Σε ειδική εκδήλωση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπεγράφη η απόφαση υπαγωγής Νησιωτικών Δήμων στο πρόγραμμα «Παρεμβάσεις παροχής πόσιμου νερού και διαχείρισης υδάτων», το οποίο εντάσσεται στον άξονα «Παροχή πόσιμου νερού και διαχείριση υδάτων» του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του ΥΠΕΝ.
Το πρόγραμμα προβλέπει τη χρηματοδότηση δέκα έργων σε εννέα Νησιωτικούς Δήμους, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 15 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι η ενίσχυση των υποδομών ύδρευσης και η αποτελεσματική αντιμετώπιση της λειψυδρίας στα νησιά.
Τα νέα έργα αποτελούν προϊόν στενής συνεργασίας της γενικής γραμματείας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων με τη γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Η κοινή αυτή προσπάθεια στοχεύει στη δραστική αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας σε περιοχές με αυξημένες ανάγκες υδροδότησης.
Οι παρεμβάσεις αφορούν τη Νάξο, την Αμοργό, την Αστυπάλαια, τη Ρόδο, τη Λέρο, τη Σκόπελο, τη Ζάκυνθο, την Αλόννησο και την Κρήτη (Βιάννο). Πρόκειται για νησιά όπου η επάρκεια νερού αποτελεί σημαντική πρόκληση, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες.
Ανάλογες δράσεις είχαν ανακοινωθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον Δεκέμβριο του 2025, για 16 ακόμη νησιά, συνολικού ύψους 16 εκατ. ευρώ, αρκετές από τις οποίες βρίσκονται ήδη σε στάδιο υλοποίησης.
Ενίσχυση της νησιωτικής πολιτικής
Από τον προϋπολογισμό της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, την τελευταία διετία έχουν δρομολογηθεί έργα ύψους 18 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας. Παράλληλα, έχουν εκδοθεί προσωρινές αδειοδοτήσεις για πάνω από 38 νέες μονάδες αφαλάτωσης σε 28 νησιά, ενισχύοντας την αυτάρκεια σε πόσιμο νερό.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, δήλωσε ότι «Η συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιώτικης Πολιτικής και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στον τομέα διαχείρισης υδάτων, έχει ήδη εξελιχθεί μέσα από την ανταλλαγή δεδομένων και τεκμηρίωσης της υφιστάμενης κατάστασης υδροδοτικών αναγκών ανά νησί, στη βάση της ετήσιας έρευνας ισοζυγίου και αξιολόγησης αναγκών που διενεργείται από τη γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιώτικης Πολιτικής εδώ 2-3 χρόνια συστηματικά».
Ο κ. Γκίκας πρόσθεσε ότι «Η πολύ καλή θεσμική συνεργασία της γενικής γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής με την γενική γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, υπό τις κατευθύνσεις των υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρου Παπασταύρου, αποδίδει καρπούς, με στοχευμένα έργα που θα αντιμετωπίσουν δραστικά το πρόβλημα της λειψυδρίας στη νησιωτική χώρα».
Καταλήγοντας, τόνισε ότι «Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει ότι στηρίζει τα νησιά μας με πόρους, για έργα και παρεμβάσεις που βελτιώνουν την καθημερινότητα και δίνουν λύσεις στα προβλήματα της κλιματικής κρίσης».