Τον στόχο για επίτευξη 1,5 δισ. συγκρίσιμα EBITDA στα επόμενα πέντε με δέκα χρόνια μέσω ενός νέου στρατηγικού σχεδίου έθεσε πριν από λίγο ο Διευθύνων Σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY, Ανδρέας Σιάμισιης, κατά την Ετήσια Γενική Συνέλευση του Ομίλου.
Ο μεγάλος στόχος, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι η επίτευξη EBITDA άνω του 1,5 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία έως δεκαετία, με προοπτική ακόμη και για επίπεδα μεταξύ 2 και 2,5 δισ. ευρώ, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες της αγοράς.
Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, ο όμιλος επεξεργάζεται ήδη τη νέα στρατηγική του για την περίοδο μετά το 2030, η οποία θα βασίζεται σε δύο βασικούς πυλώνες, τους υδρογονάνθρακες και τον ηλεκτρισμό, με περαιτέρω ανάπτυξη στις ΑΠΕ και το φυσικό αέριο, αξιοποίηση συνεργειών και διεύρυνση της παρουσίας του ομίλου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Παράλληλα, θα εξεταστούν νέες δυνατότητες ανάπτυξης στα δίκτυα εμπορίας, στο trading και στις διεθνείς δραστηριότητες, με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή των Βαλκανίων.
«Ο αγωγός του VARDA μας άνοιξε μία νέα προοπτική που πρέπει να εκμεταλλευτούμε. Ελλάδα είναι η καλύτερη σε όλη την περιοχή και θα έπρεπε να είναι ηγέτιδα στα Βαλκάνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Επιτυχημένη χρονιά το 2025
Ο κ. Σιαμίσης χαρακτήρισε το 2025 ως μια ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά, επισημαίνοντας ότι πέρα από τα ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα καταγράφηκε βελτίωση σε όλες τις δραστηριότητες του ομίλου και υψηλές λειτουργικές επιδόσεις.
Όπως σημείωσε, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης, η εταιρεία πέτυχε καλύτερα αποτελέσματα από όσα είχε αρχικά προγραμματίσει, μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον έντονων ανατροπών και αβεβαιότητας.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ολοκλήρωση του προγράμματος μετασχηματισμού Vision 2025, το οποίο ολοκληρώθηκε έναν χρόνο νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, στο τέλος του 2024, με ποσοστό αποδοχής που άγγιξε το 99%.
Αναφερόμενος στις οικονομικές επιδόσεις, ο διευθύνων σύμβουλος σημείωσε ότι το 2025 αποτέλεσε την τέταρτη συνεχόμενη χρονιά με συγκρίσιμα EBITDA άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 503 εκατ. ευρώ.
Οι επενδύσεις ξεπέρασαν τα 700 εκατ. ευρώ, με έμφαση στην ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων, ενώ ο όμιλος βελτίωσε περαιτέρω το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και διασφάλισε την ομαλή τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς καυσίμων ακόμη και σε περιόδους έντονων διεθνών αναταράξεων.
Η διοίκηση πρότεινε τη διανομή τελικού μερίσματος 0,40 ευρώ ανά μετοχή προ φόρων. Το τελικό ποσό αναμένεται να διαμορφωθεί ελαφρώς υψηλότερα, στα 0,4044 ευρώ ανά μετοχή με βάση τα σημερινά δεδομένα, λόγω του ότι οι ίδιες μετοχές που δεν δικαιούνται μέρισμα.
Η ημερομηνία αποκοπής ορίστηκε για την 1η Ιουλίου, ενώ θυμίζουμε πως είχε δοθεί προμέρισμα 0,20 ευρώ τον Ιανουάριο.
Ο κ. Σιάμισιης επανέλαβε ότι η πολιτική της εταιρείας προβλέπει διανομή από 35% έως 50% των συγκρίσιμων καθαρών κερδών προς τους μετόχους.
