ΓΔ: 1968.72 -0.08% Τζίρος: 158.43 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Φωτο: Shutterstock

Εκρηκτική αύξηση δανείων στην ελληνική ναυτιλία

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Οι ελληνικές τράπεζες αύξησαν κατά 14% τις χορηγήσεις τους στις ναυτιλιακές εταιρείες και η συνολική τους έκθεση ανήλθε στα 8 δισ. δολ. Οι ξένες τράπεζες κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση, κλείνοντας τις στρόφιγγες.

Στο ύψος των 8 δισ. δολαρίων ανέρχεται η «έκθεση» των ελληνικών τραπεζών στην ναυτιλία, όπως προκύπτει από την τελευταία ετήσια έκθεση της Petrofin Bank Research, που ειδικεύεται σε ζητήματα χρηματοδοτήσεων προς την ναυτιλία.

Μάλιστα, οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζονται πιο ενεργές στον τομέα της ναυτιλίας σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, αλλά και σε σύγκριση με τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, που ακολουθούν – ως επί το πλείστον- αντίστροφη πορεία, περιορίζοντας την έκθεσή τους στον κλάδο.

Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin, στο τέλος του 2018, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα εμφάνισε αύξηση της τάξεως του 14% στην χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών (υπόλοιπο δανείων), με το σχετικό μέγεθος να αυξάνεται κατά 1 δισ. δολ., από τα 7 δισ. δολ. του τέλους του 2017, αλλά και του 2016.  Στο απώγειό της, το 2010, η εν λόγω αγορά είχε αγγίξει τα 13 δισ. δολ. για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.

Μεταξύ των εγχώριων τραπεζών, η Τράπεζα Πειραιώς βρίσκεται στην κορυφή με ένα χαρτοφυλάκιο χορηγήσεων 2,84 δισ. δολ. Ακολουθεί η Εθνική Τράπεζα με χαρτοφυλάκιο 2,46 δισ., ενώ η Alpha Bank συμπληρώνει την πρώτη τριάδα με 2,34 δισ. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι και οι τρεις ελληνικές τράπεζες συγκαταλέγονται μεταξύ των 40 κορυφαίων παγκοσμίως για την ναυτιλία, με την Πειραιώς να καταλαμβάνει την 32η θέση, την Εθνική την 36η και την Alpha Bank την 37η.

Κόντρα στο ρεύμα

Όπως προκύπτει από την ανάλυση της Petrofin Bank Research οι ελληνικές τράπεζες, όπως επίσης και οι γαλλικές, κινούνται κόντρα στο ρεύμα, που θέλει τις παραδοσιακές τράπεζες του κλάδου να αποεπενδύουν από την ναυτιλία, αφήνοντας πολύτιμο «ζωτικό χώρο» σε άλλες μορφές εναλλακτικής χρηματοδότησης, όπως για παράδειγμα το leasing, ένα προϊόν που προσφέρουν κατά κόρον τα τραπεζικά ιδρύματα της Άπω Ανατολής και δη εκείνα της Κίνας.

Σε κάθε περίπτωση, η τάση που θέλει τις ελληνικές τράπεζες να ενισχύουν την έκθεσή τους στη ναυτιλία αναμένεται να συνεχιστεί και στο μέλλον, χάρις στην σταδιακή μείωση του όγκου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αλλά και την βελτιωμένη εικόνα της ελληνικής οικονομίας και των προοπτικών της.

Οι ξένες τράπεζες

Αναφορικά με τις ξένες τράπεζες, οι περισσότερες εξ αυτών προχώρησαν σε μια διαδικασία μετασχηματισμού τα τελευταία χρόνια, εξετάζοντας, μεταξύ άλλων και τον τρόπο εμπλοκής τους στον ναυτιλιακό κλάδο και συγκεκριμένα το κατά πόσο θα έπρεπε να διατηρήσουν αυτόνομη παρουσία ή όχι.

Ορισμένες εξ αυτών, επέλεξαν να εντάξουν το ναυτιλιακό τμήμα κάτω από την «ομπρέλα» ενός ευρύτερου διοικητικού τομέα χορηγήσεων. Τέτοια παραδείγματα είναι η DNB, η ABN Amro και η BNP. Άλλες πάλι, όπως π.χ. η Societe Generale, προτίμησαν να συνάψουν στρατηγικές συμμαχίες με ασιατικά χρηματοπιστωτικά σχήματα, εξειδευμένα στο leasing, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να αναπτύξουν το ναυτιλιακό τους τμήμα.

Η εν λόγω διαδικασία συνεχίζεται, με τις τράπεζες να προτιμούν να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις αμοιβές τους, τις υπηρεσίες και περιουσιακά στοιχεία χαμηλού κινδύνου και λιγότερη στην ανάπτυξη μέσω νέων χορηγήσεων δανείων. Ως εκ τούτου, δημιουργείται «πεδίον δόξης λαμπρόν» για τις ελληνικές τράπεζες, ιδίως λόγω της εγγύτητάς τους με την ισχυρότερη ναυτιλιακή βιομηχανία του κόσμου. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η επίθεση της Revolut, δάνεια – χρυσός, άρωμα deals και αποτυχημένος νόμος

Εμπορική επίθεση ετοιμάζει η Revolut, μηδενικές καθυστερήσεις στα δάνεια ναυτιλίας, στα δικηγορικά γραφεία «μυρίζει» deals, τα διόδια του ΒΟΑΚ, ο αποτυχημένος νόμος που θα διορθωθεί με νέο νόμο και η «προσγείωση» του Ν. Δένδια.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Ποντάρουν» στη ναυτιλία οι τράπεζες: Αύξηση δανείων 17,5% το 2024

Ξεπέρασαν τα 17 δισ. τα χαρτοφυλάκια ναυτιλιακών δανείων των συστημικών τραπεζών το 2024, ενώ μειώθηκαν τα δάνεια των ξένων τραπεζών. Πρώτη η Eurobank μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, ενώ και οι τέσσερις μεγάλες βρίσκονται στην πρώτη 5άδα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου: Ποιος είναι ο εφοπλιστής που επενδύει 30 εκατ.

Ο κ. Πέτρος Νομικός επενδύει 30 εκατ. και αποκτά τον έλεγχο της τράπεζας. Στόχος η μετατροπή της σε Α.Ε. και η απόκτηση πανελλαδικής τραπεζικής άδειας. Τι ήταν η πρωτοβουλία του κ. Νομικού Greece Debt Free για τη μείωση του χρέους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τζούρος: Δάνεια άνω των 4 δισ. ευρώ στη ναυτιλία από ελληνικές τράπεζες

Τα τελευταία έτη η ναυτιλία διανύει την καλύτερή της περίοδο, και οι ελληνικές τράπεζες, έχοντας διασφαλίσει υψηλή ρευστότητα σημείωσε ο Ανώτερος Γενικός Διευθυντής, Eπικεφαλής Corporate & Ιnvestment Banking της Πειραιώς.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

Παγκρήτια Τράπεζα: Πρώτη παρουσία στα «Ποσειδώνια» με δυναμικό στίγμα

Όπως υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της τράπεζας Α. Βαρθολομαίος η Παγκρήτια ενισχύει την ναυτιλία, προσφέροντας λύσεις και προϊόντα απόλυτα προσαρμοσμένα στις ανάγκες των ναυτιλιακών εταιρειών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Eurobank: Στη δεύτερη θέση των χρηματοδοτήσεων της ναυτιλίας το 2023

Σύμφωνα με την μελέτη της Petrofin Research η Eurobank κατέχει το μεγαλύτερο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο μεταξύ των ελληνικών τραπεζών. Μειώθηκε κατά 2% η τραπεζική χρηματοδότηση πλοίων για την ελληνική ναυτιλία το 2023.