ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Ψηφιακά αρχεία εργασίας
Πρόγραμμα 6,8 εκατ. για ψηφιακή ενδυνάμωση ατόμων άνω των 65 ετών και ΑμεΑ. Φώτο: Shutterstock

Πως το «Μίτος» στοχεύει να μειώσει τον βραχνά της γραφειοκρατίας

Το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών αποτελεί το σημείο αναφοράς για όλες τις διαδικασίες του Δημοσίου όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν ότι τους απασχολεί.

Κατά τη μυθολογία ο μίτος (κουβάρι) της Αριάδνης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη θανάτωση του Μινώταυρου από τον Θησέα και στην έξοδό του από τον λαβύρινθο. Στις μέρες μας ένα διαδικτυακό «κουβάρι» καθοδηγεί τους πολίτες στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο προκειμένου να μην χαθούν μέσα στους «δαιδάλους» της γραφειοκρατίας.

Πρόκειται για το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών, με την εύλογη επωνυμία «Μίτος», ένα συνεργατικό σύστημα στο οποίο τα τελευταία χρόνια 1.200 στελέχη της ελληνικής δημόσιας διοίκησης έχουν ως βασικό αντικείμενο την τυποποίηση και καταγραφή όλων των διοικητικών διαδικασιών.

Σκοπός της παρέμβασης είναι η ανάπτυξη ενός μοναδικού σημείου αναφοράς για όλες τις διαδικασίες του Δημοσίου με κύριους στόχους την καταγραφή, αποτύπωση και μοντελοποίηση των υφιστάμενων διαδικασιών των δημοσίων υπηρεσιών, τη συνεχή επικαιροποίηση των διαδικασιών μετά από κάθε μεταβολή και τη δημιουργία μιας βάσης προκειμένου σε επόμενη φάση να διαπιστωθούν οι περιπτώσεις που είναι δυνατή η μείωση ή ακόμα και η κατάργηση δικαιολογητικών και διατυπώσεων.

Ο «Μίτος» τηρείται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα mitos.gov.gr, όπου οι ενδιαφερόμενοι -φυσικά και νομικά πρόσωπα- μπορούν να αναζητήσουν στάδια υλοποίησης διαδικασιών του Δημοσίου, τα σημεία εξυπηρέτησης (φυσικά ή/και διαδικτυακά), τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο εκτιμώμενος χρόνος διεκπεραίωσης, το κόστος των παραβόλων (όπου απαιτούνται), η ισχύουσα νομοθεσία κ.α.

Η υλοποίηση του μητρώου άρχισε το 2020 από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε πιλοτική λειτουργία τέθηκε τον Ιούλιο του 2021 και σε πλήρη παραγωγική λειτουργία (όταν το κοινό απέκτησε πρόσβαση) τον Ιούλιο του 2022 . Μέχρι σήμερα έχουν δημοσιευθεί 3.690 διαδικασίες από 33 φορείς (20 υπουργεία, 13 ανεξάρτητες αρχές), ενώ σε αρχικό ή τελικό στάδιο επεξεργασίας για δημοσίευση βρίσκονται άλλες 913.

Πρόσφατα το αρμόδιο από το 2023 υπουργείο Εσωτερικών, προχώρησε στη θέσπιση νέου πλαισίου λειτουργίας του «Μίτος», με τον οποίο όλοι οι φορείς μιας νομοθετικής ή κανονιστικής ρύθμισης, υποχρεούνται κατά την προώθησή της προς δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να ενημερώνουν για αλλαγές που πρέπει να επέλθουν στο σύστημα του μητρώου.

Με σχετική εγκύκλιο η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη ενημερώνει ότι από 1η Ιανουαρίου 2025, τίθεται σε εφαρμογή νέος μηχανισμός που θα ενημερώνει αυτόματα τους αρμόδιους υπαλλήλους για κάθε νομοθετική ρύθμιση ή κανονιστική πράξη με την οποία θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία ή τροποποιείται ή καταργείται υφιστάμενη διαδικασία. Οι τελευταίοι θα πρέπει να καταχωρούν τις αλλαγές στην πλατφόρμα το αργότερο 10 ημέρες από τη δημοσίευση στο ΦΕΚ.

