ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
dry_cargo
Πηγή: Shutterstock

Συνθήκες κατάρρευσης σε προνομιακή αγορά των Ελλήνων εφοπλιστών

Στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών οδηγούνται οι ναύλοι του ξηρού φορτίου, εκτιμά η BIMCO, λόγω της μεγάλης μείωσης της ζήτησης και της υπερπροσφοράς πλοίων.

Αντιμέτωπη με την «τέλεια καταιγίδα» είναι η ναυλαγορά ξηρού φορτίου, η οποία κυριαρχείται από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, με μερίδιο άνω του 25% του παγκόσμιου στόλου. Σύμφωνα με τη μηνιαία ανάλυση της BIMCO, του μεγαλύτερου φορέα ναυτιλιακών εταιρειών, η οποία δημοσιεύτηκε χθες, ακόμα και αν η Κίνα, που είναι ο σημαντικότερος παράγοντας κινητοποίησης της ζήτησης ξηρού χύδην φορτίου, κατορθώσει να ανακάμψει, ουδείς μπορεί να εκτιμήσει τον πλήρη αντίκτυπο του σοκ που θα έχει προκληθεί στη ζήτηση.

Σύμφωνα με τον Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτή της BIMCO, οι μελλοντικές προοπτικές φαντάζουν δυσχερείς, καθώς εκτός από το σοκ στην ζήτηση, ο τομέας καλείται να αντιπαρέλθει και την υπερπροσφορά πλοίων. Ο συνδυασμός μειωμένης ζήτησης και υπερπροσφοράς, αναμένεται να οδηγήσει τους ναύλους στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών, καθώς ακόμα και η επιστροφή της Κίνας στο παγκόσμιο εμπόριο δεν θα είναι αρκετή για να στηρίξει την αγορά.

Όπως αναφέρει ο κ. Σαντ στην τελευταία του ανάλυση, «κάποια από τα μέτρα του πακέτου στήριξης στην Κίνα, που είτε έχουν ανακοινωθεί, είτε πρόκειται σύντομα να ανακοινωθούν, εστιάζουν σε έργα υποδομής κι επενδύσεις σε οικιστικά συγκροτήματα, που αναμένεται να ενισχύσουν την ζήτηση για πρώτες ύλες, τις οποίες, κατά κανόνα εισάγει η Κίνα χρησιμοποιώντας πλοία. Ωστόσο, άλλοι ακόμα πιο σημαντικοί κλάδοι που τροφοδοτούν την ζήτηση ξηρού χύδην φορτίου, όπως ο χάλυβας και το αλουμίνιο που χρησιμοποιούνται από την αυτοκινητοβιομηχανία, έχουν ουσιαστικά καταρρεύσει».

Κατά το πρώτο τρίμηνο, οι πωλήσεις Κινεζικών οχημάτων υποχώρησαν κατά 41%. Οι οι πωλήσεις προς τη Μεγ. Βρετανία, μία από τις μεγαλύτερες αγορές, μειώθηκαν κατά 97% τον Απρίλιο, η μεγαλύτερη πτώση από το 1946. Αν και κάποιες πωλήσεις θα ανακάμψουν άμεσα, μόλις επαναλειτουργήσουν τα καταστήματα και οι εκθέσεις, η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών θα περιορίσει το εύρος της ανάκαμψης κι επομένως και την ζήτηση χάλυβα, άρα και σιδηρομεταλλεύματος, το οποίο αποτελεί το σημαντικότερο προϊόν που μεταφέρουν τα φορτηγά πλοία χύδην φορτίου.

Μάλιστα, η BIMCO αναμένει μείωση της ζήτησης για όλες τις πρώτες ύλες που μεταφέρονται μέσω φορτηγών πλοίων, δηλαδή και για τα σιτηρά και τον άνθρακα, μεταξύ άλλων. Οι εκτιμήσεις αυτές επιβεβαιώνονται και από άλλους οργανισμούς. Για παράδειγμα, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (IEA), αναμένει πτώση της ζήτησης άνθρακα κατά 8% το 2020, ως αποτέλεσμα της υποχώρησης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας και της μειωμένης βιομηχανικής παραγωγής.

Η υπερπροσφορά επιδεινώνει το πρόβλημα

Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η χρόνια υπερπροσφορά τονάζ, ένα από τα πάγια προβλήματα του τομέα των φορτηγών πλοίων τα τελευταία χρόνια, καθώς οι νέες ναυπηγήσεις και η μειωμένη δραστηριότητα διάλυσης πλοίων έχουν επιδεινώσει το πρόβλημα. Από τις αρχές του έτους, ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων έχει αυξηθεί κατά 1,6% σε 891,5 εκατ. dwt (στοιχεία μέχρι και 19 Μαΐου).

