ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Supermarket
Φωτο: Shutterstock

«Προσγειώνεται» ο πληθωρισμός τροφίμων, ποια προϊόντα «αντιστέκονται»

Από 2,70% τον Φεβρουάριο σε 0,28% τον Μάρτιο έπεσε ο τιμάριθμος των τροφίμων. Κακάο, χυμός πορτοκαλιού και ελαιόλαδο συντηρούν τις ανοδικές πιέσεις. Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις.

Οι τιμές των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης βρίσκονται πλέον σε κάμψη. Ενδεχομένως με αργούς ρυθμούς, αλλά αυτή είναι η τάση. Ακόμη και στις περιπτώσεις που έχουν γίνει ανατιμήσεις, αυτές είναι περιορισμένες. Εκτός βεβαίως από τις περιπτώσεις εκείνες που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες –πρόκειται δηλαδή για διεθνώς εμπορεύσιμα προϊόντα που πλήττονται από μείωση της προσφοράς, όπως το κακάο και ο χυμός πορτοκαλιού.

Το θέμα, λοιπόν, είναι ο ρυθμός αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού των τροφίμων. Φαίνεται όμως ότι η αρνητική επίδραση που έχει η «κούρσα» της τιμής του ελαιολάδου, πιθανόν να ενισχυθεί στο επόμενο διάστημα και από την άνοδο των τιμών των καυσίμων, δηλαδή από την επιβάρυνση του μεταφορικού κόστους. Είναι ίσως οι δύο παράγοντες που στην παρούσα φάση λειτουργούν ανασταλτικά στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού.

Πάντως είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με την μηνιαία έρευνα της Circana για τον Φεβρουάριο η μέση τιμή ανά προϊόν αυξήθηκε στο σύνολο της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων, μόλις κατά 0,4%. Επ΄ αυτού είναι χαρακτηριστικά και τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και αφορά στην πορεία των τιμών μεταξύ του Μαρτίου 2024 και του Μαρτίου του 2023.

Σύμφωνα με την έρευνα, ο δείκτης εξέλιξης των τιμών στις αλυσίδες σουπερμάρκετ τον Μάρτιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός είναι 0,28%  -έναντι 2,70% τον Φεβρουάριο 2024. Κι από τις 23 κατηγορίες προϊόντων οι 10 παρουσίασαν μείωση και οι 13 παρουσίασαν αύξηση. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες των χαρτικών, στις πάνες και τις σερβιέτες κατά 5,21%, στα νηστίσιμα και τα αλίπαστα κατά 4,37%, στα αλλαντικά κατά 3.78%, στα τυροκομικά κατά 2,98% και στα γαλακτοκομικά κατά 2,96%.

Αντιθέτως οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις παρατηρούνται στις κατηγορίες του εμφιαλωμένου νερού και των αναψυκτικών κατά 9,40%, των ξηρών καρπών και σνακ κατά 5,02%, των έτοιμων γευμάτων κατά 4,62%, των ξηρών τροφίμων παντοπωλείου κατά 4,57% και των μπισκότων, σοκολάτας και ζαχαρωδών κατά 4,31%. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα επηρεάζονται από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών και κυρίως τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο. Η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», επηρεάζεται κυρίως από το ελαιόλαδο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα βλέπουν... μαύρα οι καταναλωτές: Κύρια πηγή ανησυχίας ο πληθωρισμός

Έξι στους δέκα καταναλωτές λένε ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα», ότι επιδεινώθηκε η κατάστασή τους και θα γίνει ακόμη χειρότερη. Το 64% φοβούνται ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό.
Ράφια σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πρώτη πτώση του πληθωρισμού τροφίμων και τι συμβαίνει με το ελαιόλαδο

Σημαντικές ήταν οι μειώσεις τιμών στα είδη διατροφής τον Δεκέμβριο. Στο ελαιόλαδο, που έχει καίριο ρόλο στη διαμόρφωση του πληθωρισμού τροφίμων, οι τιμές παραγωγού έχουν «γκρεμιστεί», αλλά όχι και οι τιμές στα σούπερ μάρκετ.