Να βάλει στην τελική ευθεία την έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Δεκατέσσερις μήνες από την υπογραφή της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης με το ανάδοχο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, το Δημόσιο ανάβει τις μηχανές για να καλύψει τις τελευταίες εκκρεμότητες, έχοντας στόχο να «κλείσει» τη συναλλαγή των 1,35 δισ. ευρώ στο τέλος του έτους.
Πρόκειται βεβαίως για έναν στόχο που έχει επανειλημμένως αναθεωρηθεί, αφού από την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή τον μακρινό Αύγουστο του 2021, οι προαιρέσεις από την πλευρά του δημοσίου πάνε με τον αραμπά. Η έγκριση από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, της απευθείας ανάθεσης σε σύμβουλο της ολοκλήρωσης των απαιτούμενων ενεργειών, προκειμένου να επιτευχθεί το συντομότερο η παράδοση του αυτοκινητόδρομου στον παραχωρησιούχο, δείχνει ότι τώρα είμαστε πιο κοντά από ποτέ.
Στην πρόσφατη γενική συνέλευση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, κ. Γιώργος Περιστέρης, σημείωσε: «Έχει ξεκινήσει η προετοιμασία από την πολιτεία ώστε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες ενέργειες για την έναρξη της παραχώρησης της Εγνατίας. Υπήρξε καθυστέρηση από την πλευρά των υπηρεσιών». Εκτίμησε πως η ανάληψη της παραχώρησης θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, εφόσον ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του δημοσίου.
Εξάλλου, σε προηγούμενη τοποθέτησή του απέναντι στους μετόχους, είχε επισημάνει πως από την πλευρά του ομίλου έχουν εκπληρωθεί όλα τα προαπαιτούμενα και τα χρηματοδοτικά. Πιο απαιτητική εκκρεμότητα παραμένει η ολοκλήρωση της διαδικασίας πιστοποίησης των σηράγγων της Εγνατίας Οδού. Τελικός σταθμός στον δρόμο προς την ολοκλήρωση της παραχώρησης θα είναι η κύρωση της σύμβασης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Οι πρόδρομες ενέργειες
Η σύμβαση με τον εξειδικευμένο σύμβουλο έχει ως αντικείμενο τη διενέργεια των αναγκαίων προκαταρκτικών – διερευνητικών ελέγχων και καταγραφών που θα απαιτηθούν, ώστε να πατηθεί το κουμπί και ο άξονας των 658 χιλιομέτρων να περάσει είκοσι χρόνια από την κατασκευή του για πρώτη φορά σε ιδιώτη.
Ο ανάδοχος θα κληθεί να συμβάλλει στη διερεύνηση στοιχείων και την καταγραφή του αρχειακού υλικού της Εγνατίας Οδού ΑΕ, προκειμένου να διευκρινιστεί η υφιστάμενη κατάσταση, καθώς και όλα τα προαπαιτούμενα για τη σύνταξη του πρωτοκόλλου Παράδοσης – Παραλαβής, με ημερομηνία παράδοσης την 31η Ιουλίου 2025.
Ακόμη, θα συμβάλλει στη βιντεοσκόπηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων, στις δύο κατευθύνσεις, με σκοπό τη δημιουργία φωτογραφικού υλικού του οδικού τμήματος σε αντιστοιχία με την υπάρχουσα φωτογράφηση που είχε εκπονηθεί στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας για το ίδιο τμήμα. Η ημερομηνία παράδοσης είναι η 31η Αυγούστου 2025.
Στο πλαίσιο αυτό, ο σύμβουλος θα συντάσσει και θα υποβάλει αναφορές προόδου αποτελεσμάτων στοιχείων που εντοπίστηκαν και υλικό βιντεοσκόπησης και στιγμιότυπων φωτογράφησης παρόμοιο με της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Το προφίλ του άξονα
Η Εγνατία Οδός είναι μήκους 658 χλμ. και εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας μέχρι τους Κήπους στην Περιφερειακή Ενότητα του Έβρου, ενώνοντας τη βορειοδυτική Ελλάδα με τον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία στα ανατολικά. Αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού «κεντρικού οδικού δικτύου».
Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis αναλαμβάνει το δικαίωμα χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου, καθώς και των τριών καθέτων προς αυτόν οδικών αξόνων, για χρονικό διάστημα 35 ετών, δηλαδή:
- του οδικού άξονα Σιάτιστα– Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, μήκους 69,3 χλμ., που οδηγεί στην Αλβανία και συνδέει μέσω του Ε65 (υπό κατασκευή) την Αλβανία με την ηπειρωτική Ελλάδα.
- του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι, μήκους 60 χλμ., που συνδέει την Ελλάδα με τη Βόρεια Μακεδονία στον μεθοριακό σταθμό Ευζώνων, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει επιπλέον την υποχρέωση αναβάθμισης καθέτων αξόνων.
- του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, μήκους 95,5 χλμ., που συνδέει, μέσω της Εγνατίας Οδού και του Π.Α.Θ.Ε. τη δυτική Βουλγαρία με την ηπειρωτική Ελλάδα.