ΓΔ: 2090.64 0.20% Τζίρος: 172.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
ydrogono-energeia-ananeosimes piges energeias
Φώτο: Shutterstock

Στρέφονται στα project με το υδρογόνο οι μεγάλοι της αγοράς ενέργειας

Το πρώτο σχέδιο στη Δ. Μακεδονία προβλέπει παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση με βάση ηλιακή ενέργεια και έχει προϋπολογισμό 2,5 δισ. ευρώ. Συμμετέχουν ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Motor Oil, Mytilineos, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ.

Κινητικότητα από τους περισσότερους μεγάλους ενεργειακούς ομίλους της χώρας αναπτύσσεται για την υλοποίηση επενδύσεων πράσινου υδρογόνου, που από πολλούς θεωρείται το καύσιμο του μέλλοντος.

Το πράσινο υδρογόνο, που παράγεται από ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και έχει μηδενική εκπομπή άνθρακα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο στις μεταφορές και τη ναυτιλία, να υποκαταστήσει το φυσικό αέριο στη θέρμανση και στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος αλλά ακόμα και σαν πρώτη ύλη σε βιομηχανικές εφαρμογές.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επενδύσει πολλά στο πράσινο υδρογόνο ώστε να επιτύχει τον στόχο της για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050. Σήμερα, το υδρογόνο βρίσκεται κάτω από το 2% της κατανάλωσης ενέργειας στην ΕΕ ενώ παράγεται σχεδόν εξ’ ολοκλήρου από φυσικό αέριο.

Στην Ελλάδα, η αγορά αυτή βρίσκεται στα πρώτα της βήματα, αλλά είναι πολλά υποσχόμενη. Μέχρι στιγμής υπάρχει ένα σχέδιο για την παραγωγή υδρογόνου με ηλεκτρόλυση με βάση την ηλιακή ενέργεια που θα προέρχεται από φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 1,5 GW στη Δυτική Μακεδονία στο πλαίσιο του προγράμματος White Dragon, με προϋπολογισμό 2,5 δισ. ευρώ.

Στο έργο συμμετέχουν οι ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, Motor Oil, Mytilineos, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, η πολωνική Solaris, καθώς επίσης το Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας Δημόκριτος και το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας Ελλάδος, ενώ το συντονισμό του έργου έχει η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Η αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας Δυτικής Μακεδονίας, Καλλιόπη Κυριακίδου, σημειώνει ότι μπορεί ο «Λευκός Δράκος» της Δυτικής Μακεδονίας να ανταγωνίζεται άλλα τέσσερα αντίστοιχα προγράμματα ευρωπαϊκών χωρών και εταιρειών, αλλά η ελληνική πρόταση, που αποτελεί πρωτοβουλία του περιφερειάρχη Γ. Κασαπίδη, υποστηρίζεται σθεναρά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όπως εξηγεί, «υποστηρίζεται για πολλαπλούς πολιτικούς λόγους, αλλά και διότι καλύπτει σχεδόν όλους τους τομείς της τεχνολογίας υδρογόνου, όπως είναι η παραγωγή, αποθήκευση και εν δυνάμει μεταφορά του υδρογόνου μέσω του Διαδριατικού Αγωγού (TAP) προς Ιταλία και μέσω του εθνικού δικτύου φυσικού αερίου στην Ελλάδα». Το έργο, υπενθυμίζει, απολαμβάνει και τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Υδρογόνου (Hydrogen Europe).

Τώρα, οι εταιρείες αυτές πρέπει να υποβάλουν έως τις 27 Απριλίου προτάσεις για τον διαγωνισμό έργου κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI) «Τεχνολογίες και Συστήματα Υδρογόνου» για τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες. Πιο αναλυτικά πρόκειται για έργα βιώσιμης παραγωγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, σε βιομηχανικό εξοπλισμό, εξοπλισμού για μεταφορές με μέσα βαρέως τύπου και στην αποθήκευση, μεταφορά και διανομή, όπως επίσης εφαρμογών υδρογόνου στην ναυτιλία και τέλος στις βιομηχανικές εφαρμογές υδρογόνου.

Με το σχέδιο αυτό, ο στόχος είναι η ηλιακή ενέργεια να είναι η βάση για την παραγωγή του πράσινου υδρογόνου που υπολογίζεται ότι θα καλύπτει τις ανάγκες τηλεθέρμανσης της Δυτικής Μακεδονίας και όσο «περισσεύει» θα μεταφέρεται σε άλλες περιοχές για διαφορετικές χρήσεις.

