ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Shutterstock

Κερδισμένοι οι Έλληνες εφοπλιστές από τον «πόλεμο» Σ. Αραβίας - Ρωσίας

Αύξηση 700% στα ναύλα των τάνκερ μετά την απόφαση της Σ. Αραβίας να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου και να ναυλώσει δεκάδες δεξαμενόπλοια, ενώ οι πετρελαϊκές εταιρείες τα χρησιμοποιούν ως αποθήκες.

Εκρηκτική άνοδο που αγγίζει ακόμα και το 700% έχουν σημειώσει κατά την διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι οι μεγάλοι «κερδισμένοι», μιας κι ελέγχουν πάνω από το 26% του παγκόσμιου στόλου. Όπως αναφέρουν ναυλομεσίτες, η ναύλωση ενός δεξαμενόπλοιου από την Μέση Ανατολή με προορισμό την Κίνα έφτασε να κοστίζει πλέον 243.347 δολάρια/ημερησίως, μια αύξηση της τάξεως του 700% σε σχέση με πριν από μόλις μία εβδομάδα.

Μάλιστα, ερμηνεύοντας κανείς και τις κινήσεις στις οποίες προχωρούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες το τελευταίο διάστημα, αντιλαμβάνεται ότι η γενικότερη αίσθηση είναι ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σε υψηλό επίπεδο τις επόμενες εβδομάδες.

Την Δευτέρα το βράδυ, η Capital Ship Management του κ. Β. Μαρινάκη, προχώρησε στην αποδέσμευση έξι δεξαμενόπλοιών της, τα οποία είχαν ναυλωθεί από την AISSOT (ναυλωτής από το Ιράκ), επικαλούμενη μη συμμόρφωση της τελευταίας με μια σειρά όρων του ναυλοσυμφώνου.

Μάλιστα, παρότι, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της ελληνικής εταιρείας, το πρώτο αίτημα για αποδέσμευση των πλοίων χρονολογείται από τον Δεκέμβριο του 2019, η AISSOT επέλεξε να διακόψει τις υφιστάμενες συμφωνίες χρονοναύλωσης μόλις στις 22 Φεβρουαρίου, όταν ακόμα η αγορά των δεξαμενόπλοιων δεχόταν σημαντικές πιέσεις, ως αποτέλεσμα της υποχώρησης της ζήτησης από την Κίνα. Η υπόθεση έχει πλέον παραπεμφθεί στη διαιτησία, καθώς η Capital διεκδικεί αποζημίωση.

Σε κάθε περίπτωση, όπως διαμηνύει πλέον η διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, η παρούσα συγκυρία είναι πλέον λίαν ευνοϊκή, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία δεν θα αξιοποιηθούν ξανά μέσω μακροχρόνιας ναύλωσης με κάποια εταιρεία, αλλά θα αξιοποιηθούν στην spot αγορά, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη από την άνοδο των ναύλων που παρουσιάζεται και η οποία θα διατηρηθεί ως τάση και τις επόμενες εβδομάδες.

Η θετική αυτή εξέλιξη οφείλεται στην αδυναμία συμφωνίας ανάμεσα στον ΟΠΕΚ και την Ρωσία για την μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, ώστε να στηριχθούν οι τιμές. Η Σαουδική Αραβία επέλεξε να αυξήσει την παραγωγή της και μάλιστα έσπευσε να ναυλώσει δεκάδες δεξαμενόπλοια για να μεταφέρει το αργό πετρέλαιο της στις παγκόσμιες αγορές, ξεκινώντας ουσιαστικά έναν πόλεμο τιμών ενάντια στη Ρωσία και τις εταιρείες σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.

Η Bahri, ο κρατικός ναυτιλιακός γίγαντας της Σ. Αραβίας ναύλωσε 24 δεξαμενόπλοια κλάσης VLCC (τα μεγαλύτερα του είδους) μόνο την προηγούμενη εβδομάδα. Ουσιαστικά δεν υπάρχουν πλέον διαθέσιμα VLCC για όλο τον Μάρτιο, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες/ναυλωτές να στρέφονται πλέον σε μικρότερες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, ενισχύοντας τους ναύλους και στην συγκεκριμένη αγορά.

Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες παραγωγής πετρελαίου σπεύδουν να ναυλώσουν δεξαμενόπλοια, προκειμένου να αποθηκεύσουν σε αυτά την πλεονάζουσα παραγωγή τους, όπως επίσης και ποσότητες που δεν επιθυμούν να διαθέσουν στην αγορά, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές έχουν υποχωρήσει ακόμα και κάτω από τα 30 δολάρια/βαρέλι. Πρόκειται για μια προσφιλή τακτική κάθε φορά που οι συνθήκες στην αγορά το επιτάσσουν.

Tα δεξαμενόπλοια αποτελούν μια γρήγορη λύση πλωτής αποθήκευσης, με τα μεγαλύτερα του είδους να μπορούν να αποθηκεύσουν ποσότητες που ξεπερνούν ακόμα και τους 300.000 τόνους, ή περίπου 2 εκατ. βαρέλια. Εφόσον οι τιμές παραμείνουν σε χαμηλό επίπεδο, ιδίως σε σύγκριση με τα περιθώρια κέρδους των πετρελαιοπαραγωγών εταιρειών, τα πλοία θα παραμένουν αγκυροβολημένα και οι εφοπλιστές θα έχουν σίγουρο κέρδος.

Όπως ανέφερε εντός της εβδομάδας σε σχετική της ανάλυση η Clarksons Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως, η χρήση του παγκόσμιου στόλου αγγίζει πλέον το 100%, ενώ, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, η ναυλαγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.