ΓΔ: 1967.02 0.57% Τζίρος: 274.26 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: ΑΠΕ

Το μυστήριο με τα τρόλεϊ: Εκδιώκονται άρον – άρον από Αθήνα και Πειραιά

Αιφνιδιαστική απόφαση Κυρανάκη για πλήρη κατάργηση των τρόλεϊ σε Αθήνα - Πειραιά για αισθητικούς λόγους και με βάση μελέτη που δεν έχει παρουσιαστεί. Την ίδια ώρα, «τρέχει» κανονικά ο διαγωνισμός για προμήθεια σύγχρονων τρόλεϊ.

Στην κατάργηση των τρόλεϊ σε δύο φάσεις γέρνει η ζυγαριά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αν και χωρίς στοιχεία που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα «απόσυρσης» των πορτοκαλί ηλεκτροκίνητων λεωφορείων. Παρότι οι συγκοινωνιακοί φορείς παραμένουν στο σκοτάδι, πρόθεση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη είναι τα τρόλεϊ να αποτελέσουν σταδιακά παρελθόν για την Αθήνα.

Σε πρώτη φάση, προαναγγέλλεται ο ξαφνικός θάνατος του δικτύου που περνά από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά αρχής γενομένης από το φθινόπωρο. Τα τρόλεϊ όμως θα συνεχίσουν να «τρέχουν» σε μεγάλες ευθείες, με δρομολόγια σε βασικούς άξονες όπως η Συγγρού, η Πειραιώς, η Κηφισίας. Στόχος μάλιστα είναι σε αυτές τις μεγάλες διαδρομές, όπου δυσκολεύονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία λόγω αυτονομίας, τα δρομολόγια με τρόλεϊ να ενισχυθούν. 

Για μελέτη «φάντασμα» κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι

Βασικό επιχείρημα υπέρ της απόσυρσης αποτελεί η αισθητική αναβάθμιση των κέντρων των δύο πόλεων,  χάρη στην αποξήλωση των εναέριων καλωδίων που πατούν σε μία απαρχαιωμένη υποδομή. Το υπουργείο έχει «κλειδώσει» την απόφαση, επικαλούμενο τα οικονομικά και ενεργειακά δεδομένα μελέτης του ΟΑΣΑ, την οποία ζήτησε ο κ. Κυρανάκης αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.

Σύμφωνα όμως με πηγές της εταιρείας, δεν πρόκειται για συμπεράσματα που από τεχνοοικονομική άποψη «σπρώχνουν» σε μια τέτοια ριζική αλλαγή, προσφέρουν όμως έναν καμβά για να γίνει μια στρατηγική επιλογή από την πολιτική ηγεσία. 

Την ίδια στιγμή, πηγές της ΟΣΥ αλλά και εκπρόσωποι των εργαζομένων, με τους οποίους επικοινώνησε το BD, κάνουν λόγο για μελέτη – φάντασμα και δεδομένα που δεν έχει δει κανείς. 

Σημειώνεται ότι στις 4 Ιουνίου 2025, ο ΟΑΣΑ απέστειλε πρόσκληση για τη σύνταξη μελέτης μετασχηματισμού του δικτύου των τρόλεϊ στην εταιρεία M-PRIME ADVISORY SERVICES. Ακολούθως, πριν ένα μήνα, δηλαδή στις 19 Ιουνίου, δημοσιεύθηκε η απόφαση της ανάθεσης έναντι 30.000 ευρώ, όμως η σχετική σύμβαση δεν έχει ακόμα δημοσιοποιηθεί στην πλατφόρμα του ΕΣΗΔΗΣ. 

«Όχι» στη νέα προμήθεια

Κι ενώ η συζήτηση έχει φουντώσει, με τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς να μαθαίνουν τον σχεδιασμό από διαρροές, η προετοιμασία για τον νέο κύκλο απόκτησης καινούργιων οχημάτων για την Αττική, μεταξύ των οποίων και τρόλεϊ, όχι μόνο δεν έχει σταματήσει, αλλά οι μηχανές είναι στο φουλ! 

Σύμφωνα με πηγές του ΟΑΣΑ, συνεχίζεται κανονικά η προετοιμασία για τη νέα προμήθεια της τάξης των 120 εκατ. ευρώ, η οποία, όπως είχε προαναγγελθεί, θα συνίσταται σε ένα μείγμα ηλεκτρικών λεωφορείων και in motion charging τρόλεϊ. 

Σχεδιασμός που -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- δεν έχει ανατραπεί. Οι μέχρι πρότινος εκτιμήσεις, πάντως, έκαναν λόγο για 100 σύγχρονης τεχνολογίας τρόλεϊ, που φορτίζουν καθώς κινούνται.

Παράλληλα, δεν έχει ζητηθεί να αλλάξει και ο σχεδιασμός της ΟΣΥ για την επαναπροκήρυξη, το επόμενο διάστημα, του διαγωνισμού για την αντικατάσταση ή επισκευή παλαιών στύλων του εναέριου δικτύου καλωδίων, που κηρύχθηκε άγονος. 

