Τη διατήρηση του εθνικού και περιφερειακού χαρακτήρα της ΕΛΤΑ ΑΕ υπογράμμισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, απαντώντας σε ερωτήσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το μέλλον του Οργανισμού.
Ο κ. Πιερρακάκης, απαντώντας σε επικρίσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ, παρέθεσε παλαιότερες τοποθετήσεις του Νίκου Παππά ως υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, όπου είχε δηλώσει ότι το υπουργείο δεν έχει ευθύνη για τη λειτουργία των ΕΛΤΑ, παρά μόνο για κανονιστικά και νομοθετικά ζητήματα που αφορούν τον ταχυδρομικό τομέα, λόγω της υπαγωγής των ΕΛΤΑ στο Υπερταμείο.
Ανέφερε επίσης ότι το κλείσιμο ταχυδρομείων στο Ναύπλιο ήταν αποτέλεσμα αναγκαίου επανασχεδιασμού του δικτύου για λόγους εξοικονόμησης πόρων, όπως είχε δηλώσει τότε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ.
Σύμφωνα με τον υπουργό, «αναδιάρθρωση γινόταν πάντοτε, για να μπορέσει ο Οργανισμός να συνεχίσει να λειτουργεί». Επισήμανε ότι τα ΕΛΤΑ είχαν παραληφθεί με έλλειμμα 7,5 εκατ. ευρώ μηνιαίως και ότι 77 καταστήματα είχαν κλείσει.
Παρουσίασε στοιχεία για αναθέσεις και διαγωνισμούς που πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 2015-2019, συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ αναφέρθηκε και σε σχέδιο της PWC που προέβλεπε το κλείσιμο 200 καταστημάτων και αποχωρήσεις προσωπικού.
Όπως τόνισε ο κ. Πιερρακάκης, το βασικό πολιτικό ερώτημα είναι αν ο Οργανισμός θα διατηρήσει τον εθνικό του χαρακτήρα και την πανελλαδική κάλυψη, χωρίς όμως να οδηγηθεί σε οικονομικό αδιέξοδο.
Αναφερόμενος στην ΕΕΤΤ και την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας, ο υπουργός παραδέχθηκε ότι υπάρχουν ζητήματα χρονισμού που πρέπει να βελτιωθούν, ώστε να ενισχυθεί η οικονομική σταθερότητα των ΕΛΤΑ.
Για τις αναθέσεις, ενημέρωσε ότι έχει ζητηθεί έλεγχος από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας για την περίοδο από το 2018 και μετά, όταν τα ΕΛΤΑ πέρασαν στο Υπερταμείο.
Ο υπουργός επισήμανε ότι το 2019 τα ΕΛΤΑ παρουσίαζαν αρνητική εικόνα με έλλειμμα 7,5 εκατ. ευρώ το μήνα.
Η σημερινή κυβέρνηση, σύμφωνα με τον ίδιο, προχώρησε στην αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας που δεν πληρωνόταν τα προηγούμενα χρόνια και αύξησε το μετοχικό κεφάλαιο, βελτιώνοντας τη βιωσιμότητα του Οργανισμού. Τα κονδύλια αυτά αξιοποιήθηκαν κυρίως για εθελούσιες εξόδους και την αποπληρωμή χρεών προς τρίτους, όπως η ΔΕΗ.
Ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των ΕΛΤΑ απαιτεί συνέργειες σε τοπικό επίπεδο και την εφαρμογή του μοντέλου Shop in Shop, προσαρμοσμένου στις ανάγκες κάθε περιοχής.
Σε περιοχές χωρίς τραπεζική κάλυψη, τόνισε ότι τα καταστήματα δεν θα κλείσουν. Συνολικά, τα 1.000 σημεία εξυπηρέτησης θα διατηρηθούν, αλλά με μετασχηματισμό, διασφαλίζοντας την πανελλαδική παρουσία και τη βιωσιμότητα του Οργανισμού.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, έθεσε ως όρους τη διατήρηση 204 ανοιχτών καταστημάτων και την παρουσίαση αναλυτικού σχεδίου, εκφράζοντας έλλειψη εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση.
Ζήτησε την έκθεση ορκωτών λογιστών και επέκρινε τις πρακτικές των τελευταίων ετών, αναφέροντας ότι το 2020 τα ΕΛΤΑ ήταν βιώσιμα και ότι οι μαζικές αναθέσεις και το κλείσιμο καταστημάτων ζημίωσαν την ελληνική ύπαιθρο. Παράλληλα, προανήγγειλε αίτημα για εξεταστική επιτροπή.
Ο υπουργός απάντησε ότι το Υπερταμείο, το οποίο δημιουργήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, έχει διαρκή εποπτικό ρόλο και ότι η κυβέρνηση έχει ζητήσει πλήρη έλεγχο από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας για όλα τα ζητήματα που έχουν τεθεί.
Υπενθύμισε επίσης ότι η πρώτη διευθύνουσα σύμβουλος του Υπερταμείου διορίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και εκείνη επέλεξε τους διευθύνοντες συμβούλους στις θυγατρικές.
Σχετικά με τη λειτουργία των καταστημάτων, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η στρατηγική διαφοροποιείται ανάμεσα σε αστικά κέντρα και επαρχία.
Σε κάποιες περιπτώσεις, τα καταστήματα παραμένουν ως έχουν, ενώ σε άλλες εφαρμόζεται το μοντέλο Shop in Shop. Όπου υπάρχει επαρκής κάλυψη, η εξυπηρέτηση μπορεί να γίνεται από γειτονικά καταστήματα, διασφαλίζοντας παράλληλα την παρουσία και το σήμα των ΕΛΤΑ σε κάθε περιοχή.