Μία ευχάριστη έκπληξη επεφύλαξε ο Ελληνας πρωθυπουργός στο Λονδίνο στο συνέδριο της Morgan Stanley «κλέβοντας» έτσι λίγο από την δόξα των τραπεζών.
Αποτελεί κοινό μυστικό ότι το λεγόμενο shoft landing της ελληνικής οικονομίας δηλαδή η υποχώρηση του ρυθμού ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια, μετά από μία τριετία «πρωταθλητισμού» μεταξύ των υπολοίπων κρατών της ευρωζώνης,αποτελεί «αγκάθι» σε όλες σχεδόν τις αναλύσεις.
Βέβαια η ίδια ανησυχία δεν υπάρχει μόνο για την ελληνική οικονομία, αλλά συναφώς και για το σύνολο της ευρωζώνης καθώς οι εισροές από το Ταμείο Ανάκαμψης ολοκληρώνονται την επόμενη χρονιά.
Να σας θυμίσουμε ότι το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που έχει καταθέσει η Ελληνική Κυβέρνηση προβλέπει ότι από το 2,4% που προβλέπεται να αυξηθεί το ΑΕΠ το 2026 ο ρυθμός θα υποχωρήσει στο 1,5% το 2028.
Όμως από το Λονδίνο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στους θεσμικούς επενδυτές, έκανε την έκπληξη, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο ο ρυθμός αυτός να αναθεωρηθεί προς τα πάνω.
Οπως μας μεταφέραν από την Βρετανική πρωτεύουσα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι οι επιδόσεις αυτές δεν ενσωματώνουν πρωτοβουλίες που προετοιμάζει να ανακοινώσει η Κυβέρνηση, με στόχο να ενδυναμώσει την αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας.
Μάλιστα ανάλογες πρωτοβουλίες, όπως είπε, είναι πιθανόν να εκδηλωθούν και σε Ευρωπαικό επίπεδο.
Ο ίδιος βέβαια δεν άνοιξε περισσότερο τα χαρτιά του για να αποκαλύψει ακριβώς τα μέτρα που βρίσκονται στο τραπέζι, οπότε η συνέχεια προβλέπεται (και δημοσιογραφικά) συναρπαστική.
Και η αρνητική έκπληξη στην Κρήτη
Αίσθηση προκάλεσε η ξαφνική είδηση της αναβολής των εγκαινίων της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, που είχαν προγραμματιστεί για τις 10 Δεκεμβρίου με κάθε επισημότητα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Με την αναβολή των εγκαινίων τα σενάρια για τις αιτίες άρχισαν να «δίνουν και να παίρνουν» ένα εξ αυτών υποστηρίζει ότι το project της διασύνδεσης έπεσε «θύμα του ΟΠΕΚΕΠΕ».
Με άλλα λόγια κρίθηκε επιβεβλημένο να μην παρευρεθεί ο πρωθυπουργός σε μία δημόσια εκδήλωση στην Μεγαλόνησσο καθώς το κλίμα τις τελευταίες ημέρες εξαιτίας των όσων έχουν ακουστεί για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, εντός και εκτός Βουλής, δεν είναι και τόσο «θερμό» για την Κυβέρνηση, για να το θέσουμε κομψά.
Έτσι λοιπόν «υπό τον φόβο» των Ιουδαίων (Κρητικών για να ακριβολογούμε) αποφασίστηκε να μετατεθεί για αργότερα η τελετή των εγκαινίων, προκειμένου να ηρεμήσουν τα πνεύματα και το κυριότερο να καταβληθούν οι επιδοτήσεις στους αγρότες,.
Όσον αφορά το ίδιο το έργο η διασύνδεση αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία, ενώ την ημέρα των εγκαινίων θα περνούσε στην εμπορική λειτουργία, σηματοδοτώντας την πλήρη ένταξη της Κρήτης στο διασυνδεδεμένο σύστημα.