Για να πραγματοποιηθεί το παραπάνω σχέδιο θα χρειαστεί η δημιουργία τεράστιων φωτοβολταϊκών μονάδων και μονάδων παραγωγής ηλεκτρολυτών, με επενδύσεις που μπορεί να φτάσουν έως και τα 4 δισ. ευρώ. Σε πλήρη λειτουργία υπολογίζεται ότι ετησίως θα μπορούν να παραχθούν έως και 16.000 τόνοι πράσινου υδρογόνου. 

Όπως εξηγεί η κ. Κυριακίδου«το “White Dragon” θα κάνει χρήση ηλιακής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, ενώ θα μπορεί να δώσει σταθερή εγκατεστημένη ισχύ στο δίκτυο. Η αρχική τεχνική ανάλυση έχει γίνει για φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 1,15 GW, που θα μπορούσε να δώσει 200 MW σταθερής ισχύος στο δίκτυο ως μονάδα βάσης, με προοπτική επέκτασης στα 400MW».

Επίσης εξετάζεται η χρήση του πλεονάζοντος υδρογόνου σε υδρογονοκίνητα οχήματα και ειδικότερα σε λεωφορεία αστικών συγκοινωνιών, βαρέα οχήματα και Ι.Χ. Όλες οι τεχνολογίες που εξετάζονται είναι ήδη αναπτυγμένες και όχι σε ερευνητικό στάδιο. «Οι εφαρμογές τους προς το παρόν δεν είναι εμπορικά βιώσιμες, λόγω του μικρού μεγέθους των εγκατεστημένων μονάδων. Όμως σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες -και όχι μόνο- γίνονται ταχύτατα βήματα προώθησης της τεχνολογίας του Η2», εξηγεί η αντιπεριφερειάρχης Ενέργειας.

Προσθέτει πως σημαντική θα είναι επίσης η χρήση της παραγόμενης θερμότητας (παραπροϊόντος της διαδικασίας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από υδρογόνο) για τις τηλεθερμάνσεις της περιοχής, αλλά και επειδή θα καλύπτει το κενό από την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Παπασταύρου, Ράιτ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παπασταύρου: Ομάδα Εργασίας με ΗΠΑ για τον Κάθετο Διάδρομο

Ο υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σ. Παπασταύρου συμφώνησε με τον Αμερικανό υπ. Ενέργειας για ομάδα εργασίας στον Κάθετο Διάδρομο. Ο στρατηγικός ρόλος του και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
σημαία της Κίνας
ΔΙΕΘΝΗ

Νέα τουρμπίνα 843 MW ενισχύει το ενεργειακό δίκτυο στην ανατολική Κίνα

Στην επαρχία Ζετζιάνγκ Κίνας συνδέθηκε με το δίκτυο τουρμπίνα φυσικού αερίου 843MW, επιτυγχάνοντας 64,15% απόδοση, σημαντικά υψηλότερη από τις μονάδες άνθρακα. Θα παρέχει ρεύμα για 6 εκατ. πολίτες με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα.
Υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας ADMIE
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μανουσάκης: Μεγάλες επενδύσεις στη μεταφορά ενέργειας στην Ελλάδα

Ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, τόνισε στο 4ο Greek Investment Conference τη σημασία μεγάλων επενδύσεων στον τομέα ενέργειας, με επενδύσεις που το 2026 θα φτάσουν το 1 δισ. ευρώ και συνολικό πλάνο 6 δισ. ως το 2034.
πυλώνες ηλεκτρικού ρεύματος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ΑΟΖ Κύπρου - Λίβανου αλλάζει τον ενεργειακό χάρτη, ώθηση και στον GSI

Η συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Κύπρου και Λιβάνου, αλλά και η προοπτική και η διασύνδεσης δημιουργούν μια νέα ενεργειακή εξίσωση που επηρεάζει Ελλάδα, Ισραήλ και ΕΕ, ενώ προσφέρει ώθηση στο GSI.
κίνηση αυτοκινήτων δρόμος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Eurostat: Μόλις 1,73% τα ηλεκτρικά ΙΧ στην ΕΕ το 2023, χαμηλά στην Ελλάδα

Το 2023, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ ήταν το 1,73% των οχημάτων, φτάνοντας τα 4,4 εκατ. Τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν σε 11 ελληνικές περιφέρειες, ενώ τα υψηλότερα σε Δανία, Σουηδία, Ολλανδία, Βέλγιο, Φινλανδία και Λουξεμβούργο.
Φράγμα Gezhouba Κίνα
ΔΙΕΘΝΗ

Κίνα: 17,3% αύξηση στην εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ μέχρι Οκτώβριο

Η εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύς της Κίνας έφτασε τα 3,75 δισ. κιλοβάτ τον Οκτώβριο, αυξημένη κατά 17,3% σε ετήσια βάση. Η ηλιακή ενέργεια σημείωσε άνοδο 43,8% και η αιολική 21,4%, ενώ οι ΑΠΕ καλύπτουν πλέον το 59,1% της ισχύος.