Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν, Μοχαμάντ Μπαγέρ Γαλιμπάφ, επανέλαβε τη Δευτέρα ότι το στενό του Ορμούζ δεν πρόκειται να επιστρέψει στην προπολεμική του κατάσταση, υπογραμμίζοντας πως η χώρα του θα είναι εκείνη που θα «διαχειρίζεται» τη στρατηγικής σημασίας θαλάσσια οδό, σύμφωνα με κρατικό μέσο ενημέρωσης.
«Όλος ο κόσμος πρέπει να ξέρει ότι η διαχείριση του στενού του Ορμούζ δεν θα είναι ποτέ αυτή που ήταν πριν από τον πόλεμο», δήλωσε ο επικεφαλής του ιρανικού κοινοβουλίου, ο οποίος ηγείται της ομάδας διαπραγματευτών με τις ΗΠΑ για τον οριστικό τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή, όπως μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων IRNA.
Ο Γαλιμπάφ τόνισε πως «βεβαίως οι διεθνείς κανόνες θα τηρηθούν, αλλά το Ιράν θα διαχειρίζεται το στενό του Ορμούζ», επιμένοντας στη θέση της Τεχεράνης για τον έλεγχο της κρίσιμης αυτής θαλάσσιας διόδου.
Ο Ιρανός αξιωματούχος συμμετείχε στην Ελβετία στην πρώτη συνεδρία των διαπραγματεύσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Όπως ανέφερε σε βίντεο που δημοσιοποίησε μέσω Telegram, «το ταξίδι αυτό επέτρεψε να σημειωθούν καλές επιτυχίες, ιδίως όσον αφορά τις συνομιλίες για το στενό, για τον Λίβανο, για το πετρέλαιο, για την αποδέσμευση των παγωμένων πόρων». Πρόσθεσε ωστόσο ότι «βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή αυτής της δουλειάς και πρέπει να συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας».
Αντιδράσεις από το Ισραήλ και ο ρόλος του Λιβάνου
Ο Γαλιμπάφ εκτίμησε ότι το Ισραήλ «εναντιώνεται σθεναρά στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, που θεωρεί απειλή για την ίδια την ύπαρξή του και επιδιώκει να σαμποτάρει» τις συνομιλίες. Η Τεχεράνη, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, απαίτησε να συμπεριληφθεί ο Λίβανος στη συμφωνία για τον τερματισμό των εχθροπραξιών, αίτημα που ικανοποιήθηκε.
Από την πλευρά του, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Μπενιαμίν Νετανιάχου, διεμήνυσε ότι δεν θα αποσύρει τον στρατό του από τον νότιο Λίβανο, όπου οι ισραηλινές δυνάμεις μάχονται τη Χεζμπολά, σιιτικό κίνημα προσκείμενο στο Ιράν. Ο Νετανιάχου επέμεινε πως ο ισραηλινός στρατός διατηρεί «πλήρη ελευθερία δράσης» για την αντιμετώπιση «κάθε απειλής».
Επαφές στο Ομάν
Ο Γαλιμπάφ επισκέφθηκε επίσης το Ομάν, συνοδευόμενος από τον υπουργό Εξωτερικών Αμπάς Αραγτσί. Οι δύο αξιωματούχοι συναντήθηκαν με τον επικεφαλής της διπλωματίας του σουλτανάτου, Μπαντρ Αλμπουσάιντι, πριν επιστρέψουν στην Τεχεράνη. Το Ομάν βρίσκεται στην απέναντι πλευρά του στενού του Ορμούζ, γεγονός που προσδίδει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις επαφές αυτές.