«Πράσινα» θα είναι στο εξής τα τεκμήρια των αυτοκινήτων, καθώς εισάγονται περιβαλλοντικά κριτήρια για τον προσδιορισμό του ύψους τους, ενώ διατηρείται η απαλλαγή για τα ηλεκτρικά και αμετάβλητο παραμένει το βάρος των τεκμηρίων για τα αυτοκίνητα 15 ετών και άνω.
Με την αλλαγή του συστήματος υπολογισμού, η τεκμαρτή δαπάνη μειώνεται δραστικά έως και 74% για τα υβριδικά αυτοκίνητα, ενώ μηδενικό ή ελάχιστο είναι το τεκμήριο για τα ηλεκτρικά.
Σήμερα τα αυτοκίνητα υπόκεινται σε αντικειμενικές δαπάνες βάση των κυβικών εκατοστών αποκλειστικά και εφαρμόζεται μείωση του ποσού ανάλογα με την παλαιότητα κατά 30% για αυτοκίνητα ηλικίας 5-10 ετών και 50% για αυτοκίνητα άνω των 10 ετών.
Όπως παρατηρεί το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το κόστος συντήρησης δεν είναι υψηλότερο για τα νεότερα αυτοκίνητα έναντι των παλαιότερων, ενώ η παρούσα κατάσταση λειτουργεί αποτρεπτικά για την αγορά νεότερου αυτοκινήτου κάτω της δεκαετίας.
Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε μια μεταρρύθμιση στον τομέα των τεκμηρίων των αυτοκινήτων η οποία προβλέπει πως, για αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά τις 1/11/2010, οι αντικειμενικές δαπάνες θα προσδιορίζονται βάση τις εκπομπές Co2 (κατ’ αναλογία με τα τέλη κυκλοφορίας), αλλά με σημαντική μείωση των αντικειμενικών δαπανών, προσομοιάζοντας το ύψος των αντικειμενικών δαπανών που έχουν σήμερα τα αυτοκίνητα άνω των δέκα ετών.
Συγκεκριμένα με το νέο σύστημα τα αυτοκίνητα με εκπομπές ρύπων από 1-122 γραμμάρια εκπομπών Co2, θα έχουν τεκμήριο 2.000 ευρώ, το οποίο θα προσαυξάνεται ως εξής:
- Από 123 έως 139 γραμμάρια εκπομπών Co2, θα υπάρχει επιπλέον αύξηση κατά 30 ευρώ ανά γραμμάριο.
- Από 140 έως 166 γραμμάρια εκπομπών Co2, θα υπάρχει προσαύξηση κατά 45 ευρώ ανά γραμμάριο.
- Για αυτοκίνητα με εκπομπές Co2, πάνω από 166 γραμμάρια το τεκμήριο θα προσαυξάνεται κατά 60 ευρώ.
Ηλεκτρικά
Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ισχύουν τα ακόλουθα:
- Με λιανική τιμή προ φόρων μέχρι 50.000 ευρώ, έχουν και θα έχουν μηδενικό τεκμήριο.
- Με λιανική τιμή προ φόρων άνω των 50.000, το τεκμήριο είναι 4.000 ευρώ και μειώνεται σε 2.000 ευρώ.