Ο κ. Σιαμίσης υπογράμμισε επίσης τη διαχρονικά υψηλή ανταμοιβή των μετόχων, σημειώνοντας ότι για το 2025 τα μερίσματα υπερβαίνουν τα 180 εκατ. ευρώ, προσφέροντας μερισματική απόδοση άνω του 8%, ενώ συνολικά την περίοδο 2019-2025 οι διανομές αντιστοιχούν περίπου στο 60% της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας.
Προβληματισμός για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης
Ο επικεφαλής του ομίλου στάθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή βιομηχανία, υπογραμμίζοντας ότι η παραγωγική βάση της Ευρώπης αποδυναμώνεται σταδιακά, ενώ το παραγωγικό δυναμικό μεταφέρεται προς χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία.
Όπως ανέφερε, η πράσινη μετάβαση είναι αναγκαία, ωστόσο απαιτείται ισορροπία και μεγαλύτερη προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες μικρότερων οικονομιών όπως η ελληνική.
Παράλληλα, επισήμανε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να παρουσιάζει ασάφεια ως προς τη μελλοντική ενεργειακή της στρατηγική, γεγονός που δυσχεραίνει τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων με ορίζοντα 5 έως 10 ετών.
Οι γεωπολιτικές κρίσεις και οι υδρογονάνθρακες
Ο κ. Σιαμίσης αναφέρθηκε εκτενώς στις γεωπολιτικές εξελίξεις, από τον πόλεμο στην Ουκρανία έως τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή και το ζήτημα των Στενών του Ορμούζ, τονίζοντας ότι οι ενεργειακές αγορές καλούνται να διαχειριστούν πρωτοφανή μεταβλητότητα.
Παρά τη συνεχή συζήτηση γύρω από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σημείωσε ότι η παγκόσμια ζήτηση για υγρούς υδρογονάνθρακες παραμένει αυξημένη και εκτίμησε ότι το πετρέλαιο θα συνεχίσει να αποτελεί βασικό στοιχείο του ενεργειακού μείγματος για πολλές ακόμη δεκαετίες.
«Όποιος θεωρεί ότι οι υδρογονάνθρακες δεν έχουν μέλλον, θα ξεμείνει από ενέργεια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στη λειτουργία της εγχώριας αγοράς καυσίμων, τόνισε ότι οι τιμές των ελληνικών διυλιστηρίων δεν διαφοροποιούνται ουσιαστικά από τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές και αποδίδοντας τις αποκλίσεις σε παράγοντες όπως το αυξημένο κόστος μεταφοράς στα νησιά.
Στον τομέα των ερευνών υδρογονανθράκων, ο επικεφαλής του ομίλου στάθηκε στις συμφωνίες με τις ExxonMobil και Chevron, κάνοντας λόγο για την ισχυρότερη θέση στην οποία έχει βρεθεί ποτέ η εταιρεία στον συγκεκριμένο τομέα.
Αναφέρθηκε στη συμφωνία γεώτρησης στο Block 2 με την ExxonMobil, στη συνεργασία με τη Chevron σε νέες παραχωρήσεις, καθώς και στην απόφαση επιστροφής της παραχώρησης στη Δυτική Κρήτη, κρίνοντας ότι δεν πληρούσε πλέον τις επενδυτικές προϋποθέσεις.
«Αν βρεθεί κάτι, δεν θα το κρύψουμε. Έχουμε όμως ακόμη χρόνο μπροστά μας για τις έρευνες», ανέφερε.
Πλάνο για 1,5 GW ΑΠΕ
Στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ο κ. Σιαμίσης τόνισε ότι ο όμιλος ακολούθησε γρήγορη αλλά προσεκτική στρατηγική ανάπτυξης, αυξάνοντας την εγκατεστημένη ισχύ από 27 MW σε περίπου 600 MW μέσα σε λίγα χρόνια, με σαφές πλάνο για επίτευξη ισχύος 1,5 GW.
Παράλληλα, επισήμανε ότι η ελληνική αγορά αντιμετωπίζει πλέον ζητήματα κορεσμού και χρειάζεται σημαντικές επενδύσεις σε αποθήκευση ενέργειας, προσθέτοντας ότι το πρώτο έργο αποθήκευσης του ομίλου αναμένεται να ξεκινήσει εντός των επόμενων μηνών.