Η μετοχή της Tesla υποχώρησε περίπου 5% στο άνοιγμα της Πέμπτης (23/10), έπειτα από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων γ’ τριμήνου, με ιστορικά έσοδα, αλλά κέρδη κατώτερα των εκτιμήσεων. Στο τέλος της χρηματιστηριακής εβδομάδας, την Παρασκευή (24/10), έκλεισε χαμηλότερα, στα 433,72 δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία του StatMuse.
Τα έσοδα ανήλθαν σε 28,09 δισ. δολάρια, τα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν σε 0,50 δολάρια έναντι πρόβλεψης 0,56 δολάρια και τα καθαρά κέρδη σε 1,4 δισ. δολάρια, μειωμένα κατά 37% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με το Forbes και το Yahoo Finance.
Στις αιτίες για την υστέρηση κερδοφορίας συγκαταλέγονται υψηλότερα κόστη, μεταξύ των οποίων δασμοί που ξεπέρασαν τα 400 εκατ. δολάρια, μείωση εσόδων από ρυθμιστικές πιστώσεις και αυξημένες δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης, ενώ το λειτουργικό περιθώριο υποχώρησε στο 5,8% από λίγο πάνω από 10% ένα χρόνο πριν, όπως αναφέρει το Marketing Week.
Οι πωλήσεις ευνοήθηκαν από το «ράλι» αγορών στις ΗΠΑ πριν από τη λήξη της ομοσπονδιακής φορολογικής πίστωσης για ηλεκτρικά οχήματα στα τέλη Σεπτεμβρίου, με τις παραδόσεις να αγγίζουν περίπου 497 χιλ. δολάρια στο τρίμηνο.
Ωστόσο, αρκετοί αναλυτές προειδοποίησαν ότι η ώθηση αυτή είναι συγκυριακή και ότι η ζήτηση μπορεί να ατονήσει τους επόμενους μήνες, όπως επισημαίνει το Bloomberg και το Yahoo Finance.
Η Tesla αναγνώρισε ότι οι μεταβολές σε εμπόριο, δασμούς και δημοσιονομική πολιτική δημιουργούν βραχυπρόθεσμη αβεβαιότητα, ενώ τα έσοδα από ρυθμιστικές πιστώσεις υποχώρησαν στα 417 εκατ. δολάρια από 739 εκατ. δολάρια έναν χρόνο πριν, σύμφωνα με το Yahoo Finance.
Στην τηλεδιάσκεψη αποτελεσμάτων, ο Έλον Μασκ αφιέρωσε μεγάλο μέρος της συζήτησης σε τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική. «Η Tesla έχει γίνει ο ηγέτης στην real-world AI» ανέφερε, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία βρίσκεται «στο κατώφλι κάτι πραγματικά τεράστιου με την Optimus», με επίδειξη νέας έκδοσης στις αρχές του 2026, όπως αναφέρει το Forbes.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην υπηρεσία robotaxi, λέγοντας πως αναμένει να λειτουργεί χωρίς συνοδηγούς ασφαλείας σε μεγάλα τμήματα του Όστιν εντός του έτους και να επεκταθεί σε οκτώ έως δέκα μητροπολιτικές περιοχές, ενώ σήμερα η πρόσβαση γίνεται μέσω λίστας αναμονής και με παρουσία ανθρώπινου επιτηρητή, σύμφωνα με το Bloomberg και το Yahoo Finance.
Για τα chips, ο Μασκ ξεκαθάρισε ότι η Tesla δεν προτίθεται να αντικαταστήσει τη Nvidia στην εκπαίδευση μοντέλων, καθώς αναπτύσσει τον δικό της επεξεργαστή AI5 για οχήματα και ρομπότ, ο οποίος θα κατασκευάζεται στις ΗΠΑ από τη Samsung στο Τέξας και την TSMC στην Αριζόνα.
«Στόχος μας είναι υπερπροσφορά AI5 chips, και όσα δεν πάνε σε αυτοκίνητα ή ρομπότ μπορούν να αξιοποιηθούν σε data centers» προσθέτοντας ότι ο σχεδιασμός απλοποιήθηκε επειδή η Tesla έχει έναν πελάτη, τον εαυτό της, σύμφωνα με το CNBC.
Στο προϊόντικό μέτωπο, η εταιρεία παρουσίασε φθηνότερες «Standard» εκδόσεις των Model 3 και Model Y με τιμές εκκίνησης 36.990 δολάρια και 39.990 δολάρια αντίστοιχα, μειώνοντας εξοπλισμό και αυτονομία για να αντισταθμίσει την απώλεια κινήτρων αγοράς.
Αναλυτές προειδοποίησαν ότι οι κινήσεις τιμών ενδέχεται να πιέσουν περαιτέρω τα περιθώρια, παρά την πιθανή ώθηση στον όγκο, όπως σημειώνει το Bloomberg και το Yahoo Finance.
Η δυναμική αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου οι παραδόσεις της Tesla εκτός ΗΠΑ αντιμετωπίζουν εντεινόμενο ανταγωνισμό στην Κίνα και αδυναμία στην Ευρώπη, με τη συνολική εικόνα του κλάδου να παραμένει μικτή, όπως τονίζει το Bloomberg.
Η αποτίμηση της Tesla παραμένει ιδιαίτερα υψηλή σε σχέση με τα θεμελιώδη, καθώς οι επενδυτές «βλέπουν» την εταιρεία περισσότερο ως οργανισμό τεχνητής νοημοσύνης και ρομποτικής παρά ως παραδοσιακό κατασκευαστή, την ώρα που τα αποτελέσματα τριμήνων δείχνουν πίεση στα κέρδη και επιβάρυνση από επενδύσεις σε υπολογιστική υποδομή και έρευνα, σύμφωνα με το Bloomberg και το Yahoo Finance.
Ο Μασκ, στο ίδιο call, επιτέθηκε σε δύο συμβουλευτικές εταιρείες μετόχων που αντιτίθενται στο προτεινόμενο πακέτο αμοιβών του, χαρακτηρίζοντάς τες «εταιρικούς τρομοκράτες», ενώ επανέλαβε ότι το όραμα για αυτονομία και ρομπότ μπορεί να στηρίξει τη μελλοντική αξία της εταιρείας, η οποία παραμένει υψηλή παρά τις προκλήσεις του βασικού αυτοκινητικού τομέα, όπως αναφέρει το Forbes και το Bloomberg.