ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Shutterstock

Ποιες ναυτιλιακές «μπαίνουν μέσα» λόγω των «καθαρών» καυσίμων

Οι πλοιοκτήτες φορτηγών πλοίων δεν έχουν καταφέρει να περάσουν στα ναύλα το κόστος των «καθαρών» καυσίμων, ενώ σε καλύτερη θέση βρίσκονται οι ναυτιλιακές με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Κερδισμένους, αλλά και χαμένους έχει αναδείξει κατά τις πρώτες αυτές εβδομάδες η διαδικασία της μετάβασης της παγκόσμιας ναυτιλίας σε ένα νέο καθεστώς, με την χρήση «καθαρότερων» ναυτιλιακών καυσίμων, με μόλις 0,5% περιεκτικότητα σε θείο (βασικός παράγοντας συμβολής στο φαινόμενο του θερμοκηπίου), από 3,5% μέχρι και το τέλος του 2019. Αυτό είναι ένα βασικό συμπέρασμα, που προκύπτει αβίαστα, εξετάζοντας την πορεία της ναυλαγοράς για τους διαφόρους τύπους πλοίων.

Έτσι, οι πλοιοκτήτες φορτηγών πλοίων είναι οι μεγαλύτεροι χαμένοι μέχρι σήμερα, από την αλλαγή στα καύσιμα που χρησιμοποιεί η παγκόσμια ναυτιλία από τις αρχές του έτους. Όπως αποδεικνύει η πορεία της ναυλαγοράς, οι πλοιοκτήτες έχουν υποχρεωθεί να επωμιστούν το μεγαλύτερο μέρος από την αύξηση των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, λόγω της χρήσης των ακριβότερων αυτών καυσίμων, που κοστίζουν σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τα συμβατικά.

Συγκεκριμένα, όταν ένας ναυλωτής επιλέγει ένα πλοίο για να μεταφέρει τα προϊόντα του από ένα λιμάνι σε κάποιο άλλο, καταβάλλει και όλα τα έξοδα που συνοδεύουν την εν λόγω μετακίνηση. Δηλαδή, το κόστος των καυσίμων, την αμοιβή του πληρώματος και της ναυτιλιακής εταιρείας, την ασφάλεια κτλ. Τα κόστη αυτά αποτυπώνονται στο ύψος του ναύλου.

Επομένως, η αύξηση του κόστους των καυσίμων, θα περίμενε κανείς να μεταφραστεί και σε υψηλότερους ναύλους. Εντούτοις κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να συμβαίνει. Όπως αναφέρουν ναυλομεσίτες, κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών - τεσσάρων εβδομάδων, όταν και ξεκίνησε να ισχύει ο νέος κανονισμός καυσίμων, οι ναύλοι έχουν παραμείνει σταθεροί σε μια σειρά δημοφιλών δρομολογίων, χωρίς μάλιστα να έχει παρατηρηθεί κάποια μείωση της ζήτησης.

Δηλαδή, παρότι δεν άλλαξε το ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης στη ναυλαγορά, το ύψος των ναύλων δεν αυξήθηκε ανάλογα, ώστε να αντανακλά το υψηλότερο κόστος των καυσίμων, δείγμα ότι επί του παρόντος οι πλοιοκτήτες έχουν υποχρεωθεί να απορροφήσουν οι ίδιοι το επιπλέον κόστος, χάνοντας, ουσιαστικά, χρήματα. Η αιτία εδράζεται στην μεγάλη διαπραγματευτική δύναμη που έχουν αυτήν την περίοδο οι ναυλωτές, καθώς η ζήτηση στις περισσότερες περιοχές είναι σταθερή και όχι ανοδική, ώστε να μπορέσουν να απορροφηθούν ευκολότερα και τα νέα φορτηγά πλοία που εισέρχονται στον παγκόσμιο στόλο.

Καλύτερη εικόνα στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων

Εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η εικόνα στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, όπου οι κάτοχοι των σχετικών πλοίων, έχουν κατορθώσει να μην επηρεαστούν σχεδόν καθόλου από την μετάβαση στην νέα εποχή των καθαρότερων καυσίμων, καθώς έχουν απλώς περάσει το υψηλότερο αυτό κόστος απευθείας στους καταναλωτές.

Συγκεκριμένα, οι ναύλοι στις δημοφιλέστερες εμπορικές οδούς έχουν καταγράψει αύξηση της τάξεως του 31% από το τέλος του προηγούμενου Νοεμβρίου, όταν ξεκίνησε ουσιαστικά η προμήθεια του παγκόσμιου στόλου με τα νέα καύσιμα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες, με τον κολοσσό της Maersk, να αποτελεί το πιο πρόσφατο παράδειγμα, προχώρησαν σε αναπροσαρμογή προς τα πάνω του ναύλου που ζητούν από τους εμπόρους, ή τους ναυλωτές, οι οποίοι με την σειρά τους περνούν το αυξημένο μεταφορικό κόστος στην τιμή των προϊόντων τους. Επομένως, στην προκειμένη περίπτωση, ζημιωμένος είναι ο τελικός καταναλωτής.

Αναλυτές της εταιρείας IHS Markit Asia στην Σιγκαπούρη, ανέφεραν τις τελευταίες ημέρες ότι είναι ευκολότερο για τους μεγάλους ναυτιλιακούς ομίλους του κλάδου να προχωρήσουν σε τέτοιες αυξήσεις, καθώς μόλις πέντε όμιλοι ελέγχουν το 70% της αγοράς. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της διαδικασίας συγκέντρωσης που εκτυλίχθηκε στον κλάδο τα προηγούμενα χρόνια, με την νοτιοκορεατική Hanjin Shipping να πτωχεύει το 2016, την Cosco να εξαγοράζει την Orient Overseas International και την Maersk να εξαγοράζει την Hamburg Sud. Αντίστοιχα, η CMA CGM απέκτησε την APL, κινήσεις που τους έχουν επιτρέψει να ελέγχουν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και συνεπώς να έχουν μεγαλύτερη ισχύ στην αγορά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.