Την ώρα που ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου ενδυμάτων στην Ελλάδα έφτασε το 2024 σε περίπου 3,65 δισ. ευρώ η ITX Hellas – ο βραχίονας του ισπανικού κολοσσού Inditex στην Ελλάδα - κατέγραψε πωλήσεις 798,1 εκατ., παρουσιάζοντας άνοδο 10% σε σχέση με τα 725,5 εκατ. της προηγούμενης χρήσης. Ουσιαστικά περίπου το 22% του συνολικού κύκλου εργασιών του κλάδου ενδυμάτων ανήκει στην ITX Hellas, που πλέον αποτελεί τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη της ένδυσης στην ελληνική αγορά.
Η εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται τις δημοφιλείς φίρμες Zara, Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho και Zara Home, έσπασε το ρεκόρ των πωλήσεων της ενώ αύξησε και τα μικτά κέρδη κατά 13,6%, στα 331,8 εκατ. ευρώ, καταδεικνύοντας την ισχυρή εμπορική απόδοση της εταιρείας και την ικανότητά της να ενισχύει το περιθώριο κέρδους της.
Παράλληλα, η λειτουργική κερδοφορία (EBIT) ανέβηκε στα 116,5 εκατ. ευρώ, από 101,7 εκατ. ευρώ, ενισχυμένη από μία αυστηρή και αποτελεσματική διαχείριση κόστους – παρότι τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν στα 219 εκατ. ευρώ.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην τελική γραμμή, με τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται σε 46,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 23% σε σχέση με τα 37,8 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.
Στρατηγική αναδιάρθρωσης και επένδυση στο μέλλον
Όπως αναφέρει η Διοίκηση, η αύξηση των πωλήσεων της ITX ΕΛΛΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. για τη χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2025 αποδίδεται σε μία σειρά από αλληλένδετους στρατηγικούς και εξωγενείς παράγοντες που ενίσχυσαν τη συνολική εμπορική απόδοση της εταιρείας.
Σε έναν κλάδο που βρίσκεται σε φάση μετασχηματισμού και πιέσεων κόστους, η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της, επενδύοντας στο «phygital» μοντέλο – τον συνδυασμό φυσικής και ψηφιακής εμπειρίας. Όπως σημειώνει η διοίκηση της εταιρείας, η κατανάλωση στην ελληνική αγορά παρουσιάστηκε ενισχυμένη καθ’ όλη τη διάρκεια της χρήσης. Η βελτιωμένη οικονομική δραστηριότητα και η αυξανόμενη εμπιστοσύνη των καταναλωτών οδήγησαν σε μεγαλύτερη ζήτηση για προϊόντα ένδυσης και υπόδησης, τα οποία αποτελούν τον κύριο τομέα δραστηριότητας της εταιρείας. Η πορεία αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω από τη σταδιακή αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμης και την άρση κάθε είδους περιορισμών που είχαν επιβληθεί σε προηγούμενες χρήσεις λόγω της πανδημίας.
Παράλληλα, η εταιρεία προχώρησε σε επέκταση του φυσικού της δικτύου, με το άνοιγμα νέων καταστημάτων σε στρατηγικές περιοχές, όπως για παράδειγμα στην Αθήνα στο χώρο του παλιού «Μινιόν» και στη Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, σημαντικές ανακαινίσεις και βελτιώσεις πραγματοποιήθηκαν σε ήδη υπάρχοντα καταστήματα, προσφέροντας αναβαθμισμένη εμπειρία αγορών και μεγαλύτερη λειτουργική αποτελεσματικότητα. Αυτές οι επενδύσεις ενίσχυσαν την προσέλκυση πελατών και συνετέλεσαν σε αύξηση του μέσου όρου αγορών ανά επισκέπτη.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι πωλήσεις μέσω των online καναλιών της INDITEX συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, αποτελώντας σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης για την ITX ΕΛΛΑΣ. Η ψηφιακή παρουσία της εταιρείας ενισχύθηκε σε τεχνικό, εμπορικό και λειτουργικό επίπεδο, με αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών και την επέκταση της εμβέλειάς της σε γεωγραφικές περιοχές όπου η φυσική παρουσία είναι περιορισμένη ή ανύπαρκτη.
Ο όμιλος INDITEX, στον οποίο ανήκει η εταιρεία, συνέχισε να εφαρμόζει μία δυναμική εμπορική πολιτική που βασίζεται στη συνεχή ανανέωση των συλλογών, στην τάση του fast fashion και στην ευελιξία προσαρμογής των προϊόντων στις ανάγκες της κάθε αγοράς. Μια στρατηγική που ενθαρρύνει τη συχνότερη επίσκεψη των καταναλωτών στα καταστήματα, τόσο φυσικά όσο και ψηφιακά, και ενισχύει τις επαναλαμβανόμενες αγορές.
Τέλος, όπως αναφέρει η Διοίκηση, η τιμολογιακή πολιτική της εταιρείας παρέμεινε ανταγωνιστική, χωρίς να επηρεαστεί ουσιαστικά από συναλλαγματικές διακυμάνσεις ή πληθωριστικές πιέσεις. Η σταθερότητα αυτή βοήθησε στην προστασία του περιθωρίου κέρδους και στην ενίσχυση του κύκλου εργασιών.
Κλείνει μικρά καταστήματα ανοίγει μεγάλα
Η εταιρεία ακολουθώντας ένα καινούργιο πρότυπο κλείνει μικρά καταστήματα και δημιουργεί μεγάλα flagship stores.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου Inditex, τα νέα concept καταστημάτων βασίζονται σε μεγαλύτερους χώρους, ενισχυμένους με προηγμένες τεχνολογικές υποδομές και έχουν ήδη αρχίσει να υλοποιούνται και στην Ελλάδα.
Παράδειγμα είναι το νέο Zara επί της Πατησίων – στο ιστορικό κτίριο του πρώην «Μινιόν». Αντίστοιχες κινήσεις εντοπίζονται και στη Θεσσαλονίκη, με την πρόσφατη μεταστέγαση του Zara στην οδό Τσιμισκή 45, σε νέο ανακαινισμένο ακίνητο.
Ο αριθμός των καταστημάτων στην Ελλάδα το 2-24 διαμορφώθηκε σε 139: 37 Zara, 22 Pull & Bear, 11 Massimo Dutti, 25 Bershka, 19 Stradivarius, 15 Oysho και 10 Zara Home. Αξιοσημείωτο είναι ότι, πριν την πανδημία το 2019, το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων του ομίλου στη χώρα μας αριθμούσε 166 σημεία, απασχολώντας 3.956 εργαζόμενους, ενώ για το 2024 απασχολούσε 4.179 άτομα.