ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Δεξαμενόπλοιο με κοντέινερ
Δεξαμενόπλοιο μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια στην ανοιχτή θάλασσα, σύμβολο διεθνούς ναυτιλίας.

Γιατί τρομάζουν τους εφοπλιστές τα νέα «οικολογικά» καύσιμα

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Δαπανηρές κυρώσεις, όπως η κράτηση πλοίου, μπορεί να αντιμετωπίσουν εφοπλιστές, αν έχουν εφοδιάσει το πλοίο με «οικολογικά» καύσιμα, αλλά βρεθεί ότι αυτά ξεφεύγουν από τις προδιαγραφές για την περιεκτικότητα σε θείο.

«Είναι τουλάχιστον λυπηρό που δεν έχουμε ακόμα στη διάθεσή μας τα νέα οικολογικότερα καύσιμα, ώστε να ελεγχθούν για την ποιότητά τους και κυρίως για το κατά πόσο καλύπτουν όντως τις νόρμες που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2020».

Με την φράση αυτή ο κ. Δημήτριος Φαφαλιός, πρόεδρος της Intercargo, της μεγαλύτερης ένωσης ναυτιλιακών εταιρειών φορτηγών πλοίων, θέλησε να στηλιτεύσει την μεγάλη αβεβαιότητα που εξακολουθεί να πλήττει την ελληνική και διεθνή ποντοπόρο ναυτιλία, λίγους μήνες πριν από την σημαντικότερη αλλαγή της σύγχρονης ιστορίας του κλάδου.

Σύμφωνα με την Intercargo, η παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών καυσίμων που να πληρούν τις νέες νόρμες για τη χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (0,5% από 3,5% που είναι σήμερα), παραμένει ένα μεγάλο ερωτηματικό που δεν έχει απαντηθεί, ιδίως για τα φορτηγά πλοία που δραστηριοποιούνται στο διαμετακομιστικό εμπόριο, όπου μεγάλοι πρωταγωνιστές είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες.

Σύμφωνα με τον κ. Φαφαλιό, η εφοπλιστική κοινότητα εμφανίζεται ιδιαίτερα ανήσυχη για τις περιπτώσεις, όπου ένα πλοίο θα έχει ανεφοδιαστεί με οικολογικά καύσιμα, τα οποία όμως κατόπιν ελέγχου, ενδέχεται να βρεθούν να μην πληρούν τις νέες νόρμες.

Σε μια τέτοια περίπτωση κι εφόσον η προμήθεια από τον πλοιοκτήτη έγινε «καλή τη πίστει», θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα από τις αρμόδιες αρχές, ώστε να αποφεύγονται δαπανηρές κυρώσεις, όπως π.χ. η κράτηση του πλοίου, ή ακόμα και η απαγόρευση της πλεύσης του προςς συγκεκριμένες γεωγραφικές ζώνες.

Το πρόβλημα αυτό γίνεται ιδιαίτερα πιεστικό, καθώς πολλά λιμάνια απαγορεύουν ήδη το ξεφόρτωμα των πλοίων από τα μη συμβατά καύσιμα (ώστε στη συνέχεια να φορτωθούν με τα καύσιμα νέου τύπου), με αποτέλεσμα να ελλοχεύει ο κίνδυνος ορισμένα πλοία να βρεθούν χωρίς καύσιμα σε διάφορα μέρη του κόσμου. Είναι ένα ζήτημα που έχει επισημανθεί και από την IBIA (International Bunker Industry Association), την διεθνή ένωση ναυτιλιακών καυσίμων.

«Κάνουμε ό,τι μπορούμε, η αβεβαιότητα παραμένει»...

Οι προβληματισμοί αυτοί του κ. Φαφαλιού εκφράστηκαν στο πλαίσιο της εξαμηνιαίας διεθνούς συνάντησης των μελών της Intercargo, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, κατά το διήμερο της 3ης και 4ης Οκτωβρίου. Όπως σημειώθηκε χαρακτηριστικά «προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας, ώστε να είμαστε έτοιμοι, αλλά η αβεβαιότητα παραμένει. Ουσιαστικά οι πλοιοκτήτες καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τις πρακτικές δυσκολίες της μετάβασης στο νέο καθεστώς καυσίμων μόνοι μας, χωρίς καμία υποστήριξη από τους κατασκευαστές κινητήρων, με ασαφή πρότυπα προμήθειας καυσίμων και με πληθώρα συμβουλών και κατευθυντήριων οδηγιών, μόνο όμως στα χαρτιά».

Εν τω μεταξύ, όπως σημειώνουν εξειδικευμένα νομικά γραφεία, όπως η Norton Rose Fulbright, από την 1η Μαρτίου, βάσει των οδηγιών του IMO (Παγκόσμιος Ναυτιλιακός Οργανισμός), θα επιβληθεί παγκόσμια απαγόρευση ακόμα και στην μεταφορά καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο. Δηλαδή όχι μόνο θα απαγορεύεται η καύση τους, αλλά και η ίδια η μεταφορά τους. Στόχος είναι ο αποτελεσματικότερος έλεγχος και οι πιθανές κυρώσεις προς τους πλοιοκτήτες εκείνους, που θα επιλέξουν να παρανομήσουν. Παράλληλα, κυρώσεις ενδέχεται να έχουν και οι προμηθευτές καυσίμων, εφόσον αποδειχθεί ότι πούλησαν οικολογικά καύσιμα, χωρίς τελικά αυτά να είναι τέτοια.

Το ζήτημα είναι τι θα γίνει με τον πλοιοκτήτη, ο οποίος δεν φέρει ευθύνη σε μια τέτοια περίπτωση; Σύμφωνα με την Norton Rose Fulbright, ο πλοιοκτήτης μπορεί να προσκομίσει στις αρχές ένα έντυπο FONAR, το οποίο θα καταγράφει την γνήσια προσπάθειά του να προμηθευτεί συμβατά καύσιμα και να καταδεικνύει γιατί τελικά κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό. Ένα ακόμα πρακτικό πρόβλημα που ενδεχομένως να κληθούν να διαχειριστούν οι πλοιοκτήτες, είναι η πιθανή ασυμβατότητα μεταξύ των διαφόρων τύπων «οικολογικών» καυσίμων, καθώς, όπως σημειώνουν, ορισμένα καύσιμα δεν μπορούν να προσμειχθούν με άλλα, που ίσως να βρίσκονται στις δεξαμενές του πλοίου, καθιστώντας τον ανεφοδιασμό αδύνατο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.