Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο δήλωσε ότι το Ιράν δεν θα μπορέσει να επιβάλει διόδια στα Στενά του Ορμούζ στο πλαίσιο οποιασδήποτε τελικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, υπογραμμίζοντας πως μια τέτοια πρακτική θα παραβίαζε το διεθνές δίκαιο.
«Πρόκειται για μια διεθνή οδό ναυσιπλοΐας. Καμία χώρα δεν επιτρέπεται να εισπράττει διόδια ή τέλη σε μια διεθνή οδό ναυσιπλοΐας», ανέφερε ο Ρούμπιο σε δηλώσεις του προς δημοσιογράφους, προσθέτοντας ότι «όλες οι χώρες αυτής της περιοχής θα συμφωνούσαν μαζί μας».
Ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας έφθασε στο Άμπου Ντάμπι, πρώτο σταθμό της περιοδείας του σε χώρες του Κόλπου. Στόχος της επίσκεψης είναι να καθησυχάσει τους συμμάχους των ΗΠΑ που έχουν δεχθεί επιθέσεις από ιρανικούς πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη κατά τη διάρκεια του πολέμου με το Ιράν, στον οποίο αντιτίθεντο.
Κατά την άφιξή του στο Άμπου Ντάμπι, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ επιβεβαίωσε πως στις συνομιλίες θα τεθεί το πρωτόκολλο συμφωνίας με το Ιράν. «Αυτό σίγουρα θα συζητηθεί κατά τη διάρκεια αυτών των συνομιλιών», σημείωσε, απαντώντας σε ερώτηση για το αν θα επιδιώξει να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των συμμάχων του Κόλπου που έχουν πληγεί από τα ιρανικά αντίποινα για τις αμερικανο-ισραηλινές επιθέσεις.
Ο Ρούμπιο πρόσθεσε ότι «ορισμένα σημεία που δεν περιλαμβάνονται στο μνημόνιο συνεννόησης αναμφίβολα θα συζητηθούν, αλλά το ίδιο το μνημόνιο θα πρέπει οπωσδήποτε να εξεταστεί». Όπως εξήγησε, «μια προσεκτική ανάγνωση του μνημονίου συμφωνίας δείχνει ξεκάθαρα ότι όταν μιλάμε, για παράδειγμα, για πλήρη και οριστική παύση των εχθροπραξιών σε όλη την περιοχή (...) αυτό δεν είναι δυνατό όσο οι εντολοδόχοι του Ιράν εκτοξεύουν πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη από το Ιράκ και εμπλέκονται σε τρομοκρατικές ενέργειες, όπως έχουν κάνει η Χαμάς και η Χεζμπολάχ».
Ο Αμερικανός ΥΠΕΞ αναμένεται να συναντηθεί με τις αρχές των Εμιράτων, προτού μεταβεί στο Κουβέιτ και στη συνέχεια στο Μπαχρέιν, όπου την Πέμπτη θα λάβει μέρος σε συνεδρίαση των χωρών του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου.