Οι κινεζικοί διυλιστήρες έχουν εντείνει τις αγορές του βασικού ρωσικού αργού τύπου Urals, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από την απόσυρση της Ινδίας λόγω των νέων αμερικανικών εμπορικών δασμών.
Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, οι εισαγωγές Urals από την Κίνα έφτασαν τον Αύγουστο τους 75.000 βαρέλια ημερησίως, σχεδόν διπλάσιες από τον μέσο όρο του έτους (40.000).
Την ίδια ώρα, οι εξαγωγές προς την Ινδία κατέρρευσαν στα 400.000 βαρέλια την ημέρα, από 1,18 εκατομμύρια που ήταν ο συνήθης όγκος.
«Οι κινεζικές εταιρείες βρίσκονται σε πιο άνετη θέση να συνεχίσουν να προμηθεύονται ρωσικό πετρέλαιο, σε αντίθεση με τις ινδικές», ανέφερε η Τζιανάν Σαν, αναλύτρια της Energy Aspects Ltd. «Το Urals παραμένει ανταγωνιστικό σε σχέση με τις εναλλακτικές ποικιλίες από τη Μέση Ανατολή».
Η μετατόπιση στις παγκόσμιες ροές αργού συνδέεται με τη νέα διπλωματική πρωτοβουλία του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, που επιδιώκει να μεσολαβήσει για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ουάσιγκτον διπλασίασε τους δασμούς σε όλες τις ινδικές εισαγωγές, χαρακτηρίζοντας την αγορά ρωσικού πετρελαίου από το Νέο Δελχί «ευκαιριακή και βαθιά διαβρωτική», όπως δήλωσε ο σύμβουλος του Λευκού Οίκου, Πίτερ Ναβάρο.
Αντίθετα, η Κίνα γλίτωσε προς το παρόν από ανάλογα μέτρα, καθώς ο Τραμπ επικαλέστηκε «πρόοδο στις συνομιλίες με τον Βλαντίμιρ Πούτιν» και απέφυγε να ρισκάρει σύγκρουση με το Πεκίνο.
«Ο Τραμπ δεν θα επιχειρήσει κάτι που ξέρει πως δεν μπορεί να πετύχει», σχολίασε ο Μουκές Σάχντεβ, επικεφαλής αγορών εμπορευμάτων στη Rystad Energy. «Με την Ινδία μπορεί να πιέσει, με την Κίνα μάλλον όχι».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Energy Aspects και της Kpler, κινεζικοί διυλιστήρες έχουν ήδη κλείσει 10 με 15 φορτία Urals για παράδοση Οκτωβρίου–Νοεμβρίου, πολύ περισσότερα από το συνηθισμένο.
«Δεν θα με εξέπληττε να δούμε περισσότερες αγορές για τον Νοέμβριο, αν οι τιμές παραμείνουν ελκυστικές», σημείωσε η αναλύτρια Μουγιού Σου.
Η τελευταία τιμή προσφοράς για το Urals ήταν +1 δολάριο/βαρέλι πάνω από το Brent, με τους εμπόρους να αναφέρουν ότι τα μεγάλα κινεζικά ενδιαφέροντα περιορίζουν τα περιθώρια νέων εκπτώσεων.
Ήδη δύο δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 1 εκατ. βαρελιών, τα Georgy Maslov και Zenith, αναμένουν ανοικτά των ακτών της Κίνας, κοντά στις εγκαταστάσεις της Zhejiang Petroleum & Chemical Co. στη Ζουσάν.
Αντίθετα, οι ινδικοί διυλιστήρες παραμένουν στο περιθώριο, παρά το γεγονός ότι δέχονται και εξετάζουν προσφορές.
«Τα πλεονάζοντα ρωσικά βαρέλια πρέπει κάπου να απορροφηθούν, και αυτή τη στιγμή αυτό μπορεί να γίνει μόνο από την Κίνα», υπογράμμισε ο Σάχντεβ της Rystad. «Αν η Κίνα δεν αγοράσει, τότε η Μόσχα θα αναγκαστεί να μειώσει κι άλλο τις τιμές για να βρει νέους αγοραστές».