ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00

Διπλή απειλή καθυστέρησης των έργων για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Αρχαιολογικά ευρήματα καθυστερούν τις εργασίες για το ραντάρ του νέου αεροδρομίου στην Κρήτη, ενώ προβλήματα παρουσιάζονται και στην οδική σύνδεση με τον ΒΟΑΚ.

Καμπανάκια καθυστερήσεων χτυπούν για το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι. Αν και η κατασκευή προχωρά από την ΤΕΡΝΑ με γρήγορους ρυθμούς, με την πρόοδο υλοποίησης σχεδόν στο 55%, το εισιτήριο απογείωσης για τις 6 Φεβρουαρίου 2027 κινδυνεύει να χαθεί.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κρατά επιφυλάξεις, χωρίς να μπορεί να προσδιορίσει ακόμα εάν θα υπάρξει ή όχι καθυστέρηση και πόση για το έργο των 521,84 εκατ. ευρώ.

Αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης δεν έχει γίνει επί του παρόντος, όμως οι «απειλές» έρχονται από δύο κατευθύνσεις. 

Τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα στον λεγόμενο Λόφο 24 (Λόφος Παπούρα), όπου θα τοποθετηθεί το ραντάρ του αεροδρομίου, έχουν ήδη βγάλει τις εργασίες εκτός τροχιάς. Το τοπίο αναμένεται να αρχίσει να ξεθολώνει εντός Ιουλίου, αφού η κρίσιμη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) έχει ορισθεί για την επόμενη εβδομάδα.

Εδώ το ραντάρ, εκεί το ραντάρ...

Η απόφαση θα «κλειδώσει» την απαιτούμενη τροποποίηση των συστημάτων αεροναυτιλίας και του τρόπου εγκατάστασής τους. Έτσι, θα ανοίξει ο δρόμος για να προχωρήσει η δημοπράτηση των εν λόγω συστημάτων, που αποτελούν την «καρδιά» κάθε αεροδρομίου. Η χρηματοδότηση της αεροναυτιλίας, που βαραίνει το Δημόσιο (ΥΠΑ) έχει εκτιμηθεί στα 70 εκατ. ευρώ. 

«Από την πορεία αυτής της προμήθειας, θα προκύψει και η τυχόν καθυστέρηση, η οποία θα πρέπει με κάποιον τρόπο να αφομοιωθεί από το έργο», είπε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος εχθές, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Αυτό σημαίνει ότι είτε θα εξασφαλισθεί μία μεταβατική λειτουργία με τα συστήματα του υφιστάμενου αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» -που σήμερα βρίσκεται στα όρια της αντοχής του- ή μοιραία θα οδηγήσει σε μία παράταση της παράδοσης του έργου. 

Μέχρι στιγμής, αυτό δεν έχει κριθεί, θα είναι όμως ο καθοριστικός παράγοντας για τα... θυρανοίξια του αεροδρομίου, που συμβατικά θα πρέπει να είναι έτοιμο στις 6/8/2026, ώστε να διεξαχθούν οι απαραίτητες δοκιμές, με τη μεγάλη ημέρα να παραμένει η 6η/2/2027.

«Δίδυμες» σήραγγες

Το δεύτερο εμπόδιο, παρότι δεν έχει να κάνει με τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, θα παίξει επίσης καθοριστικό ρόλο. Δεν είναι άλλο από την οδική σύνδεση με τον ΒΟΑΚ, η οποία στην περιοχή του Πετριανού Λάκκου αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές καθυστερήσεις λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων και αρχαιοτήτων.

Μάλιστα, οι αρχαιολογικές έρευνες οδήγησαν σε αλλαγή χάραξης, ώστε να μην τιναχτεί στον αέρα το χρονοδιάγραμμα του έργου. Για να παρακαμφθεί το εμπόδιο των ανασκαφών, που θα τράβαγαν χειρόφρενο μεταξύ 18 και 36 μηνών στις εργασίες κατασκευής, επελέγησαν δίδυμες σήραγγες, μήκους περίπου 3 χλμ. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγεται και ο αποκλεισμός του σημερινού δρόμου, μαζί με την ανάγκη εναλλακτικής λύσης για τους κατοίκους. 

