ΓΔ: 2019.25 1.15% Τζίρος: 240.95 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

Η πανδημία φέρνει μόνιμες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών

Κρίση διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών περιμένουν οι καταναλωτές και αλλάζουν τη σύνθεση του καλαθιού της νοικοκυράς, ενώ περιορίζουν τις δαπάνες τους. Ένας στους δύο δηλώνει ότι οι αλλαγές θα είναι μόνιμες.

Για τουλάχιστον δύο μήνες σε καραντίνα προετοιμάζονται οι εγχώριοι καταναλωτές, γεγονός που αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στις αγοραστικές συνήθειες εφεξής. Η νέα τάξη πραγμάτων «πριμοδοτεί» τα εγχώρια προϊόντα ενώ ταυτόχρονα αποδυναμώνει τα μη συσκευασμένα είδη.

Η ανησυχία για περιορισμένη έκθεση στρέφει τους καταναλωτές στα κοντινά τους καταστήματα, ενώ έχει αρχίσει ήδη να μπαίνει «μαχαίρι» στις δαπάνες ώστε να διασφαλιστεί οικονομικό απόθεμα έκτακτης ανάγκης στα νοικοκυριά. 

Τουλάχιστον δύο μήνες καραντίνα 

Σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) από την έρευνα που πραγματοποίησε περίοδο 18 έως 19 Μαρτίου 2020, προκύπτει ότι, η πλειοψηφία του κοινού θεωρεί ότι η έκτακτη κατάσταση με τον κορωνοϊού θα διαρκέσει περίπου 2 μήνες σε ποσοστό 55%.

Λιγότερο αισιόδοξο εμφανίζεται το 22% των ερωτηθέντων που προετοιμάζεται για έκτακτη κατάσταση 3 ή 4 μηνών ενώ το 9% εκφράζει την ανησυχία ότι η κρίση θα διατηρηθεί πάνω από 4 μήνες. Πιο «αισιόδοξη» πρόβλεψη δηλαδή για διάρκεια της κρίσης λιγότερο από ένα μήνα εμφανίζει το 14% των ερωτηθέντων.

Νέες συνήθειες 

Ήδη το πρώτο δεκαπενθήμερο της εξάπλωσης της πανδημίας, έχουν καταγραφεί μεγάλες και απότομες αλλαγές στις επιλογές και στις συνήθειες των καταναλωτών. Σε ό,τι αφορά στα μέτρα προφύλαξης το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι φορούν κάποιο είδος μάσκας κατά την επίσκεψη τους στα καταστήματα από μόλις 7% την εβδομάδα 9-12 Μαρτίου αυξήθηκε σε 41% μέσα σε λίγες μέρες.

Αναφορικά με την κατανάλωση, πέρα από την εκτόξευση των προϊόντων που ανήκουν στην κατηγορία των αντισηπτικών, σαπουνιών και καθαριστικών, η πλάστιγγα των επιλογών στο καλάθι γέρνει υπέρ των συσκευασμένων προϊόντων τροφίμων. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το ποσοστό των καταναλωτών που προτιμούν συσκευασμένα προϊόντα βιομηχανικής επεξεργασίας (χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση) αυξήθηκε από 19% σε 33%. 

«Παπούτσι από το τόπο σου»

Ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η διαφαινόμενη τάση που εμφανίζουν οι καταναλωτές σε περίοδο καραντίνας και αφορά στην προτίμησή τους για εγχώρια προϊόντα. Με βάση την ίδια έρευνα, 6 στους 10 επιλέγουν προϊόντα ελληνικής προέλευσης, ενώ το 48% εμφανίζεται πιο ευαισθητοποιημένο στο ζήτημα της προέλευση των τροφίμων.

Εξίσου ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι το 72% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προτιμά τα κοντινότερα καταστήματα σούπερ μάρκετ για τις αγορές του. Αξίζει σε αυτό το σημείο να επισημανθεί ότι, τις πρώτες μέρες που καταγράφηκε ρεκόρ επισκεψιμότητας στις αλυσίδες, τη μερίδα του λέοντος είχαν τα hypermarket, καθώς οι καταναλωτές επιδίωκαν να «στοκάρουν» μεγάλες ποσότητες προϊόντων με αποτέλεσμα να αναζητούν και επάρκεια στο ράφι αλλά και δυνατότητα στάθμευσης οχήματος.

