Με εντατικούς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες κατασκευής στις σήραγγες της Γραμμής 4 του Μετρό, με την επέκταση προς Γλυφάδα να τίθεται σε προτεραιότητα, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη. Η σύνδεση με τη μεγάλη αστική ανάπλαση στο Ελληνικό αποτελεί στρατηγικό στόχο, ενώ η συγκεκριμένη επέκταση θα περιλαμβάνει δύο διακλαδώσεις: μία προς Άνω Γλυφάδα και μία προς το κέντρο της πόλης μέσω της περιοχής του Ελληνικού. Πρόκειται για την πρώτη φορά που το δίκτυο του Μετρό θα διαθέτει δύο διακλαδώσεις στην ίδια γραμμή.
Ο μετροπόντικας «Νίκη» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βείκου, έχει ήδη περάσει τον σταθμό Ελικώνος και βρίσκεται κοντά στον σταθμό Κυψέλη, έχοντας ολοκληρώσει περίπου 2.600 μέτρα σήραγγας. Μετά τη συντήρηση, θα συνεχίσει προς τον σταθμό Δικαστήρια και στη συνέχεια προς Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι.
Η ολοκλήρωση της διαδρομής του αναμένεται έως το τέλος του 2026, σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, με έξοδο από το ειδικό φρέαρ Ευαγγελισμός.
Ο δεύτερος μετροπόντικας «Αθηνά» ξεκίνησε από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη, έχει ξεπεράσει τον σταθμό Καισαριανή και έχει κατασκευάσει περίπου 4.500 μέτρα σήραγγας. Κατευθύνεται προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση στις αρχές του 2026.
Για εξοικονόμηση χρόνου, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχουν διανοιχθεί, όπως θα συμβεί και στους επόμενους σταθμούς.
Σε ορισμένους σταθμούς, όπως Πανεπιστημιούπολη και Γουδή, βρίσκονται σε εξέλιξη ή έχουν ολοκληρωθεί αρχαιολογικές έρευνες, ενώ σε άλλους, όπως στον Ευαγγελισμό, υπάρχουν νομικές προσφυγές και αντιδράσεις από τον Δήμο Αθηναίων.
Στους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή και Ιλίσια, οι εργασίες κατασκευής βρίσκονται σε εξέλιξη. Πρόσφατα παραδόθηκαν στην ανάδοχο κοινοπραξία και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, εφόσον δεν υπάρξουν απρόβλεπτες δυσκολίες, η ολοκλήρωση των έργων προβλέπεται στα τέλη του 2029.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Σε εξέλιξη βρίσκεται η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ, με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Αγ. Νικόλαος. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την επέκταση και εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα και την αναβάθμιση των συστημάτων των γραμμών 2 και 3.
Το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται το δεύτερο. Η εκτιμώμενη έναρξη των εργασιών τοποθετείται το 2027, με χρόνο παράδοσης πέντε έτη.
Η επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα θα καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης των συρμών, με νέα έκταση περίπου 20 στρεμμάτων. Παράλληλα, προβλέπεται η αναβάθμιση των Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3, χωρίς να διακοπεί η λειτουργία τους.
Η διαδρομή μετά τον σταθμό Ανθούπολη θα εξυπηρετεί περιοχές όπως το Ίλιον και ο Άγιος Νικόλαος, με μελλοντική επέκταση προς τις Αχαρνές. Ο νέος σταθμός Ίλιον θα επιτρέπει μετεπιβίβαση στη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη.
Στην Παλατιανή θα κατασκευαστεί σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης 150 ΙΧ και χώρος μετεπιβίβασης λεωφορείων στην επιφάνεια.
Το νέο τμήμα της Γραμμής 2 αναμένεται να εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως, με 42.000 κατοίκους και περίπου 5.000 θέσεις εργασίας σε ακτίνα 500 μέτρων από τους σταθμούς.
Γραμμή 4 – Μελλοντικές Επεκτάσεις και Κλάδοι
Η Γραμμή 4 δεν περιορίζεται στο τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή. Προβλέπεται επέκταση προς Γουδή-Λυκόβρυση, με σταθμούς όπως Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Μαρούσι και Λυκόβρυση, εξυπηρετώντας πυκνοκατοικημένες περιοχές και επιχειρήσεις κατά μήκος της λεωφόρου Κηφισιάς.
Το συνολικό μήκος της Γραμμής 4 θα φτάσει τα 38,2 χλμ, με 35 σταθμούς και πέντε διακριτά τμήματα:
Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (12,8 χλμ, 15 σταθμοί)
Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (9,6 χλμ, 8 σταθμοί)
Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (4,1 χλμ, 3 σταθμοί)
Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (7,5 χλμ, 6 σταθμοί)
Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (4,4 χλμ, 3 σταθμοί)
Σχεδιασμός και Προτεραιότητες Επεκτάσεων
Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων του Μετρό βρίσκεται υπό την ευθύνη του ΟΑΣΑ, ο οποίος εκπονεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής για τον καθορισμό σκοπιμότητας και βιωσιμότητας των έργων.
Σε εξέλιξη βρίσκονται μελέτες για τη σύνδεση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με το δίκτυο Μετρό, καθώς και για την επέκταση προς Γλυφάδα και τις δύο κατευθύνσεις της Γραμμής 4.
Μελετάται η δυτική επέκταση της Γραμμής 4 από το Άλσος Βεΐκου προς Αγίους Αναργύρους και Πετρούπολη, μέσω Νέας Ιωνίας, Νέας Φιλαδέλφειας και του γηπέδου της ΑΕΚ. Παράλληλα, εξετάζεται η βόρεια επέκταση από Κατεχάκη προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό.
Υπό διερεύνηση είναι και η υπόγεια επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια από Κηφισιά προς Νέα Ερυθραία και τον κόμβο Βαρυμπόμπης.
Προτεραιότητα δίνεται στην επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι και την Εθνική Οδό μέσω Κηφισιάς, καθώς και στις νέες κατευθύνσεις της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα.
Στον νότιο τομέα, η χάραξη της επέκτασης προς Γλυφάδα προβλέπει δύο κλάδους: έναν προς Άνω Γλυφάδα και έναν προς το κέντρο μέσω της περιοχής του Ελληνικού. Το έργο απαιτεί ωρίμανση μελετών και διασφάλιση χρηματοδότησης.
Με τις παραπάνω επεκτάσεις, το δίκτυο του Μετρό της Αθήνας αναμένεται να ξεπεράσει για πρώτη φορά τους 100 σταθμούς.
Οι τρεις βασικές προτεραιότητες στις επεκτάσεις
Σε διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς. Προτεραιότητα έχει επίσης η επέκταση της Γραμμής 2 προς Άνω Γλυφάδα, με δύο σταθμούς, και νέος κλάδος προς το κέντρο της Γλυφάδας μέσω Ελληνικού, με ακόμη δύο σταθμούς. Το έργο αυτό απαιτεί ωρίμανση μελετών και διασφάλιση χρηματοδότησης.
Τέλος, η επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι – Εθνική Οδός περιλαμβάνει 11 νέους σταθμούς στο βόρειο τόξο, με την υλοποίησή της να εξαρτάται από την πρόοδο των μελετών και τη διασφάλιση χρηματοδότησης.