Σημαντικά ευρήματα για τον εθισμό στο διαδίκτυο και τις συνήθειες υγείας των μαθητών της Κρήτης φέρνει στο φως πρόσφατη μελέτη που παρουσιάστηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2023-2024 από την Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία με τον Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής – Κλινική Κοινωνικής και Οικογενειακής Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, καλύπτοντας 40 γενικά λύκεια και λαμβάνοντας υπόψη τις απαντήσεις 1.727 μαθητών της Α' Λυκείου και 349 εκπαιδευτικών.
Κύριος στόχος της μελέτης αποτέλεσε η διερεύνηση των συμπεριφορών αλλά και των πεποιθήσεων που αναπτύσσουν οι έφηβοι σε σχέση με το διαδίκτυο, παράλληλα με την καταγραφή των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών γύρω από τη χρήση του.
Σύμφωνα με τον επιστημονικά υπεύθυνο, Μανώλη Συμβουλάκη, τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν πως ένα 21,5% των ερωτηθέντων αγνοεί τρόπους προστασίας από φαινόμενα υποκλοπής προσωπικών δεδομένων (phishing), ενώ το 70,2% παραδέχεται ότι χρησιμοποιεί το διαδίκτυο ως διέξοδο όταν αισθάνεται πλήξη.
Ακόμη, 33,6% των μαθητών δηλώνει πως συνδέεται στο διαδίκτυο λόγω μοναξιάς. Ανησυχητικό είναι ότι το 17,4% των αγοριών και το 25,4% των κοριτσιών εμφανίζει ενδείξεις εξάρτησης από μέτρια έως σοβαρή.
Σημαντικές είναι και οι απόψεις των εκπαιδευτικών, με το 82,5% να αναγνωρίζει ότι η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας ενδέχεται να συνδέεται με τον εθισμό στο διαδίκτυο, ενώ το 80,5% παρέχει συστάσεις σχετικά με τον ύπνο, τη διατροφή και την άσκηση. Ενδεικτικό είναι επίσης ότι το 74,5% έχει συζητήσει με μαθητές για τη λογική χρήση του διαδικτύου και το φαινόμενο του εθισμού.
Ο αναπληρωτής Περιφερειάρχης Κρήτης, Γιώργος Πιτσούλης, εξήρε τη στήριξη του περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρου Αρναουτάκη, ευχαριστώντας τα μέλη της ερευνητικής ομάδας και τον Μανώλη Συμβουλάκη.
Τόνισε ότι «η Περιφέρεια Κρήτης παραμένει σταθερά προσανατολισμένη στην υλοποίηση δράσεων που στηρίζουν τη ψυχική και σωματική υγεία των νέων», επισημαίνοντας πως η εν λόγω έρευνα αναδεικνύει κρίσιμα ζητήματα που σχετίζονται με τον ψηφιακό εθισμό κατά την εφηβική ηλικία και αποτελεί οδηγό για την ανάπτυξη πολιτικών πρόληψης.
Η μελέτη, παράλληλα, αναδεικνύει την ανάγκη υιοθέτησης προληπτικών παρεμβάσεων και πρακτικών που θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των νέων.
Μεταξύ αυτών προτείνεται η υλοποίηση πρωτοβουλιών ενημέρωσης εντός των σχολικών μονάδων για την υπεύθυνη χρήση του διαδικτύου, η ενίσχυση της συνεργασίας εκπαιδευτικών και επαγγελματιών υγείας για την αποτελεσματική διαχείριση των θετικών και αρνητικών διαστάσεων της ψηφιακής ζωής, ενώ τονίζεται η σημασία της φυσικής άσκησης και της ισορροπημένης διατροφής.
Κρίσιμη είναι η έμφαση που δίνεται στην ενθάρρυνση των νέων να συμμετέχουν σε δραστηριότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης, όπως ο αθλητισμός, η μουσική, η λογοτεχνία, ο κινηματογράφος και ο εθελοντισμός.
Παράλληλα, η Πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει για το φαινόμενο του διαδικτυακού εθισμού, ιδιαίτερα στους εφήβους, προσφέροντας εξειδικευμένη συμβουλευτική φροντίδα σε μαθητές, μαθήτριες και τις οικογένειές τους όταν παρατηρούνται περιστατικά υπερβολικής ή δυσλειτουργικής χρήσης του διαδικτύου.