Παραδείγματα
Ενδεικτικά αυτοκίνητα | Τιμή | Καύσιμο | Κυβικά | Ισχύς | Μέση κατανάλωση | Co2 | Τεκμήριο σήμερα νέου αυτοκινήτου | Τεκμήριο σήμερα 10 ετίας | Νέο Τεκμήριο βάση Co2 | Διαφορά με νέο | Διαφορά με 10 ετίας |
Toyota Corolla 1.8 140 Hybrid | 26650 | Hybrid | 1798 | 140 | 4,4 | 99 | 7600 | 3800 | 2000 | -73,7% | -47,4% |
Honda Jazz 1.5 Hybrid | 27500 | Hybrid | 1498 | 98 | 3,6 | 102 | 5800 | 2900 | 2000 | -65,5% | -31,0% |
Fiat 500 1.0 70 | 15700 | Βενζίνη | 999 | 70 | 4 | 105 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Toyota C-HR 1.8 | 26420 | Hybrid | 1798 | 122 | 4,9 | 110 | 7600 | 3800 | 2000 | -73,7% | -47,4% |
Peugeot 208 1.2 100 | 21300 | Βενζίνη | 1199 | 100 | 4,2 | 114 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Hyundai i20 1.2 | 18590 | Βενζίνη | 1197 | 79 | 5,1 | 117 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Ford Focus 1.0T 125 | 28070 | Βενζίνη | 999 | 125 | 4,8 | 119 | 4000 | 2000 | 2000 | -50,0% | 0,0% |
Toyota Yaris 1.5 125 | 20350 | Βενζίνη | 1490 | 125 | 5,2 | 122 | 5800 | 2900 | 2000 | -65,5% | -31,0% |
Mini 1.5 Cooper | 22350 | Βενζίνη | 1499 | 136 | 5,4 | 126 | 5800 | 2900 | 2120 | -63,4% | -26,9% |
Bmw 116i | 25500 | Βενζίνη | 1499 | 109 | 5,4 | 129 | 5800 | 2900 | 2210 | -61,9% | -23,8% |
Mercedes A200 | 41550 | Βενζίνη | 1332 | 163 | 5,8 | 133 | 5200 | 2600 | 2330 | -55,2% | -10,4% |
Audi Q2 35tfsi | 30980 | Βενζίνη | 1498 | 150 | 5,3 | 135 | 5800 | 2900 | 2390 | -58,8% | -17,6% |
Audi A4 35tfsi | 37900 | Βενζίνη | 1984 | 150 | 5,7 | 137 | 8800 | 4400 | 2450 | -72,2% | -44,3% |
Mercedes C180 Sedan | 50150 | Βενζίνη | 1496 | 170 | 6,2 | 141 | 5800 | 2900 | 2555 | -55,9% | -11,9% |
Audi Q3 35tdi | 45980 | Diesel | 1968 | 150 | 4,9 | 143 | 8800 | 4400 | 2645 | -69,9% | -39,9% |
Bmw X1 sdrive18i | 41160 | Βενζίνη | 1499 | 136 | 6,3 | 144 | 5800 | 2900 | 2690 | -53,6% | -7,2% |
Σκάφη αναψυχής
Για τα σκάφη σήμερα η τεκμαρτή δαπάνη από κάθε σκάφος μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά 15% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από πέντε (5) έτη και μέχρι δέκα (10) έτη από το έτος που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από δέκα (10) έτη.
Με το νέο σύστημα, μειώνεται κατά 30% η τεκμαρτή δαπάνη και για τα νεότερα σκάφη, καθώς οι δαπάνες συντήρησης δεν είναι υψηλότερες στα νεότερα, αλλά και με σκοπό την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης.
Παράλληλα διατηρείται η πρόβλεψη ότι τα ποσά της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης μειώνονται κατά 50% προκειμένου για ιστιοφόρα σκάφη. Κατά το ίδιο ποσοστό μειώνονται και για πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευασθεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.
Μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα και μη | Αντικειμενική δαπάνη σήμερα (νέα σκάφη) | Νέα Κλίμακα |
Ολικού μήκους μέχρι πέντε (5) μέτρα | 4.000 | 2.800 |
Επιπλέον το μέτρο | 2.00 | 1.400 |
Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρο ενδιαίτησης | ||
Ολικού μήκους μέχρι πέντε (7) μέτρα | 12.000 | 8.400 |
7-10 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 3.000 | 2.100 |
10,01-12 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 7.500 | 5.250 |
12,01-15 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 15.000 | 10.500 |
15,01-18 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 22.500 | 15.750 |
18,01-22 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 30.000 | 21.000 |
πάνω από 22 μέτρα για κάθε επιπλέον μέτρο | 50.000 | 35.000 |