Η κυβέρνηση της Τσεχίας προχωρά σε σημαντική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, καταθέτοντας νομοσχέδιο που προβλέπει την πλήρη απαγόρευση της χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο του 2027. Όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Αντρέι Μπάμπις, η χώρα εντάσσεται στη διεθνή τάση περιορισμού του χρόνου που περνούν τα παιδιά μπροστά στις οθόνες κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας.
Η απαγόρευση θα καλύπτει τόσο τις ώρες των μαθημάτων όσο και τα διαλείμματα, με ορισμένες εξαιρέσεις για λόγους υγείας ή εφόσον η χρήση εγκρίνεται για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «τα σχολεία δεν θα μπορούν να επιτρέπουν σε μαθητές να κάνουν ένα διάλειμμα με τα κινητά τους τηλέφωνα πέραν αυτών των λόγων».
Η πρωτοβουλία της Τσεχίας έρχεται σε συνέχεια αντίστοιχων μέτρων που έχουν υιοθετήσει άλλες κυβερνήσεις διεθνώς, στο πλαίσιο της προσπάθειας να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της υπερβολικής χρήσης κινητών τηλεφώνων από παιδιά και εφήβους.
Πρόσφατα, η Πολωνία ακολούθησε το παράδειγμα χωρών όπως η Ολλανδία, η Νότια Κορέα και η Ιταλία, εφαρμόζοντας παρόμοια απαγόρευση στα σχολεία, λόγω ανησυχιών για τη συγκέντρωση και τη συμπεριφορά των μαθητών. Παράλληλα, η Αυστραλία έγινε η πρώτη χώρα που απαγόρευσε την πρόσβαση των παιδιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ η Βρετανία ανακοίνωσε σχέδιο απαγόρευσης για τους κάτω των 16 ετών.
Ο Αντρέι Μπάμπις ανέφερε ότι η κυβέρνηση εξετάζει επιπλέον την πιθανότητα απαγόρευσης πρόσβασης παιδιών σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γαλλίας και άλλων χωρών που υιοθετούν αυστηρότερη στάση απέναντι στις ψηφιακές επιρροές, λόγω των ανησυχιών για τις αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία και την αντίληψη των παιδιών.