη, προσφέροντας οφέλη σε πολίτες, οικονομία και ασφάλεια, ενώ διευκολύνει τη μετακίνηση στρατιωτικού εξοπλισμού και μειώνει την εξάρτηση από τα στενά του Βοσπόρου.
Μετασχηματισμός στις συγκοινωνίες και οφέλη για το Δημόσιο
Η μετάβαση από τα τρόλεϊ στα νέα μέσα ηλεκτροκίνησης φέρνει σημαντικά οικονομικά οφέλη. Η συντήρηση και αντικατάσταση του εναέριου δικτύου απαιτεί μεγάλους πόρους, ενώ το νέο σχέδιο προβλέπει εξοικονόμηση περίπου 20 εκατ. ευρώ μόνο από τη μείωση των καλωδίων κατά 70%. Επιπλέον, η προμήθεια οχημάτων γίνεται πιο αποδοτική, καθώς η τιμή δύο νέων τρόλεϊ αντιστοιχεί σε τρία ηλεκτρικά λεωφορεία, επιτρέποντας μεγαλύτερη κάλυψη δρομολογίων με τον ίδιο προϋπολογισμό.
Στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, προχωρά η υλοποίηση νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με οριζόντια αύξηση αποδοχών για όλους τους οδηγούς της ΟΣΥ. Παράλληλα, ιδρύεται νέα σχολή οδηγών, προσφέροντας δωρεάν επαγγελματικό δίπλωμα και σταθερότητα στο επάγγελμα, με στόχο την προσέλκυση και διατήρηση προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης.
Όσον αφορά την οδική ασφάλεια, ο αναπληρωτής υπουργός επισήμανε ότι το 2023 αποτέλεσε χρονιά συστηματικών παρεμβάσεων, με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να στοχεύει στην αλλαγή συμπεριφορών και στην ενίσχυση της δικαιοσύνης στις ποινές. Η λειτουργία του μετρό σε 24ωρη βάση τα Σάββατα, η χρήση καμερών για την επιτήρηση, καθώς και η ικανοποίηση αιτημάτων των οικογενειών θυμάτων τροχαίων, όπως η μετατροπή της εγκατάλειψης σε κακούργημα, αποτελούν βασικές πρωτοβουλίες.
Τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν σημαντική μείωση των θυμάτων τροχαίων σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που αποδίδεται στις στοχευμένες δράσεις του υπουργείου.
Πηγή: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών