Απαλλοτριώσεις και αργοπορία στις μετακινήσεις των δικτύων ύδρευσης και ηλεκτρισμού «στριμώχνουν» το δημόσιο έργο του ΒΟΑΚ, ύψους 157,04 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), στη γραμμή τερματισμού του Ταμείου Ανάκαμψης. Η επίσημη παράταση του χρονοδιαγράμματος, όπως αποφασίστηκε τις προηγούμενες ημέρες, τοποθετεί την ολοκλήρωση του δημόσιου έργου «Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος» στις 30/06/2026, δίνοντας τράτο 298 ημερών.
Όπως στην πλειοψηφία των δημοσίων έργων στη χώρα μας, έτσι και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης οι απαλλοτριώσεις αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια». Για το δημόσιο έργο των 14,5 χλμ. δεν έχει αποδοθεί ακόμα το σύνολο των εκτάσεων, ενώ έχουν περάσει τρία χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.
Γεγονός που καθιστά το στοίχημα να μην χαθούν τα 200 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης που προορίζονται για το μεγάλο τμήμα «Χανιά-Ηράκλειο» ιδιαίτερα απαιτητικό. Για την έναρξη της παραχώρησης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναμένεται η έγκριση των DG Comp και DG Move.
Έχοντας λάβει ήδη τέσσερις παρατάσεις επιμέρους προθεσμιών το δημόσιο έργο, μετά από αίτηση του αναδόχου, παρατείνεται και η συνολική προθεσμία περαίωσης, η οποία συμβατικά είχε ορισθεί στις 05/09/2025. Ο ανάδοχος, μάλιστα, με την επιστολή του, διατηρεί «την επιφύλαξη περαιτέρω αιτήματος παράτασης τόσο των τμηματικών και όσο και της συνολικής προθεσμίας του έργου, με τη συνολική απόδοση των απαλλοτριωμένων εκτάσεων, καθώς και με την επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματός του».
Χωρίς αποζημίωση, αλλά με πριμ
Η παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης του έργου κατά 298 ημερολογιακές ημέρες, όπως περιγράφεται στη σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οφείλεται στην καθυστέρηση απόδοσης των απαλλοτριωμένων εκτάσεων και στην αργή απόκριση των φορέων κοινής ωφέλειας, ήτοι ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΥΑ, στα αιτήματα της ΑΚΤΩΡ (Όμιλος AKTOR) που εκτελεί το έργο, γεγονός που προκάλεσε δυσκολίες και καθυστερήσεις στη εκτέλεση των εργασιών.
Όπως επισημαίνεται στην απόφαση, «οι ανωτέρω λόγοι καθυστέρησης εκτέλεσης εργασιών δεν οφείλονται σε αποκλειστική ευθύνη και υπαιτιότητα του αναδόχου».
Απαιτήθηκε εντωμεταξύ τροποποίηση και της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, η οποία είχε εγκριθεί το μακρινό 2012, δεδομένου ότι κατά την ωρίμανση του έργου έγιναν τροποποιήσεις στον αρχικό σχεδιασμό. Αυτές αφορούν σε πρόσθετα υδραυλικά έργα διευθέτησης του επιφανειακού υδάτινου συστήματος Ξηροπόταμου, στην κυκλοφοριακή αναδιάταξη-επέκταση του ανισόπεδου κόμβου Νεάπολης, στην οριστικοποίηση του παράπλευρου οδικού δικτύου και στην προσθήκη χώρων στάθμευσης (πλατύσματα) επί του άξονα.
Ως αποτέλεσμα, η διευθύνουσα υπηρεσία εισηγήθηκε, λαμβάνοντας υπόψιν και το γεγονός ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, τη χορήγηση παράτασης:
- κατά 212 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 28/10/2025 για την 1η τμηματική προθεσμία (τελική υποβολή για έγκριση των μελετών του έργου)
- κατά 242 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 30/04/2026 για τη 2η τμηματική προθεσμία (ολοκλήρωση χωματουργικών εργασιών μεγάλων τεχνικών έργων)
- κατά 268 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 31/05/2026 για την 3η τμηματική προθεσμία (ολοκλήρωση εργασιών κατασκευής όλων των τεχνικών έργων) και
- κατά 298 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι την 30/06/2026 για την συνολική προθεσμία
Αφού ελήφθη το «πράσινο φως» και από την αρμόδια υπηρεσίας συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης, του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποφασίστηκε η παράταση των προθεσμιών, χωρίς δικαίωμα της αναδόχου για πρόσθετη αποζημίωση, εκτός από την νόμιμη αναθεώρηση. Παράλληλα, εγκρίθηκε η μετάθεση του κρίσιμου χρόνου πρόσθετης καταβολής (πριμ) κατά 298 ημερολογιακές ημέρες.