Η Spotify, η μεγαλύτερη πλατφόρμα μουσικής streaming στον κόσμο, προχώρησε στην αφαίρεση 75 εκατομμυρίων spam τραγουδιών από τον κατάλογό της μέσα σε έναν χρόνο, καθώς η χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) καθιστά ευκολότερη τη δημιουργία ψεύτικου περιεχομένου και τη χειραγώγηση του συστήματος πληρωμών προς καλλιτέχνες.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, η ραγδαία εξάπλωση των εργαλείων AI έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση των πλαστών τραγουδιών, τα οποία εντοπίζονται είτε πριν ανέβουν στην πλατφόρμα μέσω φίλτρων ασφαλείας, είτε μετά τη δημοσίευσή τους, όταν διαπιστώνεται η παράνομη φύση τους.
Τα 75 εκατ. spam tracks ανταγωνίζονται σε όγκο την ίδια τη μουσική βιβλιοθήκη της Spotify, η οποία αριθμεί περίπου 100 εκατ. τραγούδια. Παράλληλα, η πλατφόρμα φιλοξενεί σχεδόν 7 εκατ. podcasts και 350.000 audiobooks.
Τα πλαστά κομμάτια δημιουργούνται συνήθως για να εκμεταλλευτούν το σύστημα πληρωμών, καθώς κάθε αναπαραγωγή διάρκειας άνω των 30 δευτερολέπτων αποφέρει δικαιώματα στον δημιουργό, αποδυναμώνοντας έτσι τα έσοδα των πραγματικών καλλιτεχνών.
Η εταιρεία ανακοίνωσε την εισαγωγή ενός νέου φίλτρου μουσικού spam, το οποίο θα αναγνωρίζει ύποπτους χρήστες, θα επισημαίνει τα κομμάτια τους και θα τα αποτρέπει από το να προτείνονται μέσω του αλγορίθμου.
«Οι πρακτικές spam έχουν γίνει πιο εύκολες στην εκμετάλλευση καθώς τα εργαλεία AI επιτρέπουν σε οποιονδήποτε να παράγει τεράστιο όγκο μουσικής», ανέφερε εκπρόσωπος της Spotify.
Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν απομιμήσεις γνωστών καλλιτεχνών, εξαιρετικά σύντομα tracks και μαζικά uploads τεχνητής μουσικής που κυμαίνονται από instrumental χαλάρωσης έως σχεδόν πανομοιότυπα αντίγραφα γνωστών τραγουδιών.
Παρά το φαινόμενο, η Spotify υπογραμμίζει ότι «η απήχηση της AI-δημιουργημένης μουσικής παραμένει ελάχιστη» και δεν έχει «ουσιαστικό αντίκτυπο στις ακροάσεις ή τη διανομή εσόδων» για τους ανθρώπινους δημιουργούς. Μόνο το 2024, η εταιρεία κατέβαλε 10 δισ. δολάρια σε δικαιώματα, παρότι οι πληρωμές παραμένουν σημείο τριβής με τη μουσική βιομηχανία.
Η Spotify έχει ήδη θεσπίσει κανόνες που απαιτούν τουλάχιστον 1.000 αναπαραγωγές προκειμένου ένα κομμάτι να παράγει δικαιώματα, ένα μέτρο που έχει περιορίσει σημαντικά τις απάτες. Παράλληλα, αυστηροποιεί την πολιτική της για τα vocal deepfakes, τα οποία επιτρέπονται μόνο με ρητή συγκατάθεση των καλλιτεχνών που «μιμούνται».
Η πλατφόρμα εργάζεται επίσης στην υιοθέτηση ενός νέου βιομηχανικού προτύπου διαφάνειας σχετικά με τη χρήση AI, το οποίο έχει αναπτυχθεί από τον οργανισμό DDEX. Οι δημιουργοί θα μπορούν προαιρετικά να επισημαίνουν εάν το κομμάτι τους δημιουργήθηκε με χρήση AI.
«Αυτή η αλλαγή στοχεύει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην πλατφόρμα, όχι στην τιμωρία όσων χρησιμοποιούν υπεύθυνα την τεχνολογία», σημείωσε η εταιρεία. «Δεν θα υποβαθμίζονται τραγούδια επειδή γνωστοποιούν ότι έχουν δημιουργηθεί εν μέρει ή εξ ολοκλήρου με AI».
Η πιο γνωστή υπόθεση AI deepfake παραμένει το τραγούδι “Heart on My Sleeve” (2023), που παρουσίαζε φωνές που έμοιαζαν με εκείνες των Drake και The Weeknd. Το τραγούδι αποσύρθηκε γρήγορα έπειτα από παρέμβαση της Universal Music Group, η οποία το χαρακτήρισε «παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων μέσω γενετικής τεχνητής νοημοσύνης».
Η δημοτικότητα project όπως οι Velvet Sundown, ένα «συνθετικό μουσικό πρότζεκτ» που δηλώνει ρητά τη χρήση AI στο προφίλ του, έχει προκαλέσει συζητήσεις για το αν πρέπει να γίνει υποχρεωτική η επισήμανση AI περιεχομένου. Ωστόσο, επειδή δεν παραβιάζει τις πολιτικές κατά του spam, η Spotify δεν έχει αφαιρέσει τα τραγούδια του.
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας τόνισε ότι η συνεργασία της μουσικής βιομηχανίας είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της νέας πραγματικότητας:
«Ζητήσαμε από τους συμμετέχοντες στην αγορά να φανταστούν τις αμέτρητες ευκαιρίες που μπορεί ναπροσφέρει ένα κομμάτι μουσικής που δημιουργήθηκε με AI. Η ενθουσιώδης ανταπόκριση δείχνει το τεράστιο μετασχηματιστικό δυναμικό που έχει η τεχνολογία στο οικοσύστημα του streaming.»