Κούρεμα στις δαπάνες και αποταμίευση

Την ίδια ώρα και όσο διευρύνεται η περίοδος της καραντίνας και της εξάπλωσης των κρουσμάτων του κορονοϊού, σε συνδυασμό με το «πάγωμα» πολλών επαγγελματικών δραστηριοτήτων, οι καταναλωτές εμφανίζουν μεγαλύτερη ανησυχία για τα οικονομικά τους αποθέματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ στη μέτρηση της περιόδου 9 - 12 Μαρτίου ένα ποσοστό της τάξεως του 16% δήλωνε ότι αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση ανάγκης, αυτό το ποσοστό σχεδόν διπλασιάστηκε σε λιγότερο από μία εβδομάδα στο 30%.

Δεν είναι προσωρινές οι αλλαγές

Με βάση τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι για μεγάλο μέρος των καταναλωτών, οι υφιστάμενες αλλαγές τείνουν να εμφανίζουν «μονιμότερο» χαρακτήρα. Αξιοσημείωτο είναι ότι στην ερώτηση «αν αύριο το πρωί εξαφανιζόταν ο κορονοϊός και επανερχόμασταν στις προηγούμενες συνθήκες αγοράς, θα διατηρούσατε τις προηγούμενες αγοραστικές συνήθειες»; ποσοστό μόνο 46% του ερωτηθέντων δήλωσε ότι συμφωνεί. «Αυτό το στοιχείο αποτελεί ένδειξη ότι οι εξελίξεις που συμβαίνουν στην ελληνική κοινωνία μπορεί να έχουν συνέπειες για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα» επισημαίνουν οι αναλυτές του ΙΕΛΚΑ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάδρομος σούπερ μάρκετ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χωρίς βασικά προϊόντα διατροφής η λίστα με τις μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ

Απογοητευμένοι οι καταναλωτές διαπιστώνουν ότι βασικά αγαθά όπως ελαιόλαδο, φρούτα, λαχανικά και κρέας απουσιάζουν από τη λίστα των 2.000 προϊόντων με μειωμένη τιμή στα σούπερ μάρκετ. Στους 1.356 οι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.
AB Eshop
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΑΒ Βασιλόπουλος: Δέκα χρόνια δίπλα στους καταναλωτές το ΑΒ Eshop

Από το 2015 με το λανσάρισμα του πρώτου ηλεκτρονικού καταστήματος ως AB Click2Shop, μέχρι σήμερα, το AB Eshop έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και αξιόπιστα ηλεκτρονικά supermarkets της χώρας.
Euronext, Ευρωπαϊκά Χρηματιστήριο
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η Black Friday των σούπερ μάρκετ, flash boys έξω (Euronext) - βραδύποδες μέσα

Τί είπε ο Κ. Μητσοτάκης για την ενεργειακή θέση της χώρας, η Black Friday των σούπερ μάρκετ και τα ψιλά γράμματα, ταχύτητα αστραπής για τους ξένους (Euronext) - ακινησία για τους ντόπιους και τα κίνητρα που ζήτησε ο Γ. Κοντόπουλος.
Ο Κορκίδης στο βήμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κορκίδης: Θετικό βήμα οι μειώσεις τιμών, αλλά η ακρίβεια παραμένει

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, χαρακτήρισε θετική την πρωτοβουλία για μείωση τιμών στα σούπερ μάρκετ, ζητώντας διαρκή έλεγχο και απλοποίηση τιμολόγησης για ουσιαστικό όφελος των καταναλωτών.
super-market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ένωση Σούπερ Μάρκετ: Τι ισχύει με τα 2.000 προϊόντα με μειωμένη τιμή

Οι κωδικοί που συμπεριλαμβάνονται στην πρωτοβουλία και οι οποίοι θα έχουν μειωμένη τιμή, θα εμφανίζονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, ως το τέλος του χρόνου.