ΓΔ: 2027.89 -1.34% Τζίρος: 57.19 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:11:38
Δωμάτιο ξενοδοχείου πολυτελείας
Κομψό δωμάτιο ξενοδοχείου ιδανικό για ταξιδιώτες και τουρίστες στην Ελλάδα.

Η Αλεξανδρούπολη το 2025 έφτασε το μέγιστο της τουριστικής χωρητικότητας

Η Αλεξανδρούπολη διατηρεί ισχυρή τουριστική δυναμική το 2025, με πληρότητα στα καταλύματα και εναλλαγή στο προφίλ των επισκεπτών. Επισημαίνεται η ανάγκη αναβάθμισης υπηρεσιών και διεύρυνσης της σεζόν μέσω εναλλακτικού τουρισμού.

Η Αλεξανδρούπολη διατηρεί και το 2025 τη δυναμική της ως τουριστικός προορισμός, σύμφωνα με τα ευρήματα του «Τουριστικού Βαρόμετρου» του Δήμου. Η αύξηση των καταλυμάτων τύπου Airbnb έχει οδηγήσει σε υψηλές πληρότητες, φτάνοντας κατά περιόδους το 100%. Παράλληλα, παρατηρείται αλλαγή στο οικονομικό προφίλ των επισκεπτών, με αποτέλεσμα χαμηλότερες δαπάνες σε αγορές και εστίαση.

Σύμφωνα με έρευνα της «PALMOSANALYSIS» που διενεργήθηκε το διάστημα Αυγούστου-Σεπτεμβρίου 2025, η πόλη φαίνεται να φτάνει στα όρια της ως προς τον αριθμό των επισκεπτών που μπορεί να φιλοξενήσει. Τονίζεται η ανάγκη για ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών και επέκταση της τουριστικής περιόδου με εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Η συνέχιση της τουριστικής ροής κατά τη χειμερινή περίοδο ενισχύει τη δυναμική της περιοχής ως city break προορισμού. Επιπλέον, η αύξηση του μονοήμερου τουρισμού και των επισκεπτών για αγορές αναδεικνύει την Αλεξανδρούπολη ως εμπορικό και αστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής.

Η άνοδος των καταλυμάτων Airbnb προσέφερε περισσότερες επιλογές διαμονής, αλλά οδήγησε σε μείωση των δαπανών στην εστίαση και στις τοπικές επιχειρήσεις. Επαγγελματίες του τουρισμού επισημαίνουν την αύξηση ταξιδιωτών με μεσαία και χαμηλότερη εισοδηματική τάξη, γεγονός που επηρεάζει τη συνολική τουριστική δαπάνη. Το 35% των διανυκτερεύσεων πραγματοποιείται πλέον σε βραχυχρόνια μίσθωση, έναντι 16% το 2024, ενώ τα ξενοδοχεία καταγράφουν πτώση στο 28% από 61%. Το κόστος διαμονής αυξήθηκε κατά 58% στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και κατά 21% στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ στα ξενοδοχεία μειώθηκε κατά 10%.

Οι επισκέπτες από την Τουρκία με υψηλότερο εισόδημα προτιμούν τα Σαββατοκύριακα, ενώ τις υπόλοιπες περιόδους κυριαρχούν οι μεσαίας τάξης. Οι Ρουμάνοι χαρακτηρίζονται από υψηλή κατά κεφαλή δαπάνη και μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής, ενώ οι Βούλγαροι εμφανίζουν ετερογένεια στο οικονομικό προφίλ. Η επιλογή προορισμού γίνεται πλέον με ευκαιριακή και ευέλικτη λογική, επηρεαζόμενη από καιρικές συνθήκες και οικονομικές δυνατότητες.

Η μέση διάρκεια παραμονής έχει μειωθεί στα 2-3 βράδια, έναντι 5-6 τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό σχετίζεται με το νέο εισοδηματικό προφίλ των επισκεπτών, τη διάδοση των Airbnb και τη λειτουργία της πόλης ως ενδιάμεσου προορισμού. Η τουριστική δραστηριότητα ξεκινά τον Μάιο και διαρκεί έως τον Οκτώβριο, με κορύφωση από Ιούνιο έως μέσα Σεπτεμβρίου, ενώ η πόλη προσελκύει και επισκέπτες για επαγγελματικούς λόγους ή σύντομες αποδράσεις τους χειμερινούς μήνες.

