ΓΔ: 2056.39 1.02% Τζίρος: 208.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Από αριστερά o Νίκος Παναγιώτου, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, η Κύρα Καπή, Διευθύντρια Επικοινωνίας του Πρωθυπουργού, ο Θεοχάρης Φιλιππόπουλος, Chairman & CEO των Αττικών Εκδόσεων, ο Πάσχος Μανδραβέλης Αρθρογράφος στην εφημερίδα Καθημερινή. Πηγές: ΑΠΕ, Delphi Economic Forum

Η «επίθεση» των fake news και οι τρόποι προστασίας για ΜΜΕ και πολίτες

Το βασικό ζητούμενο, όπως επεσήμαναν οι συμμετέχοντες σε πάνελ του Φόρουμ των Δελφών, για τα ΜΜΕ θα πρέπει να είναι η αξιοπιστία και όχι η «συγκινησιακή φόρτιση του κοινού».

Η μαζική επικοινωνία παλαιότερα ήταν υπόθεση δύσκολη. Σήμερα όμως είναι διαφορετικά καθώς υπάρχουν πολλά μέσα μαζικής επικοινωνίας, το ραδιόφωνο, ο Τύπος, η τηλεόραση, ο κινηματογράφος, το διαδίκτυο. Ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στη σύγχρονη εποχή βρέθηκε στο επίκεντρο του 7oυ Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Αττικών Εκδόσεων Θεοχάρης Φιλιππόπουλος τοποθέτησε χρονικά την έναρξη της έννοιας της μετα-αλήθειας το 2016 με το Brexit και την εκλογή Τραμπ στις ΗΠΑ, δύο μεγάλα διεθνή γεγονότα που δεν είχαν προβλέψει σωστά τα μέσα ενημέρωσης, επηρεάζοντας λανθασμένα και την κοινή γνώμη. «Τα μέσα δίνουν περισσότερη σημασία στη συγκινησιακή φόρτιση του κοινού, παρά στην αλήθεια», ανέφερε επισημαίνοντας ότι το κύριο ζητούμενο πρέπει να είναι η αξιοπιστία. Ως απάντηση στην μετα-αλήθεια και τα fake news, τόνισε ότι χρειάζεται ανεξάρτητη και ερευνητική δημοσιογραφία σε συνδυασμό με την ενίσχυση του brand του μέσου ενημέρωσης.

Αναφερόμενος μάλιστα στο παράδειγμα των New York Times και του κύρους τους, σημείωσε ότι δεν είναι τυχαίο ότι δεν έχουν εξαρτήσεις από διαφημίσεις, αλλά χρηματοδοτούνται από τους συνδρομητές τους. Ο κ. Φιλιππόπουλος δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος στην κρατική επιδότηση των μέσων ενημέρωσης, καθώς έτσι δημιουργούνται υποχρεώσεις. Σημείωσε ωστόσο ότι οι πολίτες πρέπει να εκπαιδευτούν να πληρώνουν σταδιακά μία – έστω και μικρή – συνδρομή για την ενημέρωσή τους, όπως συμβαίνει στις άλλες χώρες.

Από την πλευρά της η Διευθύντρια Επικοινωνίας του Πρωθυπουργού Κύρα Κάπη μιλώντας για την μετα-αλήθεια, τις θεωρίες συνομωσίας και την παραπληροφόρηση, ανέφερε μία ρήση του Τολστόι που υποστήριζε ότι μπορείς να εξηγήσεις τα πιο δύσκολα θέματα σε έναν αργόσχολο αν δεν έχει σχηματίσει ήδη άποψη για αυτά ενώ το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει με όσους έχουν ήδη ισχυρή άποψη. Μίλησε για την απαξίωση των δεδομένων και την κυριαρχία των συναισθημάτων όπου τελικά η αντικειμενική αλήθεια παίρνει μία δική της συναισθηματική χροιά και αλλάζει.

Αναφέρθηκε επίσης στον τρόπο λειτουργίας των influencers αλλά και συνολικά στον τρόπο με τον οποίο τα κοινωνικά δίκτυα μέσω αλγορίθμων μας δείχνουν το περιεχόμενο που έχουμε εμείς επιλέξει με τα likes μας, κρατώντας μας έτσι εγκλωβισμένους σε μία φούσκα. Σε ερώτηση σχετικά με τον ιδανικό τρόπο απάντησης στα fake news, η κ. Κάπη τόνισε ότι χρειάζεται ταχύτητα και αμεσότητα καθώς ο χρόνος είναι αυτός που κάνει μία ψεύτικη είδηση viral, ενώ η απάντηση πρέπει να είναι επεξηγηματική και κατανοητή. «Σκοτώνεις την είδηση στη ρίζα απλά και στοχευμένα», σχολίασε.