Η BIMCO προβλέπει αύξηση του στόλου κατά 3% το 2020, αναμένοντας επιπλέον 39,3 εκατ. τόνους μεταφορικής ικανότητας να προστεθούν στον παγκόσμιο στόλο μέχρι το τέλος του έτους. Μάλιστα, η εκτίμηση έχει λάβει υπόψη και τις καθυστερημένες παραλαβές νεότευκτων πλοίων, λόγω των προβλημάτων που προκλήθηκαν λόγω της πανδημίας. Ανάλογες διακοπές λειτουργίας σημειώθηκαν όμως και στα διαλυτήρια των πλοίων στην Νοτιοανατολική Ασία, με αποτέλεσμα τον Απρίλιο, να πουληθεί προς διάλυση μόλις ένα φορτηγό πλοίο ηλικίας 28 ετών.

Η σταδιακή χαλάρωση των μέτρων επέτρεψε τη διάλυση επιπλέον τριών πλοίων τον Μάιο, αυξάνοντας τον συνολικό φετινό απολογισμό (Ιανουάριος-Μάιος) σε 5,4 εκατ. τόνους dwt. Μέχρι το τέλος του έτους, η BIMCO προβλέπει διαλύσεις πλοίων 14 εκατ. τόνων dwt, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για διαλύσεις 12 εκατ. τόνων dwt.

Ενδεικτικό των προβλημάτων του κλάδου είναι ότι, ακόμα και πριν την πανδημία, η BIMCO προέβλεπε ότι το 2020 θα αποτελούσε ένα δύσκολο έτος για την αγορά ξηρού φορτίου, με μείωση των ναύλων σε σχέση με το 2019. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία τύπου Capesize, μεταφορικής ικανότητας άνω των 180.000 τόνων, έφτασαν στο σημείο να υποχωρήσουν ακόμα και κάτω από 2.000 δολάρια/ημέρα σε μόλις 1.992, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2016.

Εν τω μεταξύ, το ελάχιστο όριο για να μην εγγράφονται ζημίες, δηλαδή να καλύπτονται έστω τα λειτουργικά έξοδα του κάθε πλοίου, υπολογίζεται σε 15.300 δολάρια κατά μέσο όρο! Με λίγα λόγια, οι πλοιοκτήτες που διαθέτουν μεγάλη έκθεση σε φορτηγά πλοία, ιδίως στην μεγαλύτερη κλάση των Capesize, θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για σοβαρές ζημίες κατά την διάρκεια του 2020. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στέφανος Γκίκας Κέρκυρα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκίκας στον ΟΟΣΑ: Το όραμα της Ελλάδας για στρατηγική νησιωτικής πολιτικής

Ο Στ. Γκίκας παρουσίασε στη Σύνοδο του ΟΟΣΑ τη νέα ελληνική στρατηγική νησιωτικής πολιτικής, με έμφαση στη συνδεσιμότητα, την ανθεκτικότητα και τις ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις για τα νησιά.
Βασίλης Κικίλιας στη Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κικίλιας: Νέα εποπτική μονάδα ενισχύει την ασφάλεια σε λιμάνια και πλοία

Ο Βασίλης Κικίλιας παρουσίασε στη Βουλή τη νέα Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων, τονίζοντας ότι θα ενισχύσει τους ελέγχους, την ασφάλεια των ταξιδιωτών και τη λειτουργία της ακτοπλοΐας.
Ρυμουλκό στο λιμάνι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παρεμβάσεις του Λιμενικού: Έρευνες, συλλήψεις και διακομιδές σε όλη τη χώρα

Το Λιμενικό πραγματοποιεί εκτεταμένες επιχειρήσεις: έρευνες για αγνοούμενο αλιέα στην Επίδαυρο, συλλήψεις σε Κάλυμνο και Πάτρα, περιστατικά υγείας σε Καβάλα και επείγουσα διακομιδή από Αίγινα.
δεξαμενόπλοιο Αφραμαξ στη Μαύρη Θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τούρκος ΥΠΕΞ: Οι επιθέσεις στη Μαύρη Θάλασσα απειλούν ασφάλεια και εμπόριο

Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Χακάν Φιντάν χαρακτήρισε «πολύ τρομακτικές» τις πρόσφατες επιθέσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια στη Μαύρη Θάλασσα και τόνισε ότι η Τουρκία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία εξετάζουν μέτρα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Πλοίο φλέγεται στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Υεμένη: Ελεύθεροι οι ναυτικοί του Eternity C μετά τη βύθιση από Χούθι

Οι Χούθι απελευθέρωσαν το πλήρωμα του πλοίου Eternity C, που είχαν αιχμαλωτίσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτικοί, μεταξύ τους εννέα Φιλιππινέζοι, μεταφέρθηκαν αεροπορικώς από τη Σαναά στη Μουσκάτ χάρη στη μεσολάβηση του Ομάν.