Αυτός προβλέπει, πέρα από την αποξήλωση ανενεργού δικτύου, την αντικατάσταση 466 στύλων σε Αθήνα, Παγκράτι, Κουκάκι, Τζιτζιφιές, Άνω Κυψέλη και από την Αχαρνών ως το τέλος της Δεκελείας. Το κόστος είχε εκτιμηθεί σε 2,1 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. 

Τρόλεϊ VS ηλεκτρικά λεωφορεία

Ενώ στη χώρα μας η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών ετοιμάζεται να «αποστρατεύσει» το πράγματι παλιό δίκτυο τρόλεϊ, αντί να το ανατάξει ή να το ανασχεδιάσει, πολλές πόλεις που κάνουν στροφή στην ηλεκτροκίνηση επενδύουν σε αυτό. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Πράγα, η Βουδαπέστη, η Ζυρίχη, η Νάπολη, η Νανσύ, το Βανκούβερ. 

Η Αθήνα διαθέτει ένα δίκτυο -ξεκινώντας από τη δεκαετία του ’50- άνω των 200 χλμ. Μάλιστα, η Διεθνής Ένωση Δημόσιων Συγκοινωνιών κατατάσσει το δίκτυο της Αθήνας μεταξύ όσων ξεχωρίζουν σε 260 πόλεις διεθνώς. 

Μιλώντας στο BD, ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων ΟΣΥ-ΗΛΠΑΠ, Στέλιος Ινεπέκογλου σημειώνει πως τα νέα in motion charging τρόλεϊ έχουν το πλεονέκτημα της αυτονομίας ως και 30 χλμ. μέσω της μπαταρίας που διαθέτουν, δίνοντας τη δυνατότητα ευελιξίας κίνησης ακόμα και σε σημεία που δεν υπάρχουν εναέρια καλώδια.

Αυτό επιτρέπει ακόμα και ανασχεδιασμό του δικτύου, ώστε οι γραμμές να απομακρυνθούν από οδούς ενδιαφέροντος για λόγους αισθητικούς. Παράλληλα, επισήμανε ότι το μεγάλο πλεονέκτημα των τρόλεϊ είναι ότι λόγω της αδιάλειπτης παροχής ρεύματος, βγαίνουν στους δρόμους από τις 4 το πρωί και γυρνούν στα αμαξοστάσια μετά τα μεσάνυχτα, ενώ ένα ηλεκτρικό λεωφορείο στις 3 με 4 το μεσημέρι πρέπει να αποσυρθεί για να φορτίσει. 

Αντέκρουσε δε τα επιχειρήματα για περιορισμένο συγκοινωνιακό έργο, τονίζοντας ότι το πρόβλημα δεν είναι τα οχήματα, αλλά ότι χρειάζονται 100 επιπλέον οδηγοί για να βγαίνουν στους δρόμους. 

Πάντως, η λεγόμενη «υβριδική φόρτιση» που αξιοποιεί το εναέριο δίκτυο καλωδίων ρεύματος, αποτελεί στόχευση και της Ευρώπης, που «τρέχει» πιλοτική εφαρμογή μέσω του προγράμματος Horizon. Εξετάζοντας λύσεις νέας γενιάς ηλεκτροκίνησης, η συμμετοχή της ΟΣΥ, κατά την έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2023, συνίστατο στη δημιουργία μιας «ηλεκτρικής αλυσίδας» μέσων μαζικής μεταφοράς. 

Αυτό σημαίνει τη δημιουργία μίας γραμμής φόρτισης από τον σταθμό του μετρό Συγγρού-Φιξ ως το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (τραμ), με στόχο τις μετακινήσεις μηδενικών εκπομπών CO2 κατά μήκος της Συγγρού. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταϊκούρας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταϊκούρας: Οι ανέπαφες πληρωμές εκσυγχρονίζουν τις αστικές συγκοινωνίες

«Η Αθήνα προστίθεται στη λίστα των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών φορέων που εφαρμόζουν πρακτικές "έξυπνων" πόλεων» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε ειδική εκδήλωση στον σταθμό του Μετρό στο Σύνταγμα.
Κίνηση ταξί στο κέντρο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το κυκλοφοριακό ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της Αθήνας

Στην Αττική κυκλοφορούν περίπου 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα, με την κίνηση να αποτελεί σοβαρό καθημερινό πρόβλημα. Το υψηλό κόστος μετακίνησης, το άγχος και οι καθυστερήσεις ταλαιπωρούν οδηγούς και επιβάτες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Μετ' εμποδίων το τελευταίο μίλι προς την Καλαμαριά

Ορατή μια νέα καθυστέρηση στα έργα του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ το υπουργείο Υποδομών «άναψε πράσινο» για πληρωμή νέας αποζημίωσης 97,78 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο για προηγούμενες καθυστερήσεις.
μετρο θεσσαλονικης
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: Μπλόκο στα σχέδια για τραμ και θαλάσσια συγκοινωνία

Η κυβέρνηση θέλει να κατευθύνει όλους τους διαθέσιμους πόρους στην επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς τις βορειοδυτικές συνοικίες, που ήδη καθυστερεί δύο χρόνια. Αντιδρούν έντονα οι δημοτικές αρχές.