Ο ΕΟΠΥΥ προειδοποιεί για τη συνέχιση των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης μέσω παραπλανητικών μηνυμάτων (phishing) που αποστέλλονται μέσω email, καλώντας τους πολίτες να εφαρμόζουν ιδιαίτερη προσοχή πριν απαντήσουν ή αλληλεπιδράσουν με ύποπτα μηνύματα.
Οι απάτες αυτές καθίστανται ολοένα και πιο διαδεδομένες, στοχεύοντας στην υποκλοπή τραπεζικών στοιχείων και άλλων ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων των ασφαλισμένων.
Τα συγκεκριμένα μηνύματα έχουν τη μορφή ειδοποιήσεων που εμφανίζονται να προέρχονται από τον Οργανισμό και υπόσχονται επιστροφή χρημάτων στους παραλήπτες. Ωστόσο, καθοδηγούν τους χρήστες σε κακόβουλες ιστοσελίδες με σκοπό την παράνομη απόσπαση στοιχείων ταυτοποίησης.
Χαρακτηριστικά παραπλανητικών e-mails
Οι πολίτες καλούνται να εντοπίζουν τα εξής σημάδια απάτης:
- Αποστολέας: Η διεύθυνση e-mail του αποστολέα δεν είναι ποτέ η επίσημη του ΕΟΠΥΥ (@eopyy.gov.gr). Συνηθισμένες πλαστές διευθύνσεις είναι π.χ. @client.com, @outlook.com, @gmail.com, @yahoo.com, @yahoo.gr κ.ά.
- Προσφώνηση: Συνήθως χρησιμοποιείται γενική προσφώνηση όπως «Αγαπητέ/ή Ασφαλισμένε/η», αντί για το πραγματικό ονοματεπώνυμο του παραλήπτη.
- Αίτημα για στοιχεία: Το μήνυμα ζητά επιβεβαίωση τραπεζικών ή προσωπικών δεδομένων μέσω συνδέσμου.
- Αίσθηση επείγοντος: Συχνά δημιουργείται το αίσθημα του επείγοντος ώστε ο αποδέκτης να προχωρήσει άμεσα σε ενέργεια χωρίς δεύτερη σκέψη.
Οδηγίες προς ασφαλισμένους για την προφύλαξη από ηλεκτρονικές απάτες
Σε περίπτωση που ένας ασφαλισμένος λάβει ύποπτο ηλεκτρονικό μήνυμα δήθεν από τον ΕΟΠΥΥ, συστήνεται να:
- Αποφύγει να πατήσει οποιονδήποτε σύνδεσμο που περιέχεται στο μήνυμα.
- Μην απαντήσει στον αποστολέα του μηνύματος.
- Μην παρέχει κανένα προσωπικό ή τραπεζικό στοιχείο, ακόμη και αν έχει ήδη αλληλεπιδράσει με το μήνυμα ή τον σύνδεσμο.
- Διαγράψει άμεσα το ύποπτο ή απατηλό μήνυμα.
- Εφόσον έχει ήδη εισάγει στοιχεία μέσω κακόβουλου συνδέσμου, να επικοινωνήσει άμεσα με την τράπεζα στην οποία διατηρεί λογαριασμό.
- Αλλάξει όλους τους κωδικούς πρόσβασης σε εφαρμογές όπως e-banking, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και κάθε άλλη σχετική υπηρεσία.
- Παρακολουθεί τακτικά τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών για τυχόν ύποπτες δραστηριότητες.
Η διατήρηση υψηλού επιπέδου προσοχής και ενημέρωσης συμβάλλει καθοριστικά στην αποτροπή περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης και στην προστασία των οικονομικών και προσωπικών στοιχείων κάθε πολίτη.