ΓΔ: 2107.3 0.12% Τζίρος: 125.47 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:20:41
Λογότυπο ΣΥΡΙΖΑ τραπέζι
Φώτο: ΣΥΡΙΖΑ

ΣΥΡΙΖΑ: Ερωτήματα για αλλαγές στους διαγωνισμούς ΚΤΕΛ και πιθανές σκοπιμότητες

Δώδεκα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλουν αιφνίδιες αλλαγές στο πλαίσιο διαγωνισμών των ΚΤΕΛ, θέτοντας ζητήματα διαφάνειας και κινδύνους για τον κοινωνικό χαρακτήρα των μεταφορών.

Ερωτήματα για τη διαφάνεια και το μέλλον του μεταφορικού έργου των ΚΤΕΛ εγείρει ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω παρέμβασης 12 βουλευτών του με πρωτοβουλία του Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου.

 Σύμφωνα με την κοινοβουλευτική ερώτηση που κατέθεσαν προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, η κυβέρνηση προχωρά σε σημαντικές αλλαγές χωρίς θεσμική διαβούλευση και ενημέρωση, θέτοντας, όπως υποστηρίζουν, σε κίνδυνο τον κοινωνικό χαρακτήρα των δημόσιων μεταφορών.

Ειδικότερα, οι βουλευτές επισημαίνουν ότι ο νόμος 4974/2022 προβλέπει πως οι διαγωνισμοί για το υπεραστικό και αστικό μεταφορικό έργο πρέπει να προκηρύσσονται «σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα ή γεωγραφική περιοχή» και να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2025. 

Ωστόσο, τονίζουν πως πρόσφατα παρατάθηκε η σχετική προθεσμία και, χωρίς νομοθετική πρόβλεψη ή δημόσια διαβούλευση, το υπουργείο φέρεται να αλλάζει το μοντέλο, προωθώντας διαγωνισμούς σε επίπεδο Περιφέρειας αντί για Περιφερειακή Ενότητα.

Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Μεϊκόπουλο, αυτή η επιλογή ευνοεί τη συγκέντρωση του έργου σε μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα, καθώς οι απαιτήσεις σε στόλο και κεφάλαια είναι σημαντικά αυξημένες. 

Αυτό, όπως υπογραμμίζει, οδηγεί το παραδοσιακό μοντέλο των ΚΤΕΛ, που στηρίζεται σε τοπικούς μετόχους και καλύπτει ακόμη και τις πιο απομακρυσμένες περιοχές, σε περιθωριοποίηση.

Επιπλέον, αναφέρονται ανησυχίες σχετικά με δημοσίευμα τοπικού τύπου της Ηπείρου, σύμφωνα με το οποίο εταιρεία κυπριακών-ισπανικών συμφερόντων έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μεταφορικό έργο των Ιωαννίνων, με τον ανιψιό του Πρωθυπουργού να εμφανίζεται ως εκπρόσωπός της.

 Ο βουλευτής σημειώνει πως η χρονική σύμπτωση της αλλαγής του πλαισίου με την εμφάνιση συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων προκαλεί εύλογα ερωτήματα για τη σκοπιμότητα των θεσμικών αλλαγών.

Παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει τον προβληματισμό ότι η μεταφορά του έργου σε μεγάλους ιδιώτες θα αφήσει ακάλυπτες τις μη εμπορικές, ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές, καθώς τα δρομολόγια αυτά δεν θεωρούνται κερδοφόρα. Όπως υπογραμμίζεται, οι δημόσιες μεταφορές αποτελούν κοινωνικό αγαθό και όχι πεδίο κερδοσκοπίας.

Τα ερωτήματα προς τον υπουργό

Οι βουλευτές ζητούν απαντήσεις από τον αρμόδιο υπουργό στα εξής σημεία:

1. Αν αληθεύουν οι πληροφορίες για αιφνίδια αλλαγή του τρόπου διενέργειας των διαγωνισμών από Περιφερειακή Ενότητα σε Περιφέρεια.

2. Σε ποιο θεσμικό πλαίσιο βασίζεται η κυβερνητική επιλογή για διαγωνισμούς ανά Περιφέρεια, δεδομένης της ρητής πρόβλεψης του ν. 4974/2022.

3. Αν ισχύει ότι εταιρεία κυπριακών-ισπανικών συμφερόντων έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μεταφορικό έργο των Ιωαννίνων, και αν ο ανιψιός του Πρωθυπουργού εμφανίζεται ως εκπρόσωπος της εταιρείας.

4. Πώς προτίθεται η κυβέρνηση να διασφαλίσει τον κοινωνικό χαρακτήρα των μεταφορών, την καθολική κάλυψη και την ισότιμη πρόσβαση των πολιτών, δεδομένης της αλλαγής του μοντέλου υπέρ μεγάλων ιδιωτικών ομίλων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολομέλεια Βουλής άδεια
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Στη Βουλή οι συμβάσεις της Εγνατίας Οδού, της Αττικής Οδού και του Νέου Αερολιμένα Ηρακλείου

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπ. Υποδομών & Μεταφορών για την κύρωση και τροποποίηση συμβάσεων της Εγνατίας Οδού, Αττικής Οδού και του Νέου Αεροδρομίου Ηρακλείου.
Κωνσταντίνος Κυρανάκης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυρανάκης: Με ενεργή τηλεδιοίκηση δεν μπορεί τρένο να βρεθεί σε λάθος γραμμή

Απαντώντας σε ερώτηση της Ε. Λιακούλη, ο Κ. Κυρανάκης τόνισε ότι η τηλεδιοίκηση αποκλείει είσοδο τρένου σε λάθος γραμμή, ενώ η αναστάτωση οφείλεται σε ελλιπή ενημέρωση της Hellenic Train προς τους επιβάτες.
Νάσος Ηλιόπουλος πορτρέτο
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ηλιόπουλος: Δεν γνώριζε ή έλεγε ψέματα ο Καραμανλής 10 ημέρες πριν τα Τέμπη;

«Αυτοί οι οποίοι πρέπει να εμφανιστούν στην επιτροπή της Βουλής για να δώσουν απαντήσεις είναι ο κ. Καραμανλής και η υπόλοιπη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών που είναι ακόμα στη θέση της», ανέφερε.