Για το λάθος που κάνουμε να προσεγγίζουμε την ενημέρωση με παλιούς όρους λες και υπάρχει ένα ενιαίο κοινό, μίλησε ο Λέκτορας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Νίκος Παναγιώτου, σημειώνοντας ότι πλέον τα ακροατήρια είναι πολλά, μικρά και εντελώς διαφορετικά. «Αναφερόμαστε μέσα σε κοινότητες που έχουμε εμπιστευτεί», είπε δίνοντας το παράδειγμα της Ρωσίας όπου η ενημέρωση δεν περνάει καν πλέον από τα κοινωνικά δίκτυα αλλά απευθείας από τις διάφορες εφαρμογές άμεσης επικοινωνίας (messenger) που χρησιμοποιούμε στο κινητό μας.

Για την μάχη απέναντι στην παραπληροφόρηση, τόνισε ότι το μόνο μας όπλο είναι η ερευνητική δημοσιογραφία και έφερε το παράδειγμα των NY Times που μέσω αναλυτικού ρεπορτάζ απέκρουσαν την ρωσική προπαγάνδα για την σφαγή στη πόλη Μπούτσα της Ουκρανίας. Τέλος, μιλώντας για τον τρόπο που τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να διατηρήσουν  την ανεξαρτησία τους εξασφαλίζοντας συγχρόνως και την βιωσιμότητά τους, πρότεινε να λαμβάνουν ποσοστό επί των κερδών των μεγάλων τεχνολογικών παρόχων, όπως συμβαίνει ήδη στη Γαλλία.
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γερμανικό Κοινοβούλιο
ΔΙΕΘΝΗ

Η αντιπολίτευση κατηγορεί τον υφυπουργό Πολιτισμού για σύγκρουση συμφερόντων

Η αντιπολίτευση κατηγορεί τον υφυπουργό Βάιμερ για σύγκρουση συμφερόντων, επισημαίνοντας ότι κατέχει το 50% του Ομίλου Weimer ενώ ρυθμίζει τα ΜΜΕ. Ο ίδιος αρνείται ανάμειξη, δηλώνοντας ότι έχει παραιτηθεί από τη διεύθυνση.
σημαία της Κίνας
ΔΙΕΘΝΗ

Κίνα: Διακόπτει εισαγωγές ιαπωνικών θαλασσινών λόγω διπλωματικής έντασης

Η Κίνα εξετάζει νέα αναστολή εισαγωγών ιαπωνικών θαλασσινών μετά τις δηλώσεις Τακαΐτσι για την Ταϊβάν, επαναφέροντας την ένταση που είχε ξεσπάσει με την απόρριψη επεξεργασμένων υδάτων της Φουκουσίμα.
Βήμα ΚΚΕ εκδήλωσης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΚΚΕ: Η κυβέρνηση κρύβει πίσω από “εξωγενείς” αιτίες τα λαϊκά προβλήματα

Το ΚΚΕ κατηγορεί τον πρωθυπουργό ότι αποδίδει τα λαϊκά προβλήματα σε “εξωγενείς” αιτίες και επιμένει σε περιορισμένα μέτρα, ενώ οι αγρότες, χωρίς στήριξη, συνεχίζουν τον αγώνα τους.
Λογότυπο ΣΥΡΙΖΑ τραπέζι
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γκαρά: Αναγκαία η διαφάνεια και η πλήρης ενημέρωση για ενεργειακές συμφωνίες

Η Νατάσα Γκαρά, εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ζήτησε στη συζήτησή της στο Action 24 με τους Ν. Υποφάντη και Αλ. Καϋμένου, διαφάνεια και πλήρη ενημέρωση σχετικά με τις ενεργειακές συμφωνίες της κυβέρνησης.
Ελληνική Βουλή συνεδρίαση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κριτική κυβέρνησης στο ΠΑΣΟΚ για την απουσία απάντησης στα βασικά ερωτήματα

Κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι το ΠΑΣΟΚ απέφυγε να απαντήσει στα ερωτήματα του εκπροσώπου, αφήνοντας αιχμές για δυσκολίες στο εσωτερικό του κόμματος και τη στάση του στην αντιπαράθεση.
Λογότυπα social media
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα social media και η τηλεόραση κυριαρχούν στην ενημέρωση στην Ελλάδα

Σύμφωνα με το Eurobarometer Social Media Survey 2025, οι Έλληνες στρέφονται όλο και περισσότερο στα social media για ενημέρωση, με τα σύντομα posts και τα βίντεο μικρής διάρκειας να προτιμώνται, κυρίως από τους νέους.