ΓΔ: 1992.59 1.66% Τζίρος: 144.56 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:20:39
Σούπερ μάρκετ Αθήνας
Φωτο: Shutterstock

Πτωτική τάση στα ράφια, αλλά «φωτιά» σε φρέσκα και γλυκίσματα

Οριακή πτώση τιμών -0,24% τον Ιούλιο, με αυξήσεις σε φρέσκα και εισαγόμενα προϊόντα. Ηπιότερος ο πληθωρισμός στο ράφι λόγω ιδιωτικής ετικέτας και προσφορών.

Σημαντικές μεταβολές καταγράφονται στην εξέλιξη των τιμών προϊόντων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ για τον Ιούλιο του 2025, με βάση τα νεότερα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)

Σύμφωνα με τη μηνιαία έρευνα του οργανισμού, τον φετινό Ιούλιο οι τιμές σημείωσαν μια συγκρατημένη μείωση της τάξης του 0,24% σε σχέση με τον Ιούνιο, ενώ σε ετήσια βάση - από τον Ιούλιο 2024 έως τον Ιούλιο 2025 - παρατηρείται οριακή αύξηση 0,56%.

Πιο αναλυτικά, ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο +1,84% τον Ιούλιο 2025, σε ετήσια βάση, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με τον περασμένο Ιούνιο (+1,78%). Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν μια ήπια πληθωριστική τάση στην αγορά οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς το κυλιόμενο 12μηνο καταγράφει συνολική μεταβολή +0,56%.

Κατά το πρώτο επτάμηνο του 2025 καταγράφονται ήπιες πληθωριστικές πιέσεις της τάξης του 1,23%. Οι πιέσεις αυτές αποδίδονται κυρίως στις αυξήσεις των διεθνών τιμών πρώτων υλών όπως το κακάο, το κρέας και ο καφές, οι οποίες διαμορφώνουν το γενικότερο κλίμα στην εγχώρια αγορά.

Αξιοσημείωτη είναι η καταγραφή των μεταβολών στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων:

  • Μειώσεις τιμών σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2024:
    • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,85%
    • Τρόφιμα παντοπωλείου: -5,63%
    • Τροφές & είδη για κατοικίδια: -3,37%
    • Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,15%
    • Είδη μιας χρήσης, οικιακά είδη: -1,24%

Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στην ομαλοποίηση της αγοράς και στη μείωση των τιμών παραγωγού σε συγκεκριμένες κατηγορίες, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει το ελαιόλαδο.

  • Αυξήσεις τιμών κατά τον Ιούλιο 2025 σε σχέση με τον Ιούλιο 2024:
    • Φρέσκα κρέατα: +9,63%
    • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +9,39%
    • Είδη πρωινού & ροφήματα: +8,40%
    • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +5,29%
    • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +4,49%

Οι αυξήσεις στα φρέσκα κρέατα αποδίδονται κυρίως στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024, λόγω ζωικών ασθενειών στην επαρχία, και στα αυξημένα κόστη των διεθνών τιμών για εισαγόμενα προϊόντα, με το μοσχάρι να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη επίδραση, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του καταναλώνεται ως εισαγόμενο. Παράλληλα, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρεάζουν σημαντικά κατηγορίες όπως τα γλυκίσματα, το πρωινό και τα ροφήματα.

Η αύξηση τιμών σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά σχετίζεται κυρίως με τις καιρικές συνθήκες του τελευταίου διαστήματος. Οι χαμηλότερες θερμοκρασίες που καταγράφηκαν την άνοιξη του 2025, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, οδήγησαν σε καθυστερημένη παραγωγή, περιορίζοντας την προσφορά και προκαλώντας άνοδο των τιμών, σε αντιδιαστολή με το 2024, όπου οι υψηλές θερμοκρασίες οδήγησαν σε νωρίτερη παραγωγή και χαμηλότερες τιμές για την εποχή.

Η τάση συγκράτησης στις τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ καθορίζεται από πολλαπλούς παράγοντες:

  • Αποκλιμάκωση πληθωρισμού: Το τελευταίο 18μηνο, μεγάλες αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου διατηρούν σταθερές τιμές, γεγονός που αποδίδεται στους μεγάλους όγκους, τις οικονομίες κλίμακας, τις τεχνολογικές υποδομές και την ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Κυβερνητικές παρεμβάσεις: Η λειτουργία κάτω από αυστηρό πλαίσιο, σε συνδυασμό με τον νέο κώδικα δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες, συμβάλει στην πειθαρχία της αγοράς.
  • Προωθητικές ενέργειες: Αυξημένες προσφορές και εκπτώσεις, τόσο σε πλήθος όσο και σε ένταση.
  • Υψηλή ταχύτητα διακίνησης αποθεμάτων: Τα μεγάλα σημεία πώλησης προχωρούν ταχύτερα σε αντικατάσταση των αποθεμάτων τους, προσαρμόζοντας τις τιμές άμεσα.
  • Ανάπτυξη ιδιωτικής ετικέτας: Η αυξανόμενη διείσδυση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας προσφέρει περισσότερες επιλογές σε χαμηλότερες τιμές, ενισχύοντας τη συγκράτηση του μέσου όρου τιμών στις μεγάλες αλυσίδες.

Συνοψίζοντας, τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ επιβεβαιώνουν ότι η ελληνική αγορά σούπερ μάρκετ περνάει φάση ήπιων ανατιμήσεων, με ξεχωριστές μεταβολές σε επιμέρους κατηγορίες προϊόντων. Η γενικότερη συγκράτηση των αυξήσεων αποτελεί αποτέλεσμα συνδυασμένης επίδρασης παραγόντων της προσφοράς, της οργανωσιακής ευελιξίας του λιανεμπορίου και της συνεχιζόμενης επέκτασης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σούπερ μάρκετ Αθήνας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΛΚΑ: Στο 2,75% ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο

Μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες: τροφές και είδη για κατοικίδια (+11,2%), νερά και αναψυκτικά (+11,2%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+7,46%), μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+6,78%), ξηροί καρποί και σνακ (+6,67%).
metro-panteliadis-my-market
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επενδύσεις 95 εκατ. από τη METRO, επεκτείνει το δίκτυο καταστημάτων

Στο επίκεντρο της επενδυτικής στρατηγικής της METRO ΑΕΒΕ βρίσκονται οι υποδομές, η επέκταση του δικτύου και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο και νέα καταστήματα My market και My market Local.