ΓΔ: 2031.81 -0.17% Τζίρος: 220.74 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Sutterstock

Τα προσεκτικά βήματα Βακάκη με επενδύσεις και επέκταση της Jumbo στον Καναδά

Η Jumbo επενδύει 60 εκατ. σε νέα κέντρα διανομής, ανοίγει δρόμο για franchise στον Καναδά και στοχεύει σε 8% άνοδο πωλήσεων το 2025 με στρατηγική σταθερότητας.

Μπορεί η Jumbo να συνεχίζει να «γράφει» ανάπτυξη και να διατηρεί υψηλές επιδόσεις, ο πρόεδρος του ομίλου κ. Απόστολος Βακάκης όμως κρατάει μικρό καλάθι και χαμηλό προφίλ. 

Ο επικεφαλής του ομίλου κατά τη διάρκεια του χθεσινού  conference call της διοίκησης του ομίλου Jumbo για τα οικονομικά αποτελέσματα του α’ εξαμήνου επισήμανε ότι η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς απαιτεί προσεκτικά βήματα και όχι επιθετική επέκταση. 

«Σε ταραχώδεις περιόδους όπως αυτές που διανύουμε, η αισιοδοξία μπορεί να είναι μια θανατηφόρα ασθένεια. Ενώ ο πεσιμισμός είναι μια πολύ πιο συνετή προσέγγιση», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Απ. Βακάκης, δίνοντας το στίγμα της στρατηγικής που θα ακολουθήσει η εταιρεία το επόμενο διάστημα.

Σχετικά με τα σχέδια του ομίλου, η μεγαλύτερη επένδυση που θα γίνει, ύψους 60 εκατ. ευρώ που θα ολοκληρωθεί τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια, αφορά δύο κέντρα διανομής. Ταυτόχρονα, ο όμιλος στοχεύει κατά μέσο όρο στο άνοιγμα δύο νέων υπερ-καταστημάτων ετησίως, προσαρμόζοντας τον ρυθμό ανάπτυξης στις συνθήκες κάθε αγοράς και ενισχύοντας τη στρατηγική του και με εξαγορές καταστημάτων που σήμερα λειτουργούν με μίσθωση.

«Η σταθερότητα είναι πιο σημαντική από την ταχύτητα», τόνισε ο κ. Βακάκης, υπογραμμίζοντας ότι προτεραιότητα είναι να χτιστούν υγιή θεμέλια για τα επόμενα χρόνια, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πιο αργούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Όσον αφορά τις προβλέψεις για το 2025, όπως τονίστηκε από τη Διοίκηση, ο προϋπολογισμός για το έτος βασίζεται σε σενάρια που προβλέπουν αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 8%, με την περίοδο των Χριστουγέννων να αναμένεται να διαδραματίσει, ως συνήθως, καθοριστικό ρόλο.

Από τη Ρουμανία στον Καναδά

Στο επίκεντρο του call βρέθηκε όπως ήταν αναμενόμενο η στρατηγική του ομίλου στη Ρουμανία, στην οποία η Jumbo συνεχίζει να αναπτύσσει το δίκτυό της, όπου πρόσφατα αυξήθηκε ο ΦΠΑ κατά δύο μονάδες κάτι που είχε αντίκτυπο στο μικτό περιθώριο κέρδους του ομίλου κατά 10%, όπως τόνισε ο κ. Βακάκης. 

Μάλιστα τα αρχικά σχέδια του ομίλου μιλούσαν για το άνοιγμα δύο έως τριών καταστημάτων τον χρόνο, κάτι που έχει αλλάξει και έχει γίνει ένα υπερκατάστημα τον χρόνο. Όπως σημείωσε: «Διανύουμε μια περίοδο στη Ρουμανία κατά την οποία είναι πιο λογικό, για παράδειγμα, να αγοράζουμε καταστήματα παρά να ανοίγουμε καταστήματα»

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπως επισήμανε ο κ. Βακάκης, η Fox Group έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της και ο όμιλος έχει διαπραγματευτεί τη σύμβαση ώστε να ανοίξουν καταστήματα με τη μέθοδο του franchise και στον Καναδά. Μάλιστα σύμφωνα με τα σχέδιά της Fox Group, θα είναι εφικτό στο τέλος του 2026. 

Εκρηκτική άνοδος στο franchising

Μέσω συνεργασιών franchise, ο Όμιλος έχει παρουσία με 41 καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO σε επτά χώρες: Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ. 

Η Jumbo με αυτό το μοντέλο συνεργασιών στο εξωτερικό επιβεβαιώνει ότι αποτελεί κλειδί για τη μελλοντική ανάπτυξη. Το franchising δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να μπαίνει σε νέες αγορές με μικρότερο ρίσκο και χαμηλότερο κεφαλαιακό κόστος. 

Άλλωστε όπως είπε ο κ. Απ. Βακάκης για το franchise: «Πρόκειται απλώς για μια επιχείρηση υψηλού επιπέδου που συμβάλλει στα γενικά έξοδά μας. Δεν έχει νόημα να προχωρήσουμε πέρα από αυτό, επειδή είναι μια δραστηριότητα που δεν ελέγχεται από εμάς. Ελέγχεται από τρίτους σε τρίτες χώρες, όπου έχουμε περιορισμένο έλεγχο.»

Παράλληλα ξεκαθάρισε ότι δεν θα καταβληθεί μέρισμα στους μετόχους για το β’ εξάμηνο του 2025, καθώς όπως σημείωσε «έχουμε δηλώσει ότι η στρατηγική μας είναι να καταβάλλουμε το ένα τρίτο των συνολικών κερδών μας σε μερίσματα τα επόμενα χρόνια, κατά μέσο όρο κάθε χρόνο. Αν οι συνθήκες είναι κακές, αγοράζουμε παλιά καταστήματα. Αν οι συνθήκες είναι καλές, μπορεί να καταβάλλουμε λίγο περισσότερα». 

Προσοχή στις διεθνείς φουρτούνες

Η διοίκηση δεν κρύβει την ανησυχία της για τις γεωπολιτικές εντάσεις, τις ανατιμήσεις και τις φορολογικές αλλαγές στις αγορές όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία. 

Ο κ. Απ. Βακάκης μίλησε ανοιχτά για την ανάγκη «προσεκτικής πλοήγησης» σε ένα περιβάλλον γεμάτο αβεβαιότητες, υπογραμμίζοντας ότι η Jumbo προτιμά να κρατήσει ισχυρό ταμειακό μαξιλάρι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε απρόβλεπτες εξελίξεις. 

«Θέλουμε να λειτουργούμε αυτή την εταιρεία σαν αεροπλάνο και όχι σαν πύραυλο. Και αυτό δεν θα αλλάξει όσο εγώ διευθύνω την εταιρεία», τόνισε και συμπλήρωσε: «Έχουμε εμπνευστεί από ιαπωνικές εταιρείες που επέζησαν και των δύο παγκοσμίων πολέμων πολύ, πολύ εύκολα και μελετώντας τις, ανακαλύψαμε ότι ήταν πλούσιες σε μετρητά».

Ο ανταγωνισμός με Temu και Shein

Όπως ήταν φυσικό ο πρόεδρος της Jumbo δεν ήταν δυνατόν να μην αναφερθεί στον ανταγωνισμό από τις κινεζικές εταιρείες όπως η Temu και η Shein και στον προβληματισμό που έχουν δημιουργήσει στους Έλληνες εμπόρους. 

Όπως όμως εξήγησε «μπορεί να υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός από την Κίνα σε ορισμένους τομείς της δραστηριότητάς μας, αλλά είμαι βέβαιος ότι αυτό έχει εντοπιστεί τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρώπη, και σύντομα θα ληφθούν μέτρα για να αντισταθμιστεί αυτό και να αναγκαστούν να ανταγωνίζονται σε ισότιμη βάση με τον ανταγωνισμό. Δεν μας ανησυχεί ο ανταγωνισμός που είναι δίκαιος και ευνοεί τον καταναλωτή. Μας ενοχλεί μόνο ο ανταγωνισμός που είναι αθέμιτος».

Όσον αφορά το κενό που υπάρχει στη νομοθεσία σε σχέση με το καθεστώς de minimis (οι αγορές μέχρι 150 ευρώ δεν φορολογούνται), ο κ. Βακάκης είπε ότι «εκμεταλλεύονται τα κενά της νομοθεσίας. Από την εμπειρία μου, όμως, αργά ή γρήγορα, αυτά τα κενά θα κλείσουν».
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συντηρητικές προβλέψεις Βακάκη για το 2025: Τι είπε για τα κέρδη της Jumbo

Ο Όμιλος Jumbo δεν δίνει guidance για το 2025. Πίεση από τα αυξημένα κόστη. «Θα ήμασταν ευχαριστημένοι αν κάναμε τα ίδια κέρδη με το 2024», τονίζει ο Απ. Βακάκης. Δεν θα γίνουν νέες κινήσεις επέκτασης στο εξωτερικό.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί επανεξετάζει η Jumbo την πολιτική για τη διανομή μερισμάτων

Προσεκτικά βήματα από τη διοίκηση της Jumbo εν μέσω εμπορικού πολέμου. Επενδύει σε ανάπτυξη, συγκρατεί τα μερίσματα και ενισχύει τα αποθέματα, δίνοντας έμφαση στη στρατηγική αξιοποίηση των κεφαλαίων.