Η Kίνα, επιδιώκοντας την ενίσχυση της παρουσίας της στις διεθνείς αγορές αυτοκινήτου, έχει υποστηρίξει έντονα μια πληθώρα κινεζικών εταιρειών του κλάδου τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, είναι γενικώς αποδεκτό πως μόνο ένα μικρό ποσοστό από αυτές θα καταφέρει τελικά να επιβιώσει στον διεθνή ανταγωνισμό.
Η διαρκώς ενισχυόμενη διείσδυση των κινεζικών κατασκευαστών στην ευρωπαϊκή αγορά έχει αλλάξει σημαντικά τις ισορροπίες, οδηγώντας σε μειώσεις τιμών σε πολλά μοντέλα – μια εξέλιξη που ωφελεί τους καταναλωτές, αλλά δημιουργεί πίεση στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με ανάλυση της Indicata.
Για να παραμείνει κερδοφόρα μια κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, η παραγωγή της πρέπει να ξεπερνά το ένα εκατομμύριο οχήματα ετησίως.
Παρά τη δυναμική αύξηση των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά –η οποία αναμένεται να φτάσει τα 33 εκατομμύρια οχήματα έως το τέλος του 2025– λίγες εταιρείες θα επιτύχουν στο επιχειρηματικό αυτό περιβάλλον.
Πολλές από αυτές, παρά τις συστηματικές τους προσπάθειες, ενδέχεται να μείνουν εκτός ανταγωνισμού.
Σε μια κίνηση που δημιούργησε ένταση στον κλάδο, η BYD ανακοίνωσε πρόσφατα μειώσεις τιμών σε 25 μοντέλα της, οδηγώντας σε συμπιεσμένα περιθώρια κέρδους συνολικά για τη βιομηχανία.
Η Indicata επισημαίνει ότι οι κινεζικές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε μειώσεις τιμών που φτάνουν έως και το 34%, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών εκπτώσεων για ορισμένα μοντέλα. Στο πρώτο τετράμηνο του 2025, το 33% της κινεζικής παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων απευθύνθηκε σε εξαγωγές, με τον τελικό στόχο να ανέρχεται στο 50%.
Η Κίνα, αξιολογώντας τις διεθνείς συγκυρίες, στοχεύει τόσο σε ανεπτυγμένες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η Βραζιλία και το Μεξικό, όσο και σε μικρότερες, όπως η Αυστραλία, όπου υπάρχουν σημαντικές προοπτικές αυξημένων πωλήσεων. Ωστόσο, πιο ελκυστικός προορισμός παραμένει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παρά την επιβολή δασμών από πλευράς ΕΕ, οι κινεζικές εταιρείες διατηρούν επαρκές περιθώριο κέρδους, ώστε να συνεχίσουν την επιθετική πολιτική διείσδυσής τους.
Όπως σημειώνει ο Andy Shields, διευθυντής της Παγκόσμιας Επιχειρηματικής Μονάδας στην Indicata, «Η Ευρώπη είναι ο πιο βιώσιμος και κερδοφόρος προορισμός εξαγωγών για τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Παρά τους δασμούς της ΕΕ, οι Κινέζοι κατασκευαστές μπορούν ακόμα να πουλήσουν ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη με πιο κερδοφόρο τρόπο από ό,τι στην εγχώρια αγορά τους».
Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων κινεζικής κατασκευής στην Ευρωπαϊκή Ένωση εκτινάχθηκε από μόλις 1% το 2019 σε 11% το 2024, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκε από 2% σε 18% την ίδια περίοδο.
Αυτή η δυναμική αναμένεται να συνεχιστεί, επιδρώντας βαθιά τόσο στην αγορά νέων όσο και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη.