ΓΔ: 2062.73 1.10% Τζίρος: 220.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03
Θανάσης Τσιάντος ομιλητής
φώτο: O πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Τσιάνος Θανάσης. credit: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Θανάσης Τσιάνος: Η συζήτηση για τις μετακινήσεις στην Αττική εκτροχιάζεται

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων τονίζει πως η βελτίωση των μεταφορών στην Αττική απαιτεί δύσκολες αλλά αναγκαίες αποφάσεις.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, σε άρθρο του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων αναδεικνύει τις πολυδιάστατες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας.

Υπογραμμίζει ότι η ουσιαστική αναβάθμιση του συστήματος μεταφορών στην Αττική απαιτεί επιστημονική προσέγγιση, αποτελεσματικό συντονισμό και τολμηρές αποφάσεις με μακροπρόθεσμο όφελος, ακόμη και αν αυτές συνεπάγονται πολιτικό κόστος. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει, «Όσο δεν κάνουμε μικρές θυσίες σήμερα, θα υποχρεωθούμε να κάνουμε μεγαλύτερες αύριο».

Ο κ. Τσιάνος επικρίνει τη συνεχιζόμενη πολιτική αντιπαράθεση που επικεντρώνεται σε επιμέρους παρεμβάσεις, όπως η περίπτωση της Βασιλίσσης Όλγας, εκτιμώντας ότι η δημόσια συζήτηση αποπροσανατολίζεται σε συμβολικά έργα αντί να ασχολείται με τις βαθύτερες και δομικές ελλείψεις του συγκοινωνιακού συστήματος της Αττικής.

Επισημαίνει πως μια εμβληματική ανάπλαση δεν πρέπει να λειτουργεί ως άλλοθι ή να αποκρύπτει την πραγματική ανάγκη για συστημικές λύσεις: καλύτερη οργάνωση δημόσιων συγκοινωνιών, ουσιαστικός εκσυγχρονισμός του οδικού δικτύου και βελτιστοποίηση των υποδομών.

Ανάγκη για συντονισμό και επιστημονικό σχεδιασμό

Όπως σημειώνει ο ίδιος, η δημόσια διαμάχη μεταξύ κεντρικής κυβέρνησης και δήμων για ανάπλαση βασικών οδικών αξόνων, στερεί την ευκαιρία για συντονισμένες και δομημένες παρεμβάσεις. Οι συγκοινωνιακές ανάγκες της Αττικής απαιτούν πλήρη επιστημονική τεκμηρίωση, στρατηγική συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων και άμεση εφαρμογή ολοκληρωμένων λύσεων – όχι αποσπασματικές ενέργειες με κυρίως επικοινωνιακή στόχευση.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον Θανάση Τσιάνο, συχνά λαμβάνονται πολιτικές αποφάσεις χωρίς την απαραίτητη συνεισφορά τεχνικών υπηρεσιών ή των συγκοινωνιολόγων, ενώ αντίθετα στο εξωτερικό, η συνέχεια της επιστημονικής τεκμηρίωσης διασφαλίζει τη διαχρονικότητα και την ευστοχία κάθε μακροπρόθεσμου σχεδιασμού.

Ο ίδιος τονίζει πως η ανάγκη ύπαρξης ισχυρού κρατικού μηχανισμού για την εφαρμογή του εγκεκριμένου σχεδιασμού είναι επιτακτική, καθώς συχνά στην Ελλάδα ακόμη και η απουσία συνολικής στρατηγικής αντικαθίσταται από μερικές και ανέτοιμες λύσεις που δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα στη ρίζα του.

Το παράδειγμα της Βασιλίσσης Όλγας και του ανασχεδιασμού

Το έργο ανάπλασης της Βασιλίσσης Όλγας, όπως τονίζεται, σχεδιάστηκε εξαρχής ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, για να εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο πεζούς και δημόσια συγκοινωνία (τραμ, λεωφορεία), με περιορισμένους φόρτους οχημάτων. Η οδός δεν έχει πλέον τις προδιαγραφές για βαρύνουσα κυκλοφοριακή ροή και δεν ενδείκνυται να λειτουργεί ως διαμπερής οδική αρτηρία.

Πριν τις παρεμβάσεις, εξυπηρετούσε έως και 14.000 οχήματα καθημερινά, ενώ μετά τον εκσυγχρονισμό, με τα νέα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, η δυναμικότητά της μειώνεται ουσιαστικά, διασφαλίζοντας τον χαρακτήρα της ως αστικού πάρκου και χώρου πολιτισμού.

Επιπλέον, ο Θανάσης Τσιάνος εστιάζει στη σημασία της ενίσχυσης των λεωφορειακών γραμμών και της διασύνδεσης πεζών μετακινήσεων με το ευρύτερο δίκτυο, προκειμένου να αξιοποιηθεί πλήρως ο νέος χαρακτήρας της περιοχής. Παράλληλα, απαιτούνται συντονισμένα συνοδευτικά μέτρα, όπως κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης, για να ελαχιστοποιηθούν τυχόν δυσμενείς επιπτώσεις στις γειτονικές περιοχές.

Ο ΣΕΣ υπενθυμίζει ότι τέτοιου είδους ανάπλαση δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί ως μεμονωμένη λύση, αλλά ως μέρος μιας στρατηγικής ολοκληρωμένης κινητικότητας.

Οποιαδήποτε συζήτηση για μερική διάνοιξη ή αναδιαμόρφωση, οφείλει να λαμβάνει υπόψη την ολιστική λειτουργία του αστικού δικτύου: πώς θα μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση, πώς θα ενισχυθούν οι δημόσιες συγκοινωνίες, ποιες γεωμετρικές και λειτουργικές παρεμβάσεις χρειάζονται στους πιο επιβαρυμένους κόμβους της πόλης και τι μέτρα διευκόλυνσης της τουριστικής και εμπορικής κίνησης απαιτούνται.

Προτάσεις για στρατηγικό επανασχεδιασμό της κυκλοφορίας στην Αττική

Τονίζεται η ανάγκη για επανεκτίμηση μέτρων όπως το σύστημα μονών-ζυγών, η δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης και η ορθολογική διαχείριση των ωραρίων τροφοδοσίας, με στόχο μια σύγχρονη, αποδοτική και βιώσιμη μεταφορική πολιτική. Παρά τη γενική αποδοχή για επανασχεδιασμό και εκσυγχρονισμό του συγκοινωνιακού μοντέλου της Αθήνας, μέχρι και σήμερα οι ουσιαστικές εξελίξεις παραμένουν ελάχιστες.

Συμπερασματικά, ο κ. Τσιάνος καλεί τους αρμόδιους φορείς, δηλαδή το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Περιφέρεια και τον Δήμο, να συντονίσουν αποτελεσματικά τις ενέργειές τους και να υιοθετήσουν επιστημονικά τεκμηριωμένες λύσεις, ώστε το κυκλοφοριακό της Αθήνας να πάψει να είναι αντικείμενο μικροπολιτικής εκμετάλλευσης και να εξελιχθεί σε ένα πραγματικά λειτουργικό, βιώσιμο και ανθρώπινο σύστημα αστικών μετακινήσεων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