Σταθερή βάση επισκεπτών και τρόποι μετακίνησης

Ιδιαίτερη σημασία έχει η σταθερή παρουσία τουριστών από την Τουρκία, οι οποίοι αποτελούν σημαντικό ποσοστό της τουριστικής κίνησης από Μάιο έως Σεπτέμβριο. Φέτος, το ποσοστό τους κυμάνθηκε στο 60-65%, με μικρή μείωση που αντισταθμίστηκε από την αύξηση Ελλήνων και άλλων Βαλκάνιων ταξιδιωτών. Η ένταξη Βουλγαρίας και Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν ενίσχυσε περαιτέρω τη ροή επισκεπτών από τις δύο χώρες.

Η πλειονότητα των επισκεπτών φτάνει οδικώς. Οι Τούρκοι κυρίως με Ι.Χ., οι Βαλκάνιοι με αυτοκίνητα ή λεωφορεία, ενώ οι Έλληνες συνδυάζουν οδική και αεροπορική μετακίνηση, με προέλευση κυρίως από τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και από Αθήνα και Νότια Ελλάδα μέσω αεροπορικών συνδέσεων.

Κατανάλωση, προτιμήσεις και τζίρος

Οι επισκέπτες δείχνουν ενδιαφέρον για ψυχαγωγία, γαστρονομία και φυσιολατρικές δραστηριότητες, όπως πεζοπορία και παρατήρηση άγριας ζωής σε τοπικά αξιοθέατα. Οι Τούρκοι δίνουν έμφαση στη διασκέδαση και τα ψώνια, ενώ οι Βούλγαροι και οι Ρουμάνοι επιλέγουν τη χαλάρωση. Οι Ευρωπαίοι και Έλληνες του εξωτερικού ενδιαφέρονται περισσότερο για δραστηριότητες φύσης και πολιτισμό.

Η διαφοροποίηση στην κατανάλωση έχει επηρεάσει τον τοπικό τζίρο, με αύξηση στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων λόγω ξένων επισκεπτών, αλλά σταθερότητα ή μείωση στα μικρά καταστήματα και οικογενειακές ταβέρνες. Τα εστιατόρια υψηλότερης κατηγορίας ωφελήθηκαν από την προσέλευση Τούρκων επισκεπτών, ενώ οι Έλληνες και λοιποί Βαλκάνιοι εμφανίζονται πιο συγκρατημένοι λόγω αυξημένων τιμών.

Τιμολογιακή πολιτική και προκλήσεις

Το 2025, τα ξενοδοχεία διατήρησαν σταθερές τιμές με μικρές αυξομειώσεις, ενώ τα Airbnb σημείωσαν σημαντικές αυξήσεις, εκμεταλλευόμενα την υψηλή ζήτηση. Η διακύμανση τιμών στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης δημιουργεί ευελιξία αλλά και αβεβαιότητα για τους τοπικούς φορείς. Επαγγελματίες του χώρου τονίζουν ότι οι υψηλές τιμές δεν συνοδεύονται πάντα από αντίστοιχες υπηρεσίες, επηρεάζοντας αρνητικά την εμπειρία των επισκεπτών.

Υποδομές και προοπτικές

Κύρια προβλήματα που καταγράφονται αφορούν το τελωνείο των Κήπων, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σύγχρονου τουρισμού λόγω ανεπαρκών υποδομών και μεγάλων χρόνων αναμονής. Η προγραμματισμένη ανακατασκευή το 2026 θεωρείται κρίσιμη για την περαιτέρω ανάπτυξη. Επιπλέον, η έλλειψη χώρων στάθμευσης, το κυκλοφοριακό και η τοποθεσία του υπεραστικού σταθμού ΚΤΕΛ εντός του αστικού ιστού δημιουργούν πρόσθετα προβλήματα.

Η περιορισμένη διαθεσιμότητα καταλυμάτων, παρά την αύξηση των Airbnb, δεν επιτρέπει την ανάπτυξη οργανωμένου τουρισμού. Διαπιστώνεται ανάγκη για μεγάλες, σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες και πολεοδομικές ρυθμίσεις που θα ενισχύσουν τέτοιες επενδύσεις. Επίσης, η ενίσχυση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης και η αύξηση των πτήσεων στο αεροδρόμιο «Δημόκριτος» αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την τουριστική ανάπτυξη.

Η έρευνα παρουσιάστηκε στην Αποθήκη 3 του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, με τη συμμετοχή επαγγελματιών του τουρισμού, φορέων και 492 επισκεπτών, Έλληνες και αλλοδαπούς, άνω των 17 ετών. Η συλλογή στοιχείων έγινε με τυχαία δειγματοληψία και προσωπικές συνεντεύξεις με τη βοήθεια του συστήματος CAPI.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