Βέβαια επειδή ως λαός είμαστε ευφάνταστος κυκλοφόρησαν αρκετά σενάρια τα οποία και σας μεταφέρουμε, για να αιτιολογήσουν την αναβολή. Ενα από αυτά αναφέρει ότι η αναβολή κρίθηκε επιβεβλημένη καθώς η δοκιμαστική λειτουργία δεν πήγε όσο καλά αναμενόταν, οπότε ο ΑΔΜΗΕ με το προσωρινό αυτό «πάγωμα» επιχειρεί να κερδίσει χρόνο, ώστε να διορθώσει όλες τις εκκρεμότητες.
Ένα δεύτερο σενάριο, θέλει την κινεζική State Grid Europe, η οποία κατέχει 24% στον ΑΔΜΗΕ, να «στηλώνει τα πόδια» ως αντίδραση στο γενικότερο φιλοαμερικανικό κλίμα που επικρατεί το τελευταίο διάστημα, ειδικά μετά την ξεκάθαρη τοποθέτηση της νέας πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Κίμπερλι Γκιλφόιλ, η οποία παρότρυνε προ ημερών την Ελλάδα να πουλήσει το λιμάνι του Πειραιά (ανήκει κατά περίπου 67% στην κινεζική Cosco) για να αντισταθμίσει την κινεζική επιρροή.
Βέβαια, κάτι τέτοιο σε περίπτωση που ίσχυε μάλλον προσωρινό θα ήταν, αφού η State Grid κατέχει και ποσοστό 20% στην Ariadne Interconnection τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ η οποία έχει αναλάβει το έργο της διασύνδεσης.
Το τρίτο σενάριο τώρα αναφέρει πιθανά εμπόδια που μπορεί να έχει βάλει στην εξέλιξη του έργου το νησί της Αίγινας, καθώς από τις αρχές του καλοκαιριού οι κάτοικοι αντιδρούν στην προσαιγιάλωση του υποβρύχιου καλωδίου στην παραλία Πλακάκια, εκφράζοντας φόβους για αλλοίωση και μη αναστρέψιμες φθορές στο σημείο.
Τι μπλοκάρει την εξαγορά της Χρηματιστηριακής από τράπεζα
Προφανώς όλο και κάπου θα έχει πάρει το μάτι σας την είδηση για το ενδιαφέρον που έχει εκδηλώσει ανερχόμενη τράπεζα για την εξαγορά χρηματιστηριακής εταιρείας.
Απ΄ότι κατάφερα να μάθω διότι συνήθως όταν βρίσκονται σε εξέλιξη τέτοιου είδους "επιχειρηματικά προξενιά" τα στόματα είναι κλειστά, η υψηλή αποτίμηση της Τράπεζας αποτελεί το σημαντικότερο εμπόδιο για την εξαγορά της εν λόγω Χρηματιστηριακής.
Οπως μαθαίνω ο βασικός μέτοχος της Χρηματιστηριακής δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο μέρος της συμφωνίας που αφορά στην καταβολή του τιμήματος τοις μετρητοίς. Βέβαια όπως συμβαίνει και σε ανάλογες περιπτώσεις, ένα μέρος του τιμήματος καταβάλλεται σε είδος, δηλαδή σε μετοχές.
Εδώ αρχίζουν και τα δύσκολα διότι μπορεί ο ίδιος να πιστεύει στις προοπτικές που διαθέτει η εξαγοράζουσα τράπεζα και την ισχυρή δέσμευση που έχουν αναλάβει οι βασικοί της μέτοχοι, αλλώστε έχει και παιδιά που θα ήθελε να εξασφαλίσει, όμως με αποτίμηση 3,5 φορές την λογιστική της αξία... όπως και να το κάνουμε η μετοχή είναι λίγο τσιμπημένη.