Ο κ. Ταχιάος εκτίμησε ότι εντός της εβδομάδας θα έχει υπογραφεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη νέα χάραξη. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ένα τόσο απαιτητικό έργο, ο προϋπολογισμός του οποίου εκτιμάται κοντά στα 130 εκατ. ευρώ, δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος του αεροδρομίου. Ενδεικτικά, ο χρόνος ολοκλήρωσης μελετών και κατασκευής της σήραγγας έχει εκτιμηθεί από τον ανεξάρτητο μηχανικό σε 36 μήνες.

«Κατά συνέπεια πρέπει να μελετηθούν οι εναλλακτικές οδεύσεις από την περιοχή του Αρκαλοχωρίου», σημείωσε ο υφυπουργός, διευκρινίζοντας ότι το κόστος για την αλλαγή χάραξης δεν βαραίνει τον παραχωρησιούχο (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR), εφόσον η σήραγγα δεν προβλεπόταν εξαρχής. 

«Βαδίζουμε με στόχο να καλύψουμε όσο μπορούμε τυχόν καθυστερήσεις που προκύπτουν στο έργο, οι οποίες οφείλονται -όπως εξήγησα- σε ανωτέρα βία και όχι πάντως σε οποιαδήποτε αβελτηρία είτε του δημοσίου είτε του παραχωρησιούχου», ξεκαθάρισε ο κ. Ταχιάος. 

Το «συμπληρωματικό» τίμημα

Στη μεγέθυνση του έργου κατά 104,94 εκατ. ευρώ, προκειμένου να κόψει κορδέλα με δυναμικότητα άνω των 11 εκατ. επιβατών ετησίως, που θα ξεπεράσει τους 18 εκατ. κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, συμπεριλήφθηκαν και μία σειρά συμπληρωματικών ενεργειών. 

Ειδικότερα, μετά από αίτημα του υπουργείου, ο παραχωρησιούχος εκπόνησε προκαταρτική μελέτη για τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα πέριξ του αερολιμένα. Η κατασκευή τους αναζητείται περιθώριο να ενταχθούν στο ΠΔΕ, με έναν προϋπολογισμό της τάξης των 60 εκατ. ευρώ.

Ακόμη, έχει δοθεί εντολή εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών για την αναβάθμιση του βιολογικού καθαρισμού του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου, ώστε να υποδέχεται και τα λύματα του οικισμού του Καστελίου, καθώς και τη σύνδεσή του με τους όμορους οικισμούς. Παρεμβάσεις που προβλέφθηκαν στη συμπληρωματική σύμβαση. Δόθηκε, ακόμη, εντολή εκπόνησης μελετών για την υδροδότηση του αερολιμένα, σε συνδυασμό με τη βελτίωση της υδροδότησης των οικισμών πέριξ αυτού.

«Δεν θα αφήσουμε εκτεθειμένη την περιοχή του νέου αεροδρομίου, θα γίνουν όλες οι συμπληρωματικές εργασίες που είναι απολύτως απαραίτητες», διαβεβαίωσε ο κ. Ταχιάος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διόδια με... το «καλημέρα» στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης

Τι αποκαλύπτει η σύμβαση για την κατασκευή του ΒΟΑΚ. Γιατί θα δημιουργηθούν τρεις σταθμοί διοδίων όσο θα κατασκευάζεται ο οδικός άξονας. Τουλάχιστον 1,19 δισ. ευρώ θα εισφέρει το Δημόσιο. Ανοιχτός δρόμος για εισαγωγή της παραχώρησης στο ΧΑ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελειώνει η περιπέτεια του ΒΟΑΚ: Στην τελική ευθεία για τις υπογραφές

Με κοινό εξασφαλισμένο ομολογιακό δάνειο ποσού ως 1,301 δισ. ευρώ από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πλησιάζουν οι υπογραφές για την 35ετή παραχώρηση από Χανιά ως Ηράκλειο. Αβέβαια η επέκταση του αυτοκινητόδρομου ως τη Σητεία.