Στη δημιουργία υπεραξίας για τις δημόσιες υποδομές που διαχειρίζεται το Υπερταμείο, καθώς και στην ανάγκη θεσμικών αλλαγών ώστε οι προσφυγές να μην καθυστερούν την υλοποίηση των δημόσιων έργων, αναφέρθηκε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών - ITC 2025 που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο.
Όπως δήλωσε ο κ. Σταμπουλίδης, «για εμάς δεν υπάρχει πλέον καμία πίεση να αποκρατικοποιήσουμε υποδομές απλώς για να εξαργυρώσουμε την αξία τους. Αντιθέτως, επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε υπεραξία μέσα από την αναβάθμιση του μάνατζμεντ τους αλλά και μέσω της αναβάθμισης των ίδιων των υποδομών, ώστε να επανέλθουν στην αγορά με άλλη αφετηρία και νέα δυναμική».
Ως ενδεικτικό παράδειγμα, ανέφερε τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Βόλου, όπου, όπως σημείωσε, η στρατηγική έχει προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. «Δεν πρόκειται για περιουσιακά στοιχεία που ωριμάζουμε με τις παλιές, συνήθεις διαδικασίες αποκρατικοποίησης. Εφαρμόζουμε ένα νέο μοντέλο, όπου ο ίδιος ο λιμένας θα λειτουργεί ταυτόχρονα ως μοχλός ανάπτυξης και ως εθνική πύλη εισόδου για την Ευρώπη», εξήγησε.
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Βόλου, τόνισε ότι με την ολοκλήρωση του business plan, το οποίο βρίσκεται σε φάση ωρίμανσης, θα ενταχθεί στο εθνικό δίκτυο υποδομών. Η ένταξη αυτή, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, θα συμβάλει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλέγματος υπηρεσιών logistics.
Αναφερόμενος στη χρηματοδότηση των έργων υποδομών, ο κ. Σταμπουλίδης εξήρε τη δομή του Ταμείου Ανάκαμψης, επισημαίνοντας ότι «αφήνει πίσω τις αγκυλώσεις της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας». Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη το ΕΣΠΑ να προσαρμοστεί στα πρότυπα του Ταμείου Ανάκαμψης, ώστε η Ευρώπη να γίνει πιο ανταγωνιστική και να αποφευχθούν φαινόμενα καθυστερήσεων, γραφειοκρατίας και απώλειας κονδυλίων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Μονάδα Στρατηγικών Συμβάσεων (PPF) του Υπερταμείου ολοκλήρωσε αναθέσεις ύψους 3 δισ. ευρώ μέσα σε μόλις δυόμισι χρόνια, αξιοποιώντας το RRF.
Ο κ. Σταμπουλίδης κάλεσε την πολιτεία να επισπεύσει την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τις Πρότυπες Προτάσεις. Με την εμφάνιση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το Modernization Fund και το Social Climate Fund, είναι σημαντικό να υπάρχουν έτοιμες, ώριμες προτάσεις έργων προς χρηματοδότηση.
Αναφερόμενος στα έργα ΣΔΙΤ, ο κ. Σταμπουλίδης έκανε λόγο για σχέσεις που συχνά παραμένουν σε στάδιο προετοιμασίας, χωρίς να οδηγούν στην ουσιαστική υλοποίηση.
Χαρακτηριστικά, τα παρομοίασε με «δύο ανθρώπους που δεν θέλουν πραγματικά να παντρευτούν, αλλά κάνουν έναν αρραβώνα για να πουν ότι ίσως παντρευτούν στο μέλλον», τονίζοντας ότι οι μεγάλες καθυστερήσεις από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση οδηγούν συχνά τα έργα σε μετασχηματισμό με διαφορετικό κόστος και, αρκετές φορές, χωρίς πλέον να είναι απαραίτητα.
Στα διαχρονικά προβλήματα που επιβραδύνουν την υλοποίηση των έργων, ο κ. Σταμπουλίδης επισήμανε ότι δεν είναι λογικό να απαιτούνται επτά μήνες για την καθαρογραφή του εγκεκριμένου Προεδρικού Διατάγματος ενός ΕΣΧΑΔΑ.
Όπως ανέφερε, «η χώρα έχει σήμερα ένα μομέντουμ που δεν πρέπει να χαθεί. Δεν γίνεται κάποιος που διαθέτει 15.000 ευρώ να μπλοκάρει έναν διαγωνισμό εκατομμυρίων. Ο νόμος για τις προσφυγές στα δημόσια έργα πρέπει να αλλάξει», επιμένοντας στην ανάγκη άμεσων μεταρρυθμίσεων.