Στην πρώτη σελίδα της πλατφόρμας παρουσιάζονται ομαδοποιημένες οι διοικητικές διαδικασίες σε τρεις κατηγορίες: με βάση γεγονότα της ζωής, τις ομάδες που αφορούν και βάσει είδους.

Στην πρώτη κατηγορία, η ομαδοποίηση των υπηρεσιών είναι ίδια με αυτήν του gov.gr (με το οποίο άλλωστε είναι διασυνδεδεμένο): «Γεωργία και κτηνοτροφία», «Δικαιοσύνη», «Εκπαίδευση», «Επιχειρηματική δραστηριότητα», «Εργασία και ασφάλιση», «Οικογένεια», «Περιουσία και φορολογία», «Πολίτης και καθημερινότητα», «Πολιτισμός, αθλητισμός και τουρισμός», «Στράτευση», και «Υγεία και πρόνοια».

Στη δεύτερη κατηγορία, οι διαδικασίες είναι ταξινομημένες ανάλογα με τους ενδιαφερόμενους: πολίτες, δημόσιους υπαλλήλους, δημόσιους φορείς, ελεύθερους επαγγελματίες, επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα - νομικές οντότητες.

Στην τρίτη κατηγορία, οι συναλλασσόμενοι μπορούν να αναζητήσουν την κάθε διαδικασία ανά είδος ως εξής: άδειες, ανανεώσεις, αποζημιώσεις, βεβαιώσεις, δηλώσεις, εγγραφές, έλεγχοι, εσωτερικές διαδικασίες δημοσίου, καταγγελίες, πιστοποιητικά και συντάξεις.

Στο «Μίτος» καταχωρούνται τόσο οι πάγιες όσο και οι έκτακτες (ad hoc) διοικητικές διαδικασίες (π.χ. αποζημίωση πλημμυροπαθών/πυροπαθών), καθώς και οι εποχικές διαδικασίες που παρουσιάζουν ετήσια ή άλλη επαναληψιμότητα (π.χ. επιδότηση ελαιολάδου, χορήγηση εποχικού επιδόματος, χορήγηση δελτίου κοινωνικού τουρισμού).

Στην πλατφόρμα υπάρχει η δυνατότητα εγγραφής (με τους κωδικούς taxisnet) ώστε να λαμβάνονται ειδοποιήσεις για μελλοντικές αλλαγές σε κάθε επιλεγμένη διαδικασία, αλλά και για ανατροφοδότηση αναφέροντας τυχόν σφάλμα στην καταγραφή μιας διαδικασίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης πορτρέτο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το στοίχημα του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης για μείωση της γραφειοκρατίας

Η μείωση της γραφειοκρατίας που θα έρθει με την κατάργηση δημοφιλών πιστοποιητικών θα οδηγήσει και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών που αποτελεί και τον μεγάλο στόχο του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σταύρος Καφούνης πορτρέτο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ψηφιακή γραφειοκρατία πλήττει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σ. Καφούνης σε επιστολή του προς τον υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης τονίζει ότι η ψηφιακή γραφειοκρατία κοστίζει ακριβά στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.
Δημήτρης Παπαστεργίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σύσκεψη για την ενσωμάτωση του Προσωπικού Αριθμού στις νέες ταυτότητες

Σύσκεψη του πρωθυπουργού με τους υπουργούς Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Προστασίας του Πολίτη για την ενσωμάτωση του Προσωπικού Αριθμού στις νέες ταυτότητες. Ποια θα είναι η διαδικασία για τους πολίτες.
Υπουργείο Οικονομικών κτίριο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπαράζ μεταρρυθμίσεων και αλλαγών φέρνουν τρία νέα νομοσχέδια

Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προωθεί μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση βασικών διαδικασιών σε τομείς της οικονομίας που εποπτεύονται από το Δημόσιο.
ποντίκι υπολογιστή χρήστης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ξεκινά αυτή την εβδομάδα η αξιολόγηση του Δημοσίου από τους πολίτες

Με στόχο την αναβάθμιση της συνεργασίας μεταξύ πολιτών και κράτους, η κυβέρνηση λανσάρει την πρώτη ηλεκτρονική πλατφόρμα, επιτρέποντας στους πολίτες να αξιολογήσουν τις δημόσιες υπηρεσίες.