ΓΔ: 2103.92 -0.04% Τζίρος: 187.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:18:41
Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
Φώτο: ΠΑΣΟΚ

ΠΑΣΟΚ: Ερωτήματα για χειρισμούς Κυρανάκη σχετικά με την κατάργηση τρόλεϊ

Στελέχη του ΠΑΣΟΚ θέτουν σοβαρά ερωτήματα για την κατάργηση του δικτύου τρόλεϊ, ζητώντας τεχνική τεκμηρίωση, ανάλυση κόστους και περιβαλλοντικό όφελος, υποστηρίζοντας ότι η επιλογή είναι πολιτική.

Ζητήματα σχετικά με τους χειρισμούς του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κ. Κυρανάκη, για το δίκτυο των τρόλεϊ στην Αθήνα θέτουν με ανακοίνωσή τους ο υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Υποδομών-Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Αναστάσιος Νικολαΐδης, και ο γραμματέας του Τομέα Μεταφορών του κόμματος, Νίκος Ηλιού.

Σύμφωνα με τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ, η αιφνιδιαστική απόφαση για την κατάργηση του δικτύου προκαλεί έντονους προβληματισμούς, κυρίως ως προς την τεχνικοοικονομική σκοπιμότητά της, την έκταση και τη διαβούλευση με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς. 

Επισημαίνουν ότι η γενικευμένη κατάργηση των τρόλεϊ, όπως υλοποιείται σήμερα, δύσκολα μπορεί να κριθεί ως ορθή επιλογή βάσει συγκοινωνιακού σχεδιασμού, περιβαλλοντικών παραμέτρων και κόστους κύκλου ζωής, θεωρώντας ότι αποτελεί περισσότερο πολιτική επιλογή παρά τεχνικά βέλτιστη λύση.

Τα αρμόδια στελέχη του κόμματος αναδεικνύουν ερωτήματα σχετικά με την περιβαλλοντική και οικονομική σκοπιμότητα του εγχειρήματος. Συγκεκριμένα, ζητούν αποδείξεις ότι η αντικατάσταση ενός ώριμου δικτύου ηλεκτροκίνησης από ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελεί περιβαλλοντικά καλύτερη λύση για τις βασικές γραμμές.

 Επιπλέον, σημειώνουν την απουσία πλήρους ανάλυσης κόστους κύκλου ζωής 20-25 ετών που να δικαιολογεί την αποξήλωση ήδη πληρωμένης υποδομής.

Επισημαίνεται ότι το επιχείρημα περί χαμηλότερου κόστους αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων σε σχέση με τα τρόλεϊ δεν λαμβάνει υπόψη το κόστος αποξήλωσης του δικτύου, την κατασκευή υποδομών φόρτισης, την αντικατάσταση μπαταριών και τις διαφορές στο λειτουργικό κόστος. 

Τονίζεται επίσης πως το δίκτυο τρόλεϊ και οι υποσταθμοί αποτελούν υφιστάμενη υποδομή, με μεγάλο μέρος του κόστους να έχει ήδη αποσβεστεί, και η απομάκρυνσή τους συνεπάγεται απώλεια επένδυσης που έχει ήδη πραγματοποιηθεί.

Από επιχειρησιακής πλευράς, αμφισβητείται η άποψη ότι η τεχνολογία τρόλεϊ ευθύνεται για τη μείωση των εκτελεσμένων δρομολογίων, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΑ, το 2023 εκτελέστηκε το 82% των προγραμματισμένων δρομολογίων, με βασική αιτία την έλλειψη προσωπικού και τον παλαιό στόλο.

Υπογραμμίζεται ότι οι γραμμές τρόλεϊ εξυπηρετούν βασικούς οδικούς άξονες της Αθήνας, όπου υπάρχει υψηλή συχνότητα και σταθερή ζήτηση, γεγονός που ευνοεί τη διατήρηση μόνιμης ηλεκτροκίνητης υποδομής.

Τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ θέτουν ερωτήματα για το αν εξετάστηκαν εναλλακτικές λύσεις, όπως ο εκσυγχρονισμός των τρόλεϊ με τεχνολογία in-motion charging, η στοχευμένη μείωση του δικτύου ώστε να διατηρηθούν καλώδια μόνο στους βασικούς άξονες, ή ο συνδυασμός τρόλεϊ με ηλεκτρικά λεωφορεία σε μικρότερες γραμμές.

Όσον αφορά την αισθητική της πόλης, αναγνωρίζουν ότι η αφαίρεση των καλωδίων βελτιώνει οπτικά κάποιους άξονες, ειδικά στο ιστορικό κέντρο. Ωστόσο, επισημαίνουν ότι σε μια πόλη με έντονο οπτικό θόρυβο, τα καλώδια των τρόλεϊ δεν αποτελούν το κύριο πρόβλημα, ιδιαίτερα όταν οι διαφημιστικές πινακίδες έχουν πολλαπλασιαστεί στις βασικές αρτηρίες.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, μια ειλικρινής διαβούλευση με βάση τα επιστημονικά δεδομένα και τη διεθνή πρακτική θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο ορθολογικές λύσεις. Αυτές περιλαμβάνουν τη στοχευμένη αναβάθμιση και αναδιάρθρωση του δικτύου τρόλεϊ, με νέο στόλο και περιορισμό των καλωδίων στους βασικούς άξονες, αντί της πλήρους κατάργησης.

Καταλήγουν ότι η γενικευμένη κατάργηση του δικτύου φαίνεται να εξυπηρετεί κυρίως πολιτικές και αισθητικές προτεραιότητες, παρά να βασίζεται σε τεκμηριωμένα συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δήμας, Κυρανάκης, Βαφειάδης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ελλάδα - Κύπρος ενισχύουν τη συνεργασία σε μεταφορές και οδική ασφάλεια

Οι Υπουργοί Μεταφορών Ελλάδας και Κύπρου συζήτησαν την ενίσχυση της συνεργασίας σε οδική ασφάλεια και υποδομές, καθώς και τη στρατηγική θέση των δύο χωρών στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια στους ελληνικούς σιδηρόδρομους

Το ΠΑΣΟΚ εκφράζει ανησυχία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων μετά το περιστατικό με τρένο σε λάθος γραμμή, ζητώντας απαντήσεις και ουσιαστικά μέτρα, στον απόηχο της τραγωδίας των Τεμπών.
Λογότυπο ΣΥΡΙΖΑ τραπέζι
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Δυόμισι χρόνια μετά τα Τέμπη, καμία πρόοδος στα νέα τρένα

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατηγορεί την κυβέρνηση για ανικανότητα και καθυστερήσεις στην αντικατάσταση των παλαιών τρένων της Hellenic Train, σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα παράδοσης.