ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Δεξαμενόπλοιο με κοντέινερ
Δεξαμενόπλοιο μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια στην ανοιχτή θάλασσα, σύμβολο διεθνούς ναυτιλίας.

Γιατί έκοψαν τις παραγγελίες πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές

Αρνητικό ρεκόρ το 5μηνο Ιούνιου - Οκτωβρίου με μόλις 31 παραγγελίες νέων πλοίων από τις εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Πιο αποδοτική η χρήση υφιστάμενου στόλου ή η απόκτηση μεταχειρισμένων καραβιών.

Σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο βρίσκονται οι παραγγελίες ναυπήγησης νέων πλοίων, όχι μόνο από τους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά από το σύνολο του κλάδου διεθνώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι, κατά το πεντάμηνο Ιουνίου - Οκτωβρίου, οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων έχουν παραγγείλει μόλις 31 πλοία, με βάση τα στοιχεία που συγκέντρωσε η ναυλομεσιτική εταιρεία Golden Destiny. Πρόκειται για μέγεθος που υπολείπεται κατά πολύ του μέσου όρου, καθώς κατά κανόνα, ο αριθμός των παραγγελιών σε μηνιαία βάση είναι διψήφιος.

Οι πλοιοκτήτες προτιμούν να διατηρήσουν την, πολύτιμη σε καιρούς κρίσης, ρευστότητά τους, καθώς θεωρούν ότι μπορούν να αποκομίσουν περισσότερα χρήματα στην παρούσα συγκυρία, εκμεταλλευόμενοι τον υφιστάμενο στόλο τους, ή αποκτώντας περισσότερα μεταχειρισμένα πλοία, παρά αν ναυπηγήσουν καινούρια. Όπως ανέφερε στο πρόσφατο ναυτιλιακό φόρουμ της Νέας Υόρκης, ο κ. Τζέρι Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, συμφερόντων του κ. Βαγγ. Μαρινάκη, οι επόμενοι μήνες θα χαρακτηριστούν από μεγάλη αβεβαιότητα και θα προκύψουν αρκετά συμβόλαια νέων ναυλώσεων. Αντίστοιχα, ο κ. Γιώργος Γιουρούκος, διευθύνων σύμβουλος της Global Ship Lease, ανέφερε στην ίδια εκδήλωση ότι θα συνεχιστεί ο στενός έλεγχος της προσφοράς τονάζ, διότι η στρατηγική αυτή απέφερε εξαιρετικές αποδόσεις.

Ωστόσο, μπορεί η τρέχουσα συγκυρία να ευνοεί την αποστροφή των πλοιοκτητών σε νέες παραγγελίες, αλλά υπάρχουν κι άλλα βαθύτερα αίτια για την στάση τους αυτή. Όπως τονίζουν στελέχη του ναυλομεσιτικού οίκου SSY (Simpson, Spencer and Young), πέραν των αβεβαιοτήτων που έχει γεννήσει η πανδημία, ένας ακόμα λόγος που οι εφοπλιστές δεν προχωρούν σε νέες παραγγελίες πλοίων, είναι οι αμφιβολίες τους για την ταχύτητα ανάπτυξης οικονομικά βιώσιμων λύσεων για την επόμενη γενιά πλοίων χαμηλών εκπομπών ρύπων. Έχει αρχίσει να γίνεται ξεκάθαρο, ότι τουλάχιστον για τα επόμενα 4-5 χρόνια, δεν θα έχει αναπτυχθεί κάποια τεχνολογία μείωσης των εκπομπών ρύπων (π.χ. μέσω χρήσης νεών καυσίμων), η οποία να είναι ταυτόχρονα και οικονομικά βιώσιμη.

Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι πλοιοκτήτες προτιμούν να τηρήσουν στάση αναμονής, προτού επενδύσουν σε κάποια, ακριβή σήμερα, τεχνολογία, η οποία ίσως να είναι παρωχημένη στο μέλλον. Άλλωστε, η διάρκεια ζωής κάθε πλοίου είναι τουλάχιστον 20-25 χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία που θα παραγγελθούν σήμερα, θα πρέπει να είναι σε θέση να πληρούν τις περιβαλλοντικές νόρμες του μέλλοντος, ιδίως από το 2030 και μετά. Σήμερα, δεν υπάρχει τέτοιο πλοίο διαθέσιμο προς παραγγελία.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται εν πολλοίς το μεγαλύτερο μέρος των πλοιοκτητών παγκοσμίως. Έτσι, το σημερινό βιβλίο παραγγελιών φορτηγών πλοίων διαμορφώνεται σε 56,1 εκατ. τόνους, ή το 6,3% του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου. Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων 30 ετών. Την ίδια στιγμή μάλιστα, ο σημερινός στόλος “γερνά”, καθώς η αναλογία των πλοίων άνω των 15 ετών, με το βιβλίο παραγγελιών, είναι το υψηλότερο από το 2003.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η Clarkson Research ανέφερε ότι οι νέες παραγγελίες πλοίων ως ποσοστό επί του παγκόσμιου στόλου (πλοία όλων των κατηγοριών), έχουν υποχωρήσει σε μόλις 7,1%, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1989. Σύμφωνα με την έρευνα του ναυλομεσιτικού οίκου, το κόστος της ναυπήγησης νέων πλοίων έχει αυξηθεί, την ίδια στιγμή που συνεχίζονται οι πιέσεις προς την ναυτιλία να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Κατά συνέπεια, οι εξαγωγές πλοίων από την Ν. Κορέα, την Ιαπωνία και την Κίνα, τις τρεις μεγαλύτερες “δυνάμεις” στον ναυπηγικό κλάδο, έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Στην Κίνα, το φετινό εννιάμηνο, οι εξαγωγές νέων πλοίων μειώθηκαν κατά 5% σε ετήσια βάση, υποχωρώντας σε 26 εκατ. τόνους dwt. Ταυτόχρονα, οι νέες παραγγελίες μειώθηκαν κατά 19% σε 15 εκατ. τόνους dwt.

Εν τω μεταξύ, η μη ναυπήγηση νέων πλοίων θα έχει κι άλλες επιπτώσεις στο μέλλον, καθώς ελλείψει νέων πλοίων, πολλοί πλοιοκτήτες θα αποφύγουν την πώληση των παλαιότερων μελών του στόλου τους για διάλυση. Επιπλέον, θα συνεχιστεί η τακτική του slow steaming, δηλαδή της μείωσης της ταχύτητας πλοήγησης, για να περιοριστεί το λειτουργικό κόστος (από την μειωμένη κατανάλωση καυσίμου) και να αποφεύγεται τυχόν αυξημένη προσφορά διαθέσιμων προς ναύλωση πλοίων στην αγορά (αφού κάθε ταξίδι θα διαρκεί περισσότερο). Το σημαντικότερο όμως είναι ότι, αν ο ρυθμός ανανέωσης του παγκόσμιου στόλου με νέα πλοία, φιλικότερα προς το περιβάλλον, καθυστερήσει σημαντικά, τότε θα εκτροχιαστεί και ο στόχος για σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων από την ναυτιλία μέχρι το 2030.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.