Με 2.888 κάμερες εντός αστικού ιστού, αλλά και σε λεωφορεία, και νέα εργαλεία real time καταγραφής παραβάσεων κι εντοπισμού υπότροπων παραβατών, χτίζεται η ψηφιακή «πανοπλία» του νέου ΚΟΚ. Στην καρδιά του συστήματος βρίσκεται η ενιαία πλατφόρμα ψηφιακής καταγραφής και διαχείρισης ελέγχων και προστίμων του αυστηροποιημένου ΚΟΚ, που θα πει «αντίο» στις χειρόγραφες κλήσεις, ενώ χάρη στις κάμερες θα πιάνει και «υποψήφιες» παραβάσεις.
Στον πυρήνα βρίσκονται οι λεγόμενοι οπτικοί αισθητήρες, οι κάμερες δηλαδή, που είτε είναι ήδη εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν στο μέλλον. Όπως ενημέρωσε, στο πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, θα εγκατασταθεί ένα δίκτυο 2.000 καμερών σε αστικά οδικά δίκτυα, συν 500 κάμερες σε λεωφορεία της ΟΣΥ, και ακόμα 388 από την Περιφέρεια Αττικής.
Ο μεγάλος διαγωνισμός για τις προμήθεια των 2.500 καμερών αναμένεται να βγει στον αέρα εντός του επόμενου διαστήματος, ενώ εντός του 2025 θα προχωρήσει και η αντίστοιχη διαδικασία από την Περιφέρεια Αττικής. Στόχος είναι οι κάμερες να τοποθετηθούν εντός του 2026. Στο σύστημα θα διασυνδεθούν και οι κάμερες ταχύτητας της Αττικής Οδού και του ΟΑΣΑ.
Κι ενώ το δεύτερο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας πρόκειται να βγει σε δημόσια διαβούλευση στα τέλη του Αυγούστου, ούτε τρεις μήνες δηλαδή από την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, οι διαγωνισμοί των έργων που θα συνθέσουν αυτό το ψηφιακό οικοσύστημα βγαίνουν στον αέρα σταδιακά. Ναυαρχίδα αποτελεί το ενιαίο εθνικό σύστημα ψηφιακής καταγραφής και διαχείρισης ελέγχων και προστίμων, με προϋπολογισμό 12,856 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης.
Ο διαγωνισμός προχωρά με τρεις συμμετοχές από την Κοινωνία της Πληροφορίας, προκειμένου το ενιαίο σύστημα να είναι έτοιμο σε ένα χρόνο από την ανάθεση της σύμβασης.
Πώς θα κόβουν πρόστιμα οι… κάμερες
Μέσω της νέας πλατφόρμας, θα ψηφιοποιηθούν όλες οι διαδικασίες που μέχρι σήμερα γίνονται «αναλογικά», όπως η έκδοση χειρόγραφου προστίμου, ενώ οι πολίτες θα ενημερώνονται άμεσα για τα βεβαιωθέντα πρόστιμα. Ακόμη, θα μπορούν να υποβάλλουν ένσταση ηλεκτρονικά ή και να ζητήσουν ακρόαση μέσω βιντεοκλήσης για να καταθέσουν τις αντιρρήσεις τους, αλλά και να πληρώσουν το πρόστιμο μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας συνδεδεμένης με την ΑΑΔΕ.
Θα είναι με λίγα λόγια, το κεντρικό σύστημα καταγραφής και διαχείρισης των ελέγχων και προστίμων που διενεργεί η τροχαία ανά την επικράτεια από τη βεβαίωσης ως την πληρωμή. Το σύστημα θα «επικοινωνεί» με τις κάμερες ελέγχου και αποτροπής τροχαίων παραβάσεων και θα επεξεργάζεται και αναλύει το δεδομένα τους, ώστε να χαρτογραφούνται και περιοχές υψηλής επικινδυνότητας για να αναληφθούν στοχευμένες δράσεις.
Όσον αφορά στο κόψιμο των προστίμων, αυτό θα γίνεται είτε από έναν αστυνομικό της τροχαίας στο πεδίο, έπειτα από σχετικό έλεγχο, με τη χρήση φορητού τερματικού, που θα φέρει και εκτυπωτή προστίμων είτε από τις κάμερες. Αυτές θα εντοπίζουν και θα καταγράφουν κυκλοφοριακές παραβάσεις σε ειδική ψηφιακή αποθήκη. Αυτές θα εξετάζονται από τον πιστοποιημένο διαχειριστή της αστυνομίας, και μέχρι να βεβαιωθούν, θεωρούνται «υποψήφιες» παραβάσεις.
Για κάθε πρόστιμο θα πρέπει να διατηρείται πλήρες ιστορικό ενεργειών ώστε να είναι εφικτή η ιχνηλασιμότητά του και να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η δυνατότητα επαναφοράς ή ελέγχου των δεδομένων.
Στο ραντάρ οι υπότροποι παραβάτες
Πριν λίγες ημέρες, η ΚτΠ απέστειλε στην εταιρεία, με την επωνυμία «ΕΥΡ.ΗΛΕΚ ΕΠΕ», πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την ανάπτυξη πιλοτικού πληροφοριακού συστήματος ελέγχου υποτρόπων του νέου ΚΟΚ. Πρόκειται για μια από τις καινοτομίες που εισήγαγαν οι πρόσφατες ρυθμίσεις, προβλέποντας πολλαπλάσιες ποινές για υπότροπους παραβάτες, δηλαδή αυτούς που επαναλαμβάνουν την ίδια παράβαση εντός πέντε ετών.
Χαρακτηριστική περίπτωση η χρήση του κινητού κατά την οδήγηση, για την οποία στην τρίτη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο ύψους 4.000 ευρώ και 8ετής αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης. Προκειμένου οι αστυνομικοί που διενεργούν τον έλεγχο να έχουν σε πραγματικό χρόνο εικόνα στη φορητή τους συσκευή, εάν κάποιος είναι υπότροπος, θα πρέπει να γίνεται real time διασταύρωση.
Το πιλοτικό σύστημα που θα αναπτυχθεί θα πρέπει να επεξεργάζεται δεδομένα από κάμερες κυκλοφορίας, να αναγνωρίζει οδηγούς που έχουν υποπέσει σε επαναλαμβανόμενες παραβάσεις και να ενεργοποιεί τις προβλεπόμενες αυστηρότερες κυρώσεις. Η εφαρμογή του θα ξεκινήσει πιλοτικά σε περιορισμένη γεωγραφική έκταση, με οκτώ κάμερες, τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων και δυνατότητα καταγραφής παραβάσεων ,όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή υπερβολική ταχύτητα.
Κάθε καταγραφή θα συνοδεύεται από αναλυτικά στοιχεία (τοποθεσία, ώρα, εικόνα) για άμεση έναρξη της διαδικασίας ελέγχου υποτροπής. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 74.400 ευρώ (με ΦΠΑ) και η διάρκειά του είναι τέσσερις μήνες.