Οι Φρουροί της Επανάστασης, το επίλεκτο σώμα του στρατού του Ιράν, προειδοποίησαν τα πλοία που κινούνται στο Στενό του Ορμούζ να μην επιχειρήσουν διέλευση χωρίς την άδειά τους, απειλώντας με «κατάλληλα μέτρα» όσα αγνοήσουν τις οδηγίες τους.
Το μέλλον του Στενού, μιας στρατηγικής σημασίας θαλάσσιας οδού για το παγκόσμιο εμπόριο, παραμένει στο επίκεντρο των συνομιλιών μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης. Το Ιράν έχει αποκλείσει τη διέλευση μετά το ξέσπασμα του πολέμου στις 28 Φεβρουαρίου, προκαλώντας ανησυχία στις διεθνείς αγορές ενέργειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Τεχεράνη εξετάζει την επιβολή «τελών» για τη διέλευση των πλοίων από το Στενό του Ορμούζ, κάτι που δεν ίσχυε πριν από τον πόλεμο. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιτίθενται σε αυτή την πρόθεση, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «διεθνή θαλάσσια οδό», παρά το γεγονός ότι τα ύδατα του Στενού συνορεύουν με τις ακτές του Ιράν και του Ομάν.
«Η μόνη εξουσιοδοτημένη διαδρομή για διέλευση από το Στενό του Ορμούζ είναι αυτή που έχει ανακοινωθεί από την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν», ανέφεραν οι Φρουροί της Επανάστασης. Τόνισαν ότι οποιαδήποτε διέλευση χωρίς την άδεια του Ιράν θεωρείται «απαράδεκτη και επικίνδυνη» και θα αντιμετωπιστεί με «τα κατάλληλα μέτρα». Παράλληλα, κατήγγειλαν «την ανακοίνωση από κάποιες αρχές μιας νέας θαλάσσιας διαδρομής».
Το Στενό του Ορμούζ, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, χωρίζει το Ιράν από το Ομάν και αποτελεί κρίσιμο πέρασμα για τη μεταφορά πετρελαίου. Οι ιρανικές αρχές επιτρέπουν τη διέλευση μόνο μέσω ενός διαδρόμου που εκτείνεται κατά μήκος των ακτών τους.
Διαφωνίες για τα τέλη και το πρωτόκολλο συμφωνίας
Στο πρωτόκολλο συμφωνίας που υπέγραψαν Τεχεράνη και Ουάσινγκτον για τον τερματισμό του πολέμου προβλέπεται ότι τα εμπορικά πλοία μπορούν να διέρχονται χωρίς τέλη «μόνο για 60 ημέρες». Το κείμενο αναφέρει επίσης ότι «η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν θα λάβει μέτρα, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, για να εγγυηθεί την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων».
Την Τρίτη, το Ιράν και το Ομάν ανακοίνωσαν πως θα εξετάσουν το «ποσό» που θα μπορούσε να επιβάλλεται για υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διαχείριση του Στενού του Ορμούζ, προκαλώντας νέα ένταση με την Ουάσινγκτον.
Από την πλευρά του, ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, ο οποίος πραγματοποιεί περιοδεία στην περιοχή του Κόλπου, δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα αποδεχθούν την επιβολή διοδίων ή τελών στη θαλάσσια αυτή οδό στρατηγικής σημασίας.