Η ιταλική κυβέρνηση φαίνεται να εντείνει τη στρατηγική της για τον περιορισμό της κινεζικής επιρροής σε κρίσιμες επιχειρήσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Pirelli & C. SpA, προμηθευτή ελαστικών της Formula 1, στην οποία η κρατική κινεζική Sinochem International Corp. κατέχει ποσοστό 37%.
Σύμφωνα με πηγές του Bloomberg, η Ρώμη εξετάζει τρόπους άσκησης πίεσης ώστε η κινεζική εταιρεία να αποεπενδύσει, παρά το γεγονός ότι η Sinochem έχει δηλώσει πως πρόκειται για μακροπρόθεσμη τοποθέτηση.
Η υπόθεση Pirelli συνδέεται με ευρύτερες ανησυχίες ασφαλείας. Οι ΗΠΑ έχουν προειδοποιήσει για πιθανό περιορισμό πώλησης των ελαστικών της στην αμερικανική αγορά λόγω των “cyber sensors” που φέρουν, φοβούμενες πιθανή συλλογή δεδομένων από κινεζικούς φορείς.
Ήδη το 2023, η ιταλική κυβέρνηση ενεργοποίησε τον μηχανισμό “golden power” ώστε να περιορίσει την επιρροή της Sinochem στην εταιρεία, ενώ φέτος τον Απρίλιο, το διοικητικό συμβούλιο της Pirelli, έπειτα από σύσταση των ρυθμιστικών αρχών, υποβάθμισε επίσημα τον ρόλο διακυβέρνησης του κινεζικού ομίλου.
Παράλληλα, η Ρώμη θέλει να περιορίσει κινεζικές συμμετοχές και σε άλλες στρατηγικές εταιρείες όπως η CDP Reti SpA, που ελέγχει δίκτυα ενέργειας και στην οποία η State Grid Corporation of China κατέχει 35%, αλλά και η Ansaldo Energia SpA, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μονάδων παραγωγής ενέργειας παγκοσμίως.
Αν και η Shanghai Electric έχει μειώσει το ποσοστό της στην Ansaldo από 40% σε 0,5%, η κινεζική παρουσία εξακολουθεί να εμποδίζει συμμετοχές της εταιρείας σε διαγωνισμούς στις ΗΠΑ.
Η Κίνα αντιδρά, με το Υπουργείο Εξωτερικών να δηλώνει ότι η επενδυτική συνεργασία Κίνας–Ιταλίας είναι αμοιβαία επωφελής και δεν πρέπει να παρεμποδίζεται από τρίτους, ζητώντας από την Ιταλία “δίκαιο και μη διακριτικό επιχειρηματικό περιβάλλον”.
Το ζήτημα έρχεται μόλις έναν χρόνο μετά την επίσκεψη της Τζόρτζια Μελόνι στο Πεκίνο, με στόχο την αποκατάσταση σχέσεων που είχαν διαταραχθεί από την αποχώρηση της Ιταλίας από την Πρωτοβουλία “Belt and Road” του Σι Τζινπίνγκ, η Ιταλία ήταν το μοναδικό μέλος του ΝΑΤΟ που είχε συμμετάσχει, προκαλώντας τότε την αντίδραση των ΗΠΑ.
Η Ρώμη, όπως και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, επιχειρεί πλέον να προσελκύσει κινεζικές επενδύσεις σε τομείς που ενισχύουν την τοπική οικονομία, όπως εργοστάσια μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, αποτρέποντας όμως την πρόσβαση σε κρίσιμες υποδομές.
Παράλληλα, η ΕΕ βλέπει το εμπορικό της έλλειμμα με την Κίνα να διπλασιάζεται σε διάστημα πέντε ετών, ξεπερνώντας τα 400 δισ. ευρώ το 2025, λόγω επιδοτούμενων εξαγωγών σε στρατηγικούς κλάδους όπως οι ΑΠΕ, οι μπαταρίες και τα χημικά.