Έγκριση του ΥΠΠΟ για το «CGS at The Ellinikon»
Το πράσινο φως στην οριστική μελέτη για την ανέγερση του τριώροφου κτηρίου που θα στεγάσει τη σχολική μονάδα «CGS at The Ellinikon» των εκπαιδευτηρίων Κωστέα-Γείτονα, δυναμικότητας 1.500-1.700 μαθητών, άναψε το υπουργείο Πολιτισμού. Το πρώτο σχολείο εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου θα είναι το πρώτο κομμάτι στο «εκπαιδευτικό» οικοσύστημα του The Ellinikon.
Μέχρι σήμερα, έχουν υπογραφεί συμφωνίες με χρήσεις εκπαίδευσης, όπως έχει ανακοινωθεί με τον όμιλο Προκοπίου, το ION Group και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Το CGS θα είναι το πρώτο IB σχολείο στην Ελλάδα με dual curriculum, προσανατολισμένο και στους ξένους ενοίκους του Ελληνικού, που έχουν ανεβάσει «ταχύτητες» στις αγορές κατοικιών.
Για αυτό και θα προσφέρει πέρα από το ελληνικό εθνικό πρόγραμμα σπουδών και διεθνές πρόγραμμα σπουδών, με τη σφραγίδα του μητρικού πλέον ομίλου Inspired Group, που διαθέτει ένα δίκτυο 115 σχολείων ανά τον κόσμο, με περισσότερους από 90.000 μαθητές. Το πρώτο κουδούνι στο CGS αναμένεται τον Σεπτέμβριο του 2028.
Κλείνει η…μαύρη τρύπα των ραντάρ
Ξεκίνησε ο διαγωνισμός των 53,6 εκατ. ευρώ για την απόκτηση νέων ραντάρ με δυνατότητα Mode-S στους ελληνικούς αερολιμένες. Μετά από απανωτές καμπάνες της Κομισιόν για τη μεγάλη καθυστέρηση που καταγράφει η χώρα μας στον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας, το υπουργείο Υποδομών τρέχει να καλύψει το χαμένο έδαφος, εφαρμόζοντας το Action Plan που έχει συμφωνηθεί με DG Move, EASA και Eurocontrol.
Ειδικά, δε, για την τεχνολογία Mode-S, η οποία είναι εδώ και χρόνια υποχρεωτική για όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, όχι μόνο είμαστε οι τελευταίοι στην Ευρώπη που δεν την έχουμε υιοθετήσει, αλλά ήδη την έχουν η Τουρκία και η Αίγυπτος.
Αφού ο πρώτος διαγωνισμός ναυάγησε λόγω δικαστικής διαμάχης των υποψηφίων, οι όροι της διακήρυξης για την προμήθεια οκτώ συστημάτων ραντάρ με δυνατότητα Mode-S επικαιροποιήθηκαν. Αν και με σχετική ανακοίνωση, μετά τις ευρωπαϊκές «σφαλιάρες», η ΥΠΑ είχε τοποθετήσει την επαναπροκήρυξη μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025, φτάσαμε τελικά στο τέλος του έτους, για να βγει εχθές στον αέρα ο νέος διαγωνισμός, με καταληκτική ημερομηνία την 30η/1/2026.
Τα νέα συστήματα προορίζονται για Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Αττάβυρο, Τερματικό Αεροδρομίου Ρόδου, Κέρκυρα, Λήμνο, Κάρπαθο και Ανδραβίδα. Το ραντάρ στην Ανδραβίδα προστέθηκε στον νέο στρατηγικό σχεδιασμό για να βελτιώσει την κάλυψη στην ευρύτερη τερματική περιοχή, βελτιώνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες στα περιφερειακά αεροδρόμια, κυρίως Ζάκυνθου και Κεφαλονιάς.
Οι ανακοινώσεις Δένδια και οι φρεγάτες που δεν είναι για το Αιγαίο
Συνεχίζει την πάγια τακτική του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας να κάνει τις ανακοινώσεις για πολύ σημαντικά ζητήματα όπως την αλλαγή του δόγματος των Ενόπλων Δυνάμεων, σε εκδηλώσεις, συνέδρια, κλπ. Αυτήν τη φορά, στο 3ο Συνέδριο Εργασίας της ΑΜΚΕ Κόμβος, αναφέρθηκε στο γεγονός ότι έχει αλλάξει πλήρως το δόγμα και το γεγονός ότι το Αιγαίο πλέον δεν θα προστατεύεται μόνον από τον Στόλο.
