Η έλευση του Νοεμβρίου σηματοδοτεί και επίσημα την έναρξη ίσως της μεγαλύτερης εμπορικής «γιορτής» του χρόνου. Η Black Friday, που φέτος «πέφτει» την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου, έχει πλέον καθιερωθεί ως θεσμός και αποτελεί σημείο αναφοράς για τον κλάδο του λιανεμπορίου, συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο το ενδιαφέρον επιχειρήσεων και καταναλωτών.
Τα τελευταία χρόνια, η Black Friday έχει πάψει να περιορίζεται σε μία μόνο ημέρα, και έχει μετατραπεί σε εβδομαδιαία ακόμα και σε μηνιαία περίοδο. Ήδη, πολλές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει τις προωθητικές τους ενέργειες ως «Pre Black Friday sales», «Black Days», «Black week» από την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, με εκπτώσεις που σε αρκετές περιπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος του μήνα. Όπως είναι πλέον καθιερωμένο, αμέσως μετά τη «Μαύρη Παρασκευή» ακολουθεί η Cyber Monday, η οποία φέτος θα πραγματοποιηθεί την 1η Δεκεμβρίου, δίνοντας έμφαση στις ηλεκτρονικές αγορές.
Το λιανεμπόριο αναζητά «ανάσα» μετά από μια δύσκολη χρονιά
Η φετινή Black Friday αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τους εμπόρους, καθώς το 2025 εξελίσσεται σε μια ακόμη απαιτητική χρονιά για την αγορά. Παρά τη μικρή ονομαστική αύξηση των πωλήσεων κατά 1,4% το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο ρυθμός αυτός υπολείπεται του πληθωρισμού (2,5%), γεγονός που σημαίνει ότι ο πραγματικός όγκος πωλήσεων έχει μειωθεί.
Σε απόλυτα μεγέθη, ο κύκλος εργασιών του λιανεμπορίου – εξαιρουμένων τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων – διαμορφώθηκε στα 12,46 δισ. ευρώ, έναντι 12,29 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο του 2024. Η αύξηση των 171 εκατ. ευρώ δείχνει τη συγκρατημένη δυναμική της αγοράς. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι έμποροι βλέπουν τη Black Friday ως μια «ανάσα» τόνωσης της κατανάλωσης και της ρευστότητας.
Η Black Friday μετατρέπει τον Νοέμβριο σε μήνα εκπτώσεων
Όπως επισημαίνει ο κ. Δώρος Καπράλος, γενικός γραμματέας της ΕΣΕΕ, «φαίνεται ότι η Black Friday έχει γίνει Black Week, ίσως κάτι περισσότερο. Ο θεσμός έχει μεταβάλει τον Νοέμβριο σε έναν ολόκληρο μήνα εκπτώσεων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η παρατεταμένη περίοδος προσφορών επηρεάζει άμεσα τη συμπεριφορά των καταναλωτών, οι οποίοι πλέον αναβάλουν τις αγορές τους περιμένοντας τις εκπτώσεις του Νοεμβρίου. «Ο κόσμος δεν καταναλώνει νωρίτερα, περιμένει να δει τις προσφορές της Black Friday. Ειδικά σε κατηγορίες όπως η ένδυση και η υπόδηση, ο ήπιος καιρός δεν έχει βοηθήσει ιδιαίτερα. Αντίθετα, μεγαλύτερη κινητικότητα αναμένεται στα προϊόντα τεχνολογίας», σημειώνει.
Ο αντίκτυπος στα Χριστούγεννα και οι ωφελημένοι
Ο κ. Δ. Καπράλος τονίζει επίσης ότι ένα μέρος του χριστουγεννιάτικου τζίρου πραγματοποιείται πλέον κατά τη διάρκεια της Black Friday, καθώς πολλοί καταναλωτές σπεύδουν να αγοράσουν δώρα νωρίτερα. «Πρέπει να βλέπουμε το σύνολο της περιόδου – Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο – για να έχουμε πλήρη εικόνα της αγοράς. Τα μεμονωμένα νούμερα δίνουν μόνο μια "φωτογραφία στιγμής"», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Όσο για τους μεγάλους κερδισμένους του θεσμού, αυτοί φαίνεται να είναι κυρίως οι μεγάλες επιχειρήσεις, που διαθέτουν την επικοινωνιακή δύναμη και τη ρευστότητα να στηρίξουν εκτεταμένες καμπάνιες προβολής. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγάλες αλυσίδες έχουν καταφέρει να «πλημμυρίσουν» ήδη το διαδίκτυο με μεγάλες διαφημίσεις, οι οποίες προετοιμάζουν τους καταναλωτές για αυτό που θα ακολουθήσει το οποίο όμως σε πολλές περιπτώσεις είναι ίδιο με αυτό που προσφέρουν και τα μικρότερα καταστήματα.