Αλλά όπως εξήγησε ο υπουργός θα προστατεύεται κυρίως από το πυραυλικό πυροβολικό που θα είναι διασκορπισμένο και μετακινούμενο στα εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες νησιά του Αρχιπέλαγους. Το Αιγαίο θα το κλείσουμε από την στεριά. Ο Στόλος θα είναι ελεύθερος να επιχειρεί, αλλά όχι δεσμευμένος μέσα στη στενή θάλασσα.
Μάλιστα όπως εξήγησε ο υπουργός, «το Αιγαίο δεν έχει καμία έννοια να το προστατεύει ο Στόλος, όπως γινόταν μέχρι τώρα» και συμπλήρωσε: «Οι καινούργιες φρεγάτες, τα καινούργια πλοία, είναι πάρα πολύ ακριβά εργαλεία για να μένουν περιορισμένα σε μια στενή θάλασσα όπως το Αιγαίο, εκτεθειμένα σε σύγχρονες απειλές.
Μπορείς να καταστρέψεις μια φρεγάτα του ενός δισεκατομμυρίου με ένα drone λίγων δεκάδων χιλιάδων ευρώ. Και επίσης να μην μπορούν μέσα σε αυτό το περιβάλλον να αναπτύξουν την πραγματική τους δυνατότητα που είναι ο φόρτος στρατηγικών όπλων που θα φέρουν μετά τις αλλαγές στις φρεγάτες».
Οπότε όπως θέλει να μας πει ο υπουργός αγοράσαμε τέσσερις φρεγάτες για να επιχειρούν εκτός Αιγαίου; Δηλαδή που ακριβώς; Μήπως υπάρχουν και άλλα σχέδια και θα ενημερωθούμε για αυτά σε επόμενη εκδήλωση;
Τράπεζες: Πολύ θετικό το κλίμα στο Λονδίνο
Στο Λονδίνο βρίσκονται και οι τέσσερις CEOs των συστημικών τραπεζών ( Φωκίων Καραβίας, Χρήστος Μεγάλου, Παύλος Μυλωνάς και Βασίλης Ψάλτης), δίνοντας το «παρών» στο ελληνικό επενδυτικό event που συνδιοργανώνουν η Morgan Stanley και η ΕΧΑΕ.
Χθες ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη ημέρα του συνεδρίου, όπου οι τέσσερις εκπρόσωποι του τραπεζικού κλάδου παρουσίασαν σε ειδικό πάνελ τον «παλμό» της ελληνικής οικονομίας και του τραπεζικού κλάδου, τη θετική πορεία τους και τις προοπτικές από το 2026 και εφεξής.
Στο event προσήλθαν σημαντικές προσωπικότητες από περίπου 100 επενδυτικά σχήματα, αρκετοί από τους οποίους κανόνισαν συναντήσεις με τις ελληνικές τράπεζες, ώστε να ενημερωθούν για τους στόχους και τα επόμενα βήματά τους, ενώ με τη σειρά τους τα τραπεζικά ιδρύματα επιδιώκουν να προσελκύσουν κεφάλαια από το εξωτερικό.
Σημειώνεται πως οι συστημικές τράπεζες εμφανίστηκαν ιδιαίτερα ανθεκτικές στο φίνις του εννεαμήνου, με τα καθαρά κέρδη να ανέρχονται στα 3,56 δισ. ευρώ. Παράλληλα, και οι τέσσερις «παίκτες» τρέχουν με υψηλούς ρυθμούς πιστωτικής επέκτασης, παρουσιάζοντας αθροιστικά νέα δάνεια 10,8 δισ. ευρώ, καθιστώντας απολύτως εφικτό τον στόχο για 13 δισ. έως το τέλος